به گزارش ایکنا، آیتالله محسن اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه، 23 تیرماه در آیین اختتامیه سلسله نشستهای ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳ که از سوی دفتر قم سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه سیر حرکت همه انبیاء در طول تاریخ در همین واژه «ملت ابراهیم» قابل خلاصهکردن است، گفت: ملت از منظر قرآن فقط یک جامعه بهم پیوسته در یک محدوده جغرافیایی نیست بلکه مراد همان چیزی است که از آن به دین تعبیر میشود و دین هم نظام حاکم بر یک جامعه است که جامعه را به یک هدف هدایت میکند. اساسا جامعه و نظام اجتماعی بدون دین شکل نمیگیرد یعنی ملت بدون دین، ملت نیست.
وی با بیان اینکه ملت ابراهیم یعنی دینی که حضرت ابراهیم(ع) آن را رواج داد، افزود: امامت ابراهیمی امامتی است که تا دوران ظهور تداوم خواهد داشت که این ویژگی در سایر انبیاء وجود نداشته است؛ قرآن کریم فرمود: وَ إِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِين؛ لذا وقتی میگوییم ملت ابراهیم یعنی ملتی که سرانجام به تمدن الهی توحیدی(امامت) منتهی خواهد شد؛ قبل از ابراهیم(ع) حکومت نوح برقرار بود و امتیاز نوح این بود که واسط بین حکومتهای قبیلهای انبیای گذشته با انبیای بعد از خود بود و تمدنی را پایهگذاری کرد؛ اینکه فرمود: قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِنَّا وَبَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ؛ در حقیقت پایهگذاری تمدنی جدید در بین بشریت است.
اراکی بیان کرد: در بحار آمده است؛ کسی که شهر و تمدن شهری را بنیانگذاری کرد حضرت نوح بود لذا این مقطع، مقطعی مهم در تاریخ بشری است؛ قرآن فرموده است: شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَ عِيسَىٰ؛ یعنی آیه از نوح شروع کرده است؛ مرحله بعد از نوح، مرحله ابراهیمی است، تمدن نوح تمدنی نیست که تاریخ بشر با آن به پایان برسد بلکه شریعت ابراهیم است که آغاز آن با ابراهیم است و فرجام آن با ظهور و ایجاد تمدن اسلامی رخ خواهد داد لذا قرآن فرموده است که از ملت ابراهیم تبعیت کنید. این امامت محمدی(ص) همان امامت ذریه ابراهیمی است البته امت ذریه ابراهیمی در دو تیره اسحاقی و اسماعیلی تحقق یافته است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه «وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا...»، افزود: این ملک به این دلیل عظیم است که تا پایان تاریخ ادامه دارد، البته تیره اسحاقی تیره آزمایشی دوران امامت است؛ در این آیه کریمه «وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ نَافِلَةً ۖ وَ كُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِينَ»؛ نافله را برخی بر یعقوب بر میگردانند ولی ظاهرا به هر دو برمیگردد یعنی خدا امامت اسحاقی را به عنوان آزمایش آورد لذا بنی اسرائیل قومی آزمایشی بوددن تا امامت ذریه اسماعیلی به نتیجه برسد.
وی ادامه داد:افت و خیزهای قوم بنی اسرائیل را ما هم خواهیم داشت با این تفاوت که افت و خیزهای ذریه اسحاقی خاتمه خیر و خوشی نداشت و به وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ رسیدند ولی امامت ذریه اسماعیل(ع) سرانجام خوشی دارد که همان ظهور حضرت ولیعصر(عج) است.
اراکی گفت: قرآن فرموده است که ما به ابراهیم و اسماعیل دستور دادیم تا ان طهرا بیتی (وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ) زیر این شهر تمدنی در پایان تاریخ است و شاید و آیه «وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ» هم اشاره به همین ذریه محمدی داشته باشد؛ همچنین فرموده است: وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ این قاعده بیت تصادفی نیست بلکه باید به وسیله این دو دست برپا شود؛ رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَ تُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ این ذریه ذریه ابراهیمی از تیره اسماعیلی است و نه اسحاقی.
وی افزود: اولین مرحله اسلام، اسلام اعلامی است که با اشهد ان محمد رسول الله؛ تحقق مییابد؛ این اسلام زبانی و اعلامی و شناسنامهای است ولی این اسلام با ایمان به معنای تصدیق قلبی همراه نیست کما اینکه در سوره حجرات فرمود: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ خیلی از منافقان همین ویژگی را داشتند یعنی اسلام زبانی داشتند ولی تصدیق و ایمان قلبی نداشتند.
اراکی تاکید کرد: تصدیق اختیاری نیست یعنی علم به مقدمات، علم به نتیجه را به صورت جبری نتیجه میدهد و اساس کار، ایمان تصدیقی است؛ ایمان تسلیمی، اختیاری است یعنی انسان آنچه را دانست خودش را تسلیم کند؛ این اسلام تسلیمی اسلام ابراهیمی به همراه دارد؛ ایمان تسلیمی انسان را به ایمان فنای فی الله میرساند که ما آن را در کربلا دیدیم؛ کربلا صحنه تحقق اسلام ابراهیمی و ایمان ابراهیمی است و در این مسیر هیچ چیزی جز رضایت خدا اهمیتی ندارد و فقط ابتغاء مرضات الله ارزش است؛ اینجا منیت در کار نیست و هر چه هست رضایت خداوند است.
استاد درس خارج حوزه بیان کرد: مرحله انتهایی اسلام ابراهیمی هم عشق و محبت است و هر چه هست محبت به خداوند است؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ..؛ این حب فقط دلی نیست بلکه حب عقلی هم هست. این حب، حب جوهری الهی است.
اراکی در خاتمه تصریح کرد: سیاست دولت رئیسی سیاست ابراهیمی و راه تسلیم بود و ما چون کارگزار فرمان الهی هستیم اگر قرار است حکومت ما اسلامی و مد نظر حضرت ولیعصر(عج) باشد باید روحیه تسلیم در برابر دستورات الهی را داشته باشیم.
انتهای پیام