به گزارش ایکنا، «زندگی با آیهها» نهضتی است که با همدلی، همراهی، همفکری و مشارکت همه ظرفیتهای مردمی و حاکمیتی به دنبال قرآنی شدن جامعه است و میخواهد آیات منتخب ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسـلامی را، برای عموم افراد جامعه، متناسب با نیاز و سلیقه ایشان به صورت گسترده و مؤثر تبیین کند.
این نهضت با هدف بلاغ مبین ۳۰ فراز زندگیساز در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ آغاز شد. از آنجا که نهضت زندگی با آیهها در راستای تبیین معارف زندگیساز قرآن کریم به دنبال بلِاغ مبین آیات قرآن است، طبیعتاً جریانسازی کنشگران بلاغ مبین، اعم از ائمه جماعات مساجد، مبلغان، فعالان قرآنی و ... بسیار لازم و ضروری است.
در این میان یکی از بزرگترین فرصتهای بلاغ مبین به برکت سیدالشهداء(ع)، ماه محرم و مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان است. بر همین اساس نهضت ملی زندگی با آیهها با هدف تبیین آیات ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی در درگیری با جبهه دشمن، در ایام محرم با توجه به ظرفیت مجالس عزاداری، ۱۰ آیه با محور محتوایی «مقاومت و پیشرفت» ویژه دهه اول این ماه را انتخاب کرده است.
این آیات به عنوان یک منبع کمکی، برای برگزاری کرسیهای تلاوت تدبری قرآن در ابتدای جلسات عزاداری ایام محرم، با خط محتوایی «مقاومت و پیشرفت»، تهیه شده است. تلاوت تدبری قرآن، تلاشی است برای زمینهسازی تلاوت و استماع متدبرانه قرآن کریم برای عموم مردم که برگزاری با کیفیت آنها با همت قاریان کلام الله، مبلغان، سخنرانان و مجریان جلسات دینی و قرآنی و همه اهل قرآن، میسر خواهد شد.
برهمین اساس آیه آیات ۴۶ و ۴۷ سوره سبأ به عنوان آیات محوری شب سوم محرم انتخاب شده است.
شب سوم؛ قیام لله و ترک منافع شخصی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُواْ مَا بِصَاحِبِکمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَین یَدَىْ عَذَابٍ شَدِیدٍ ۴۶ قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ شَهیدٌ
بگو: فقط یک نصیحت به شما مىکنم؛ دوبهدو یا تنهایى براى خدا قیام کنید. بروید خوب فکر کنید: در کسى که با او نشستوبرخاست داشته و دارید، نشانى از دیوانگى نیست. او فقط هشداردهندۀ شما در برابر عذاب سختِ پیشِ رو است. بگو: هر مزدى از شما براى تبلیغ دین بخواهم، بهنفع خودتان است. مزد واقعىِ من فقط با خداست و او شاهد همه چیز است.
شرح آیات ۴۶ و ۴۷ سوره سبأ
شب سوم محرم فرا رسید و باز هم در این شب پرفیض، با کلام نورانی قرآن کریم، به سوی خیمهگاه عشق و معرفت امام حسین(ع) رهسپار میشویم.
شاید شما هم این تجربه را داشتهاید که در محضر بزرگی حاضر شوید و از او بخواهید که یک نصیحت به شما بکند. میدانیم که هر کلامیکه از دهان آن بزرگوار خارج میشود، گویی عصاره تمام حکمتها و تجربیات اوست؛ و هر چه آن بزرگوار عالمتر و حکیمتر باشد، این نصیحت از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
حالا فرض کنید خدای حکیم و دانا، خالق هستی و سرچشمه تمام علوم و حکمتها، در آیهی ۴۶ سوره سبأ به پیامبرش دستور میدهد که به سوی مردم برود و این پیام را به آنها ابلاغ کند:
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ
«ای مردم، فقط یک نصیحت به شما مىکنم.»
یعنی چی؟ یعنی خداوند متعال میخواهد به ما بگوید که تمام حرفها و نصیحتهای من در این یک کلمه خلاصه شده است؛ و این کلمه آنقدر مهم است که خداوند فقط به گفتن همین یک کلمه بسنده میکند. اما آن موعظه چیست؟
أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ وَ فُرَادَى
دوبهدو یا تنهایى براى خدا قیام کنید. فقط حرف زدن و ادعا کردن کافی نیست، باید ایستاد و قیام کرد. پیغمبر، انسانها را به حرکت و قیام دعوت کرد. قیام یعنی چی؟ یعنی از حالت سکون و رخوت دربیایم، خودمان رو مسئول بدانیم و برای دفاع از حق و در راه خدا حرکت کنیم.
فرقی هم نمیکند درچه شرایطی باشی، تو خونهای، تو خیابون، تو محل کار، هر جا هستی میتوانی برای خدا قیام کنی..البته اخلاص هم میخواهد. برای خودتان و جلب منافع خودتان قدم برندارید، بلکه برای خدا به پا خیزید. تَقُومُواْ لِلَّهِ
اولین گام برای همراهی با امام حسین قیام برای خدا است. قدم اول سلوک، همین بیدار شدن و ایستادن برای خداست. منتظر آمار هم نباشید، دو نفر دو نفر، نشد یک نفر یک نفر... مَثْنىَ وَ فُرَادَى حتی اگر دیگران همراهی نکردند باید به تنهایی برای خدا قیام کرد. نباید منتظر ماند تا همه شرایط مهیا شود تا کار کرد. همانطور که امام حسین علیهالسلام در راه مبارزه و مقاومت و دفاع از حق و عدالت، از تنها ماندن نترسید و از تمام تعلقات دنیوی و جان خود گذشت و با فداکاری بینظیر خود، درس آزادگی و ظلمستیزی را به بشریت داد، ما نیز برای ادامه مسیر امام حسین(ع) باید با این آیه زندگی کنیم.
اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزهی امام خمینی(ره) و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همهی فعّالیّتهای ایشان «قیام للّه» بود؛ امام در دههی ۲۰، در آن نوشتهی معروف و تاریخیترین سند مبارزاتی خود، با محوریت همین آیه ۴۶سبأ از قیام لله سخن میگویند و مردم را به قیام لله و ترک قیام برای منافع شخصی دعوت میکنند. همچنانکه شهید رئیسی به رغم وجود همه مشکلات و موانع، انقلابی خدمت کرد.
حالا که برای خدا قیام کردید، بروید خوب فکر کنید:
ثُمَّ تَتَفَکَّرُواْ
در فضای غوغا و هیاهوی بیپایه کفار بر ضد حق، امکان تفکر نیست؛ تکتک یا دوبهدو از این شلوغیها فاصله بگیرید و در مورد رسول خودتان که سالها بین شما زندگی کرده، تفکر کنید:
مَا بِصَاحِبِکمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَّکُم بَین یَدَىْ عَذَابٍ شَدِیدٍ ۴۶
آیا با توجه این ۴۰ سالی که در بین شما زندگی کرد، و با توجه به حرفها و استدلالهایی که آورده، باز هم میتوان گفت او کوچکترین جنونی دارد؟ او فقط شما را از عذابِ شدید انذار میدهد و خیرخواه شما است.
ثُمَّ تَتَفَکَّرُواْ تفکر باید تفکرِ «قائمانه برای خدا» باشد. مَثْنىَ وَ فُرَادَى، تفکر قائمانه باید بدون توجه به همراهی یا عدم همراهی دیگران، و بدون توجه به هیاهوی رسانه و تهدیدات و سختیهای نتیجه و فقط با معیار «حقانیت و خدا» باشد.
در ادامه میفرماید:
قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ
این عبارت کنایه است از اینکه خیالتان راحت باشد، من از شما مزدى در برابر دعوتم نمىخواهم. تا دیگر او را متهم به این نکنند، که دعوت خود را بهانه کرده براى رسیدن به مال و یا ریاست.
سپس کلام را با جمله
إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلىَ اللَّهِ وَ هُوَ عَلىَ کلُ شىَءٍ شهَیدٌ ۴۷
به پایان رسانده است، تا کسى به او ایراد نکند که: هرگز این ادعاى تو، یعنى توقع نداشتنت قابل قبول نیست، چون هیچ انسان عاقلى بدون هدف کارى نمىکند، جمله مورد بحث جلو این ایراد را گرفته، مىفهماند که من بدون هدف نیستم، و بدون مزد کار نمىکنم، ولى مزدم بر خدا است، نه بر شما، و خدا شاهد و ناظر عمل من است، و او بر هر چیزى ناظر است نه تنها بر عمل من.
انتهای پیام