کد خبر: 4234930
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
معرفی اعضای دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان / 9

تیم ملی قاریان جوان در پیشرفت جوانان شهرستانی نقشی مهم دارد + فیلم

قاری جوان عضو تیم ملی قاریان جمهوری اسلامی ایران گفت: گذراندن دوره تخصصی آموزشی برای همه اعضای تیم و به ویژه قاریان جوان شهرستانی بسیار مهم و تعیین‌کننده است، چرا که با توجه به ضعفی که در زمینه زیرساخت‌های آموزشی در شهرستان‌ها وجود دارد، این حضور روند آموزشی آنها را ترمیم کرده و بهبود می‌بخشد.

نقش بی‌بدیل تیم ملی قاریان در پیشرفت فنی قاریان شهرستانیامیرحسین انواری از جمله 13 جوان قاری عضو تیم ملی قاریان جوان جمهوری اسلامی ایران بوده و مشغول گذراندن دوره آموزش تخصصی قاریان جوان است که از سوی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.
 
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به این بهانه با او گفت‌و گویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.
 
ایکنا ـ در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟
 
امیرحسین انواری هستم. متولد اردیبهشت سال 79 شهرستان یزد. در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته باستان‌سنجی(آرکئومتری) در دانشگاه هنر اصفهان هستم که البته پیشتر در کنار تحصیل در زمینه گرافیک و طراحی صنعتی که در مقاطع تحصیلی پایینتر آن را تحصیل کرده‌ام، مشغول به کار بوده‌ام اما در حال حاضر با توجه به بُعد مسافت محل دانشگاه، تنها اشتغال به تحصیل دارم.

بیشتر بخوانید؛


 
ایکنا ـ آشنایی شما با قرآن و شروع به فعالیت شما در زمینه قرائت و تلاوت قرآن از چه زمانی آغاز شد؟
 
سن پنج تا شش سالگی که با حمایت و تشویق خواهر بزرگم، به این کار پرداختم و ابتدا وارد مهد قرآن در یزد شدم که البته خود ایشان با من روخوانی و روانخوانی قرآن را نیز کار کردند. این روند تا 11 سالگی ادامه پیدا کرد که من طی آشنایی با استاد محمدحسن حسن‌زاده، وارد جلسات قرآن ایشان شدم که این ارتباط استاد و شاگردی همچنان هم میان ما برقرار است و ایشان به غیر از مباحث تلاوت قرآن، استاد اخلاق من نیز محسوب می‌شوند.
 
علاقه‌ من به قرآن و تلاوت آن البته کاملاً خودجوش و تشویق خواهر بزرگم و پدر و مادرم تنها وسیله‌ای بود که من در مسیر درست این روند قرار گیرم. از همان شش سالگی، خواهرم با تهیه نوارهای تلاوت موجب شد تا من به شکل مستمر با تلاوت قاریان ممتاز آشنا شوم و علاوه بر گوش دادن به نوای خوش ایشان جزء سی‌ام قرآن را نیز حفظ کنم. همزمان با شرکت در جلسات مهد قرآن، در مسابقات قرآن مدارس نیز شرکت کردم و در سطح ناحیه آموزش و پرورش، حائز رتبه شدم تا اینکه از یازده سالگی  و با شرکت در جلسات قرآن استاد حسن‌زاده در یکی از مساجد یزد، این امر یعنی آموزش تلاوت قرآن روند رسمی و جدی‌تری به خود گرفت.
 
ایکنا ـ در میان قاریان برجسته بین‌المللی و داخلی پیرو سبک کدام قاریان بودید و سعی در تقلید از ایشان داشتید؟
 
در آغاز عبدالباسط و مصطفی اسماعیل را زیاد گوش می‌دادم و تقلید من در تلاوت قرآن از ایشان بود اما بعدها، محمد عمران و محمد رفعت را برای تقلید خود برگزیدم که البته در جریان تلاوت، تحریرهای مصطفی اسماعیل را نیز چاشنی کار خود می‌کردم. در میان قاریان داخلی نیز پیرو سبک سعید طوسی بوده و به صدای ایشان علاقه‌مند هستم.
 
نقش بی‌بدیل تیم ملی قاریان در پیشرفت فنی قاریان شهرستانی
 
ایکنا ـ از جمله رویدادها و مسابقات قرآنی که در آن شرکت کرده و حائز رتبه شدید، به چند نمونه اشاره کنید؟ و همچنین در روند آموزش تلاوت محضر چه اساتیدی را درک کردید؟
 
مسابقات قرآن «مدهامتان» که در استان کردستان برگزار شد و رتبه اول را کسب کردم و در جریان مسابقات دانشجویی در مقطع کشوری در میان دانشگاه‌های فنی، توانستم رتبه نخست را به دست آورم. همچنین در دوره‌هایی مثل دوره‌های سازمان تبلیغات نیز شرکت کرده، انتخاب و گزینش شدم که در جریان آن از اساتیدی همچون استاد اطهری‌فر نیز تلمذ کردم و از آنجا که جزء نخستین نفرات طرح «اسوه» بودم در جریان این طرح نیز از محضر اساتیدی چون فرجی و عارف حسینی نیز بهره ‌بردم. در حال حاضر هم که از اعضای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران هستم در محضر اساتیدی چون رحمانی، ابوالقاسمی و شاه‌میوه اصفهانی شاگردی می‌کنم.
 
به جهت اشتغال به تحصیل در دانشگاه از سال 96 به طور مستمر 4 سال در مسابقات دانشجویی و در رشته قرائت شرکت کردم و حائز رتبه شدم که بارزترین آنها کسب رتبه اول در رشته قرائت در مقطع کشوری بود و در سطح ملی هم توانستم رتبه دوم را در رشته ترتیل به دست آوردم. اما امسال نتوانستم در مسابقات دانشجویی شرکت کنم و دلیل آن هم انتخاب من به عنوان یکی از اعضای کاروان قرآنی نور بود که از سوی سازمان حج و زیارت، عازم سرزمین وحی شدیم.
 
ایکنا ـ اگر بخواهید به دو مورد که در توفیق شما در زمینه تلاوت قرآن نقش اصلی را ایفا کردند اشاره کنید، آن دو مورد چیست؟
 
قطعاً در وهله نخست خانواده و اشاره کردم که در ابتدا هدایت و راهبری خواهر بزرگم چقدر مؤثر بود و البته صبر و شکیبایی و همراهی خانواده و به ویژه پدر و مادرم؛ پدرم که با وجود آنکه سن نسبتاً بالایی دارند و بازنشسته هستند اما در طول مدت آموزش من و شرکت در مجالس و کلاس‌ها و محافل قرآنی همراه من بود و وقت و بی‌وقت من را با وسیله به موقع برای شرکت در آنها می‌رساند و البته نباید از مهربانی و عطوفت مادرم نیز غافل شوم که در دادن روحیه و تشویق به من، بی‌نهایت مؤثر بود و با هر توفیقی که به دست می‌آوردم من را تشویق و البته با هر ناکامی که ممکن بود موجب دلسردی من شود، عزمم را بیش از پیش برای تداوم این راه تقویت می‌کرد. به نظرم والدین باید با تشخیص درست و روانشناسانه خود، باید مسیر مناسبی براساس استعدادهای فرزندشان را جلوی پای او قرار دهند که ممکن است در هر رشته و فعالیتی باشد که خوشبختانه در مورد من امر قرآن و تلاوت آن، به درستی انتخاب و هدایت شد.
 
دومین مورد نیز در کسب توفیقات من، مسابقات گوناگونی بود که در آن شرکت کردم و من در جریان آنها توانستم به نقاط ضعف و قوتی که دارم بیش از پیش واقف شده و به اصلاح و تقویت آنها بپردازم.
 
ایکنا ـ به کاری با ماهیت هنری اشتغال دارید؛ چه زمانی که فعالیت شغلی داشتید و چه اکنون که مشغول به تحصیل هستید، انس با قرآن و کلام وحی تا چه اندازه در این روند و اینکه بتوانید توفیقاتی نیز در این زمینه داشته باشید، مؤثر است؟
 
نقش بی‌بدیل تیم ملی قاریان در پیشرفت فنی قاریان شهرستانیبسیار زیاد. تمام زندگی، موجودیت، کار و هنر و فعالیتی که دارم برگرفته از برکت و معنویت قرآن است؛ چه آن زمان که قرآن را تنها بدون درک معانی آن تلاوت می‌کردم  و چه اکنون که تلاش می‌کنم قرآن را با درک معانی آن تلاوت کنم  و در کنار تلاوت قرآن مطالعاتی نیز به منظور درک و تدبر در معانی آن داشته باشیم تا به این واسطه به اخلاق قرآنی  رسیده  که این امر منجر به خودشناسی من شود که در تمامی امور جاری و فعالیت‌های کاری من نیز مؤثر است.
 
ایکنا ـ اکنون که عضو تیم ملی قاریان جمهوری اسلامی ایران هستید، شرکت در ادوار آموزشی تخصصی آن را تا چه اندازه مفید می‌دانید؟
 
بی‌اندازه. این موضوع را من و بسیاری از قاریان شهرستانی عضو این تیم بیشتر متوجه می‌شویم که تا چه حد شرکت در این دوره و کسب مهارت در محضر اساتید نامی که در این ادوار عهده‌دار امر آموزش ما هستند، مؤثر است و در پیشرفت فنی و تکنیکی ما در امر تلاوت تأثیر دارد. آنچه که در این دوره به ما ارائه شده و آموزش داده می‌شود در قیاس با آنچه که ما پیشتر در شهرستان آموزش دیدیم با توجه به کمبودهایی که در زمینه زیرساخت آموزشی وجود دارد، قابل مقایسه نیست و من شخصاً در ادوار گوناگون آموزشی تیم ملی قاریان، از همان ابتدا تاکنون، پیشرفت‌های محسوسی را در خود و در زمینه تلاوت قرآن احساس کرده‌ام.
 
مضافاً بر این، حضور در جمع تعدادی از بهترین قاریان جوانی که در این دوره شرکت دارند و اغلب نیز از سرآمدان امر تلاوت هستند، این امر را موجب می‌شود که فرد اگر سطح خود را نازلتر مشاهده کند، سریعاً سطح خود را همسان با آنها ارتقا دهد که این خود رقابتی سالم و سازنده نیز میان آنها برای پیشرفت در کارشان به وجود می‌آورد.
 
ایکنا ـ چگونه به عضویت در تیم ملی قاریان جوان جمهوری اسلامی ایران درآمدید؟
 
با توجه به رزومه‌ای که در اختیار داشتم و البته در مسابقات مختلف شرکت کردم و تلاوت‌هایی نیز در سازمان و ارگان‌ها گوناگون داشتم، از شورای عالی قرآن با من تماس گرفته شد تا فیلم تلاوت 5 دقیقه‌ای برای آنها ارسال کنم. ابتدا من خیلی این امر را جدی نگرفتم و بدون اینکه تمرینی داشته باشم، فیلمی را ضبط و برای ایشان ارسال کردم که همین امر ملاک انتخاب من در دوره اول شد که البته در ادوار دیگر هم با ارسال فیلمی از تلاوت خود، مجدد انتخاب شدم که در نهایت افتخار حضور در آن را پیدا کردم.
 
ایکنا ـ غایت هدف شما در زمینه تلاوت قرآن به عنوان یک قاری جوان چیست؟
 
توفیق روزافزون در امر تلاوت قرآن و رسیدن به مدارجی که بتوانم با حضور در محافل و مسابقات بین‌المللی قرآن هم برای خودم و هم برای کشورم افتخارآفرینی کنم، هدف مادی من در پیمودن این راه است اما هدف معنوی من انس با معرفت و درک عمیق با کلام وحی است که به این واسطه من در مقاطع گوناگون زندگی ثابت‌قدم باشم و عاقبت‌به‌خیر شوم.
 
 
وهاب خدابخشی
 
انتهای پیام
captcha