
به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، مراسم سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان از شب اول محرم 1446مصادف با 6 جولای 2024 با حضور 600 نفر از فارسیزبانان مقیم مالزی در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور در حال برگزاری است.
سخنران 5 شب اول محرم حبیبرضا ارزانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و سخنران 6 شب دوم حجتالاسلام علی ثنایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و مدرس علمیه است.
محور اصلی سخنرانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، در خصوص پیام عاشورا و عبرتهای کربلا بود که در این مراسم اساسیترین ابعاد قیام امام حسین(ع) و درسهای این نهضت بیان شد.
ارزانی گفت: امام حسین(ع) در وصیتنامه خود خطاب به برادرش محمد بن حنیفه هدف از قیام خود را اینگونه بیان کردند، «اني لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب(ع)»، یعنی قیام من از روی خوشگذرانی و ظلم و فساد نیست؛ بلکه تنها براى اصلاح در امت جدم(ص) قيام کردم و میخواهم به معروف امر کنم و از منكر بازدارم و به سيره جدم(ص) و پدرم على بن ابيطالب(ع) عمـل کنم.
وی با اشاره به اینکه مدل اصلاح جامعه از منظر امام حسین(ع)؛ زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: باید سبک زندگی خود را با سبک زندگی اهل بیت (ع) نزدیک کنیم تا به زیست و قرب الهی برسیم. ارزانی با بیان اینکه حیات حضرت سیدالشهدا(ع) در تمام مکاتب و ادیان الهی مایه افتخار است، گفت: حسین بن على(ع) سرمشق همه جانبه امت براى راهیابى به کمال، خودسازى و بندگى است که میتوان از ایشان درس سخاوت، جوانمردی، ارزشگرایی و تکریم انسان گرفت.
همچنین حجتالاسلام علیاصغر ثنایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و مدرس حوزه علمیه در مراسم سوگواری و عزاداری ایرانیان مقیم مالزی پنجشنبه، 21 تیر گفت: در طول عصرهای مختلف هیچ حادثهای به اثرگذاری، فرامذهبی، فرا نسلی و فراتاریخی بودن عاشورا نیست.
وی تصریح کرد: حادثه عاشورا محصول گفتار نیک، عمل صالح و مجاهدت مؤمنانه جمعی از اصحاب پاک خدا با محوریت امام حسین(ع) و خاندان ایشان است.
حجتالاسلام ثنایی درباره علت ماندگاری عاشورا و گفتمان شیعی علیرغم مخالفت امویان و عباسیان گفت: انسان دو بعد دارد؛ احساس، سلایق، افکار و یا بعد نرمافزاری و بعد دیگر کنش رفتاری، اخلاقی و حرکتی یا بعد سختافزاری است که در واقع در بعد دوم کارکرد اجتماعی انسان نمایان میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، با اشاره به اینکه بعد اولی ظرفیت معنایی انسان است و از بعد اجتماعی بالاتر است، ادامه داد: در طول جنگ جهانی اول و دوم، در هیروشیما و ناکازاکی میلیونها نفر در یک لحظه انسان کشته شدند. ولی آیا نام و یاد آنها در اذهان مردم زنده مانده است؟ پس علت اثر بخشی کربلا، ظرفیت معنایی قیام عاشورا است.
حجتالاسلام ثنایی گفت: حماسه و اثربخشی عاشورا چهار محور و ویژگی دارد که محور اول ظرفیت فرا نسلی و فراتاریخی است. یعنی در عاشورا اتفاقاتی مثل عدالتخواهی، زیر بار ظلم نرفتن و... جهتگیریهایی بود که برای انسان هیچگاه تاریخ مصرف ندارد لذا این یکی از دلایلی است که امروز ما حرارت و شور اربعین را درک میکنیم.
وی رویکرد اخلاقی حماسه عاشورا را محور دوم این قیام دانست و گفت: حادثه کربلا پر از فضایل اخلاقی است که دو وجه دارد، یک وجه آن خواری و ذلت و... است و یک وجه دیگر آن فضایل اخلاقی ایثار، توکل به خدا، از خود گذشتگی و... است.

مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: محور سوم، شفاف شدن چهره واقعی اهل بیت(ع) مقابل مخالفان آنها است که میخواستند خاندان پیامبر(ص) به فراموشی سپرده شود. ولی عاشورا باعث جاودانگی آنان شد.
وی با اشاره به اینکه در زیارت اربعین آمده که امام حسین(ع) کاری کرده که مردم از گمراهی نجات پیدا کنند، افزود: محور چهارم، محور اصحاب، خاندان و فرزندان سیدالشهدا(ع) است. این چهار محور ظرفیت معنایی ایجاد کردند تا حادثه عاشورا فراتاریخی شود و امروز میبینیم که در همه جای دنیا مجالس عزای فرزند زهرا(س) با شور و شوق وصفناپذیری برپاست.
گفتنی است، مراسم عزای حسینی تا یازده محرم در حسینیه رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور با حضور جمع قابل توجهی از ایرانیان مقیم و فارسیزبانان و ولیالله محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی هرشب با اقامه نماز مغرب و عشاء، سخنرانی، مرثیهسرایی و نوحهخوانی در رثای شهدای والامقام کربلا، برپا میشود.
انتهای پیام