کد خبر: 4230057
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
مشاور رئیس سمپاد خبر داد:

حضور 12 هزار و 860 دانش‌آموز در کنگره قرآنی مدارس استعدادهای درخشان

12 هزار و 860 دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور در بیست‌ونهمین کنگره قرآن کریم سمپاد شرکت کردند و مرحله پایانی آن با حضور برترین‌ها به میزبانی استان آذربایجان شرقی در حال برپایی است.

دوشنبه///شرکت 12860دانش‌آموز در کنگره قرآن مدارس استعدادهای درخشانعباسعلی مظفری؛ مشاور رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری بیست‌ونهمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان گفت: این کنگره یکی از باسابقه‌ترین فعالیت‌های این سازمان است و مرحله پایانی آن به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: این کنگره ویژه دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم مدارس استعدادهای درخشان اعم از دخترانه و پسرانه است و در دو مرحله در حال برگزاری است؛ مرحله نخست آن از 10 تا 13 مرداد برپا شد و مرحله دوم آن نیز از روز گذشته، 14 مرداد در تبریز آغاز شده است.


مظفری با اشاره به اینکه تعداد مدارس سمپاد محدود است، گفت: برخی از مناطق یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه جداگانه دارند و در برخی دیگر هم شاهد فعالیت یک مجتمع آموزشی هستیم که دانش‌آموزان مشغول تحصیل در آنها به شرط علاقه‌مندی در فعالیت‌های قرآنی جذب این کنگره شده‌اند. طبق روال، دانش‌آموزان در مراحل گوناگون مدرسه‌ای، استانی و همچنین مرحله قطبی، به این معنا که تجمیع و هم‌افزایی چند مدرسه تشکیل یک قطب را می‌دهند، در این رویداد شرکت کرده و منتخبان آنها به مرحله سراسری راه پیدا می‌کنند. 
 
مدیر فعالیت‌های فوق‌برنامه سمپاد تصریح کرد: 12 هزار و 860 نفر از دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان در بیست و نهمین دوره کنگره سراسری قرآن کریم این سازمان شرکت کردند و در رشته‌هایی همچون قرائت، حفظ(عمومی و ویژه) و مفاهیم قرآن با یکدیگر در حال رقابت هستند.

مفاهیم قرآن جزو رشته‌های منحصر به فرد کنگره است

مظفری افزود: در میان رشته‌ها، رشته مفاهیم منحصر به فرد است، چرا که سایر رشته‌ها مشابه آنچه در سایر مسابقات قرآنی برگزار می‌شود، روند خود را سپری می‌کند. لازم است رویدادهای قرآنی چنین ساختار و محتوای متفاوتی را برای مفیدتر و کاربردی‌تر بودن فعالیت‌های قرآنی برای خود برگزینند.
 
کد
 
مشاور رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تأکید کرد: چند سالی است دو موضوع محوری را در برگزاری این کنگره و مشخصاً بخش مفاهیم آن، پیگیریم که عبارتند از خودباوری و تمدن‌سازی و بر این اساس دانش‌آموزان با انتخاب آیه و آیات مورد نظر خود که به این مضامین اشاره دارد، اقدام به تولید محصولات ویدئویی، موشن‌گرافیک، پادکست، اینفوگرافیک می‌کنند. آنها مفهوم قرآنی خود را ارائه کرده و بعد قالب عرضه محصول را مشخص و براساس استنباط شخصی و با بهره‌مندی از راهبری دبیران خود، سعی در تولید محصول می‌کنند.
 
مظفری ادامه داد: براساس محورهای موضوعی کنگره، سه سوژه خودباختگی، ناامیدی و انفعال نیز برای بیان مصداقی و روشن‌تر فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود. این سه، دردها و آلام جامعه امروزی است و قطعاً قرآن برای آنها درس‌هایی دارد و رهیافتی برای نجات از آنها را بیان کرده است.
 
مدیر فعالیت‌های فوق‌برنامه سمپاد اظهار کرد: در این کنگره، طرح‌ها، ایده‌ها و محصولات ارائه شده از سوی دانش‌آموزان در قالب تشکیل کارگاه‌هایی، طرح و به اشتراک گذاشته می‌شود. در اصل ماهیت رقابت به این شکل است که هر یک از صاحبان طرح‌ها در این کارگاه‌ها با به رخ کشیدن ایده‌های خود سعی در  بیان قابلیت‌ها و کیفیت پرداخته شده به آنها از منظری متفاوت دارند و از این رهگذر، خروجی کار ارائه محصولی کاربردی و راهگشا برای سایر دانش‌آموزان یا حتی در سطح کلان‌ برای عموم مردم است.

برپایی کارگاه‌‌های طرح مسائل تدبری قرآن

مظفری در ادامه گفت: در جریان این عرصه رقابتی به دنبال دریافت رتبه برگزیده که منتج به اهدای جوایزی شود نیستیم، بلکه برپایی این کارگاه‌ها مجالی است تا دانش‌آموزان از بیان نکات تدبری آیات قرآن مطالبی نو دریافت کرده یا براساس یک سنت قدیمی جاری در مدارس سمپاد که معمولاً در هر حوزه‌ای به دنبال یافتن و درک ناشناخته‌هایی هستند در  مواجهه با قرآن نیز ناشناخته‌هایی را جستجو کرده، آنها را دریابند و عرضه کنند که تبیین این ناشناخته‌ها با استفاده از به‌روزترین ابزار و امکانات رسانه‌ای و غالباً تصویری، جذابیت‌های خاص خود را دارد و می‌تواند در هر دوره به جذب تعداد دانش‌آموزان بیشتری در ادوار آتی کنگره منجر شود.
 
کد
 
وی گفت: همه آنچه که از برگزاری این رویداد یعنی کنگره قرآن کریم سازمان پرورش استعدادهای درخشان به دنبال آن هستیم انس و قرابت بیشتر دانش‌آموزان با کلام وحی است، چرا که قرآن کتاب زندگی است. در تلاشیم تا با برپایی باشگاه‌های قرآنی از ظرفیت‌های به وجود آمده ماحصل فعالیت دانش‌آموزان در عرصه‌های قرآنی استفاده کنیم.

برگزاری رشته حفظ عام و ویژه قرآن در کنگره

مظفری در پاسخ به این پرسش که در سایر رشته‌های این کنگره، وضعیت به چه منوال است؟ گفت: حفظ عام که بدون هیچ چارچوبی مشخصی به این معنی که شرکت‌کنندگان ملزم به این باشند، کدام سوره را حفظ کنند، انجام می‌شود، اما در حفظ ویژه، چارچوب مشخص و طبق برنامه و براساس موضوع و مضامینی خاص کار حفظ قرآن به انجام می‌رسد؛ در قرائت قرآن نیز تأکید بر صحیح‌خوانی و روان‌خوانی قرآن است و انجام این مراحل تنها به این خاطر است تا بهانه‌ای حاصل شود تا دانش‌آموزان انس با قرآن داشته باشند.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خروجی این کنگره تا چه اندازه کاربردی و قابلیت استفاده مناسب از سوی سایرین را خواهد داشت؟ گفت: با توجه به دو محور موضوعی یعنی خودباوری و تمدن‌سازی، این موضوعات در دنیای امروز بسیار مورد پیگیری اغلب افراد هستند و لذا آثار و محصولات تولیدی از سوی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کنگره به دفعات مورد استفاده قرار گرفته، در قالب پیام‌رسان‌های اجتماعی برای عموم به اشتراک گذاشته خواهند شد، چرا که تصور می‌کنیم از جذابیت در ابعاد بصری و کیفیت تولید و ارائه برخوردارند. محصولات هر دوره می‌تواند الگویی مناسب از لحاظ فرم و محتوا برای دانش‌آموزان باشد که ادوار آتی قصد شرکت در این کنگره را دارند تا با مد نظر قرار دادن این محصولات پروژه‌های خود را بر مسیر مشخص و استانداردی مورد مطالبه مسئولان برگزاری کنگره مدیریت کنند.
 
مظفری ادامه داد: در مورد رشته‌های قرائت و حفظ قرآن نیز با توجه به اینکه قصد داریم، باشگاه‌های قرآنی را در سازمان به منظور فعالیت مستمر دانش‌آموزان، فراگیر کنیم، لذا در آینده از ظرفیت‌های به وجود آمده در این زمینه‌ها نهایت استفاده را در اغلب عرصه‌های قرآنی خواهیم کرد. بی‌تردید این دانش‌آموزان امیدهای آینده کشور در فعالیت‌های قرآنی اعم از مربیان، معلمان، قاریان و کارشناسان قرآنی خواهند بود، مثلاً در سازمان‌هایی همچون دارالقرآن الکریم و حتی آموزش و پرورش نیز به خدمت گرفته می‌شوند. 
 
کد
 
وی در پایان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود تا 17 مرداد، اختتامیه بیست و نهمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان را برگزار کنیم، اما از آنجا که مقرر است وزیر آموزش و پرورش و برخی از نمایندگان مجلس نیز در آن حضور داشته باشند، لذا این مراسم با اندکی تغییر برگزار خواهد شد و تاریخ دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد. 
انتهای پیام
captcha