به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، دانشگاه اسلامی مالزی دکترای افتخاری در مطالعات قرآن و حدیث را به احمد الطیب، شیخ الازهر که به این کشور سفر کرده، اهدا کرد.
اهدای این دکترای افتخاری طی مراسمی با حضور تونکو علی رضاءالدین، ولیعهد مالزی و انور ابراهیم، نخستوزیر این کشور، محمدرضا وحیدین، رئیس دانشگاه دولتی علوم اسلامی مالزی و جمعی از وزیران، دانشمندان، اساتید، محققان و دانشجویان مالزیایی صورت گرفت.
به همین مناسبت، شیخ الازهر در سخنرانی خود حضور خویش در مالزی را افتخار توصیف کرد، کشوری مسلمان که الگویی برای تمدن و توسعه اقتصادی و عمرانی ارائه کرده و در فضای دانشگاهی نیز محیطی برای آموختن علم و بحث درباره آن و فعالیت اصحاب فکر و اندیشه فراهم ساخته است.
به گفته احمد الطیب، مالزی از زمانی که اسلام وارد آن شده است، همواره رویکردی همراه با اعتدال داشته است و اعتدال همواره یکی از ویژگیهای اندیشه مردمان این سرزمین بوده که تمدن اسلامی را با آن غنا بخشیده و با وجود تمام مشکلات الگویی تمدنی برای جهان اسلام ایجاد کرده است.
شیخ الازهر همچنین ضمن ابراز قدردانی خود از کسب عنوان دکترای افتخاری در قرآن و علوم حدیث افزود: افتخار من در دریافت این مدرک دو جنبه مهم دارد. نخست اینکه این افتخار نام قرآن کریم را بر خود دارد و به مطالعه وحی مرتبط است، عزیزترین چیزی که مورد نظر است و بالاترین چیزی که تدریس و مطالعه میشود، یعنی قرآن کریم و سنت مطهره پیامبر. جنبه دوم این است که این گرامیداشت تنها به من اختصاص نیافت بلکه به مؤسسه الازهر شریف تعلق گرفت که با تاریخی کهن بیش از هزار و هفتاد سال است که به تربیت علما، مفسران و دانشپژوهان بزرگ در علوم قرآن و حدیث مشغول بوده است.
دیدار شیخ الازهر از مؤسسه دارالقرآن الکریم در مالزی
احمد الطیب، شیخ الازهر در سفر خود به مالزی از مؤسسه دارالقرآن الکریم در کوالالامپور مالزی بازدید کرد. وی در این بازدید تأکید کرد این مناسبت فرصتی عالی برای بحث در مورد قرآن کریم است، کتابی که باطل را به آن راهی نیست، چرا که کتابی جاودانه و فراتر از زمان، مکان، عقل و حوادث تاریخی است و جای شگفتی نیست که خداوند به عنوان نازل کننده آن، وعده حفظ آن از دستبرد و تحریف را نیز داده است. همانطور که در آیه 9 از سوره مبارکه حجر آمده است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾: بىترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل کردهایم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود.»
الطیب در ادامه تأکید کرد: خداوند به وعده خود عمل کرده است، چرا که برای حفظ قرآن کریم ابزارهای بیسابقهای فراهم ساخته و آن را در قلوب و نسخههای مکتوب حفظ کرده و اکنون که نزدیک به پانزده قرن از نزول قرآن کریم میگذرد و مخالفان بیشماری در پی یافتن عیوب و خطا بودهاند. بااینحال، هیچکس حتی یک عیب در آن نیافته است که با عقل، غریزه طبیعی یا حقایق علمی ثابت شده مخالف باشد.
شیخ الازهر در ادامه افزود: آیات نخست از قرآن، گرایش فطری به خدا را بیدار کند، اما قرآن پیام خود را با نواختن زنگ علم و آگاهی در اذهان مردم آغاز کرد. وی تأکید کرد: ایمان در اسلام مبتنی بر «دانش» و تفکر عقلانی است و تنها بر پایه پذیرش عاطفی بدون دلیل و منطق قرار ندارد.
احمد الطیب تأکید کرد: که عقل سنگ بنایى است که همه واجبات دینى بر آن میچرخد و خطاب الهی در افعال مکلفان است که باید با رضایت آن را انجام دهند. از سویی جایگاه عقل در قرآن حقیقتی انکارناپذیر است و قرآن کریم بارها از آن یاد کرده به شکلی که این امر قرآن را از دیگر کتب آسمانی متمایز میکند.
انتهای پیام