کد خبر: 4234456
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

چالش‌های موج اسلام‌هراسی برای صنعت مد اسلامی در جهان

آخرین موج حوادث ضد مسلمانان از ایالات متحده گرفته تا اروپا و استرالیا،، چالش‌های جدیدی را برای صنعت مد اسلامی ایجاد و فشار بیشتری را بر برندها و خرده‌فروشان وارد کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از سلام گیت‌وی، صنعت مد اسلامی قبلاً با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد، مانند ایجاد تقویم مد خودمستقل از جریان اصلی و توسعه بیشتر فروشگاه‌ها. با این حال، گسترش موج تازه اسلام‌هراسی که در سرتاسر جهان به راه افتاده است، رشد صنعت مد اسلامی ​​را سخت‌تر می‌کند.

اوزلم شاهین ارتاش، مدیر هفته مد پوشیده Modest Fashion Weeks که توسط شرکت Think Fashion برگزار می‌شود می‌گوید: خرده‌فروشان و رسانه‌ها مهمترین جایی هستند که صنعت مد اسلامی با بیشترین چالش‌ها در آن مواجه است. وی افزود: در آخرین هفته مد در آوریل 2024 در استانبول، یکی از رسانه‌های مهم جهانی از پوشش این رویداد خودداری کرد زیرا آن را مغایر با جریان اصلی مد نامیدند. او می‌افزاید: اما چالش‌ها جدید نیستند و دوام نخواهند داشت. 
 

مد اسلامی؛ صنعتی قدرتمند

وی تأکید کرد: مد متواضع اکنون یک صنعت بالغ است که می‌تواند حوادث جاری را از سر بگذراند و هنوز خاص و زیبا و مورد اقبال عمومی است. ما همچنان به توضیح اینکه مد ساده متنوع و فراگیر است، ادامه می‌دهیم، و چشم‌انداز ما مشارکت در جریان اصلی است.
 
هفته مد ساده میامی (Miami Modest Fashion Week) که اولین هفته مد ساده ​​در ایالات متحده به شمار می‌رود نیز  با چالش‌هایی مواجه شده است. نورشام محمد گارسیا، بنیانگذار و مدیراین رویداد می‌گوید: ما با تفکر خلاقانه، با گروه‌های همسو با ارزش‌های خود همکاری کرده و رویدادهای خود را به طور استراتژیک در کشورهایی بسیج کرده‌ایم که احساس می‌کنیم مخاطبان و شرکت‌کنندگان ما در امنیت و تحت حمایت هستند.
 
حوادث ضد مسلمانان از جمله آزار و اذیت زنان با حجاب از زمان درگیری فلسطین و اسرائیل در اکتبر 2023 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اخیراً، شورش‌های اسلام‌هراسی و نژادپرستانه در بریتانیا باعث شده است که زنان مسلمان، به‌ویژه آن‌هایی که در سطح جامعه دیده می‌شوند و حجاب دارند، هنگام خروج از خانه احتیاط بیشتری داشته باشند.
 
گرایش‌های اسلام‌هراسی در مناطقی که سکولار هستند نفوذ می‌کند. سال گذشته، فرانسه ورزشکاران خود را از پوشیدن روسری در بازی‌های المپیک 2024 منع کرد. به دنبال آن دادگاه عالی این کشور در سپتامبر گذشته ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس دولتی را تایید و شکایت‌ها مبنی بر تبعیض آمیز بودن این تصمیم را رد کرد.
 
با این حال، انتظار نمی‌ود که این تحولات هزینه مسلمانان را برای پوشاک و کفش کاهش دهد. انتظار می‌رود این هزینه تا سال 2027 از 318 میلیارد دلار در سال 2022 به 428 میلیارد دلار برسد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری این صنعت مشهود است زیرا افراد بیشتری از مد ساده استقبال می‌کنند و آگاهی و احترام به ارزش‌های مسلمانان را افزایش می‌دهند.
 
گزارش ژوئن توسط Vogue Arabia نشان می‌دهد که مد ساده در سال 2024 در نمایش‌های مد بین‌المللی حضور داشته و مدل‌های محجبه  و طراحانی مانند والنتینو لباس‌های ساده را در نمایش‌های مد خود بعرضه کردند.
 
عالیه خان، بنیانگذار و رئیس شورای مد و طراحی اسلامی Islamic Fashion and Design Council می‌گوید:  مصرف‌کنندگان مسلمان در سرتاسر جهان بازار ارزشمندی برای هر برندی است، و این همان چیزی است که تحریم‌ها در طول زمان آن را اثبات کرده است. وقتی مسلمانان با هم متحد می‌شوند و برندها را تحریم می‌کنند، واقعاً به منافع آنها آسیب می‌زند. بنابراین، ما باید همچنان بدون واهمه به نظام ارزشی خود پایبند باشیم. ما باید سخن بگوییم و خجالت نکشیم یا عقب نشینی نکنیم، زیرا اکنون زمانی است که بهترین سفیر و الگوی مسلمان بودن باشیم.

فرصت‌های پیش روی مد اسلامی

در حالی که افزایش تعصبات اسلام‌هراسی چالش‌هایی را برای صنعت مد اسلامی ​​ایجاد کرده است، همچنین فرصتی را برای برندها به وجود آورده است تا زنان مسلمان را بیشتر توانمند کنند. محمد گارسیا می‌گوید: توانمندسازی با آموزش آغاز می‌شود، اما مسئولیت نیز بر عهده خرده‌فروشان است تا فضاهایی را ایجاد کنند که در آن مد ساده نه تنها دیده شود بلکه مورد تجلیل قرار گیرد. خرده‌فروشان باید به‌عنوان رابط فرهنگی عمل کنند. او می‌گوید که هفته مد میامی از یک پلتفرم بین ادیانی برای پر کردن شکاف‌ها، نمایش اصالت و به چالش کشیدن باورهای غلط استفاده می‌کند. وی افزود: با تقویت صداهای متنوع و ساختن روایت‌های فراگیر، به سوی آینده‌ای حرکت می‌کنیم که در آن مد اسلامی در همه فرهنگ‌ها قابل درک، احترام و ارزش باشد. وی افزود: مد زبان قدرتمندی است؛ ما باید از آن استفاده کنیم تا به دنیا هویت خود را نشان دهیم. 
 
از سوی دیگر Think Fashion که مقر آن در استانبول است با سازماندهی سفر «هفته‌های مد ساده» به مدت 9 سال، در حداقل 20 کشور  به ترویج صنعت مد اسلامی کمک کرده است. در آخرین رویداد، مجموعه‌هایی از 24 برند به نمایش گذاشته شد.
انتهای پیام
captcha