به گزارش ایکنا به نقل از البوابه، پس از آنکه پلیس اندونزی اعلام کرد هفت نفر را به اتهام برنامهریزی برای ترور پاپ در جریان سفر اخیر وی به این کشور، دستگیر کرده است، نگرانیها درباره گسترش خاموش اندیشههای تکفیری در این کشور بالا گرفته است.
برخی از پژوهشگران، سابقه حضور اندیشههای تکفیری در اندونزی را اوایل دهه هشتاد میلادی در قرن گذشته عنوان کردهاند. به گفته کمال حبیب، پژوهشگر مصری، این اندیشهها را میتوان در آرای بنیانگذاران «جماعت اسلامی» اندونزی دید؛ به گفته وی این گروه ابتدا در مالزی تأسیس و سپس به اندونزی انتقال یافت.
حبیب معتقد است که این گروه از افکار افراطی گروههای تروریستی مانند القاعده تأثیر پذیرفته و اکنون نیز تا اندازهای متأثر از ایدئولوژیهای افراطی است و به شکلی گسترده در اندونزی حضور دارد.
برخی از منتقدان، اظهارات حبیب را به دور از واقعیت و بخشی از برنامه گسترده دولت کنونی مصر برای مقابله با اسلامگرایان در این کشور توصیف کردهاند؛ به گفته این منتقدان اندیشههای تکفیری و افراطگرایانه ابتدا از سوی دولتهای پیشین مصری در مواجه با برخی از رقبای سیاسی پروبال داده شده و امروز با بالا گرفتن رقابت سیاسی و افزایش نارضایتی از فساد موجود در طبقه حاکم، بار دیگر در مورد آن بزرگنمایی میشود.
یادآوری میشود؛ سفر پاپ فرانسیس به اندونزی بخشی از سفر ۱۲ روزه به منطقه آسیا-اقیانوسیه است. رهبر ۸۷ ساله کلیسای کاتولیک که از مشکلات سلامتی از ناحیه ریه و زانو رنج میبرد و ماهها است که از ویلچر استفاده میکند در طی ۱۲ روز از دوم تا ۱۳ سپتامبر، از اندونزی، پاپوآ گینه نو، تیمور شرقی و سنگاپور بازدید میکند. سفر پاپ به اندونزی به شکل ویژهای بر موضوع «گفتوگوی میان اسلام و مسیحیت» تأکید دارد.
همچنین پاپ و امام مسجد استقلال با امضای بیانیهای مشترک با عنوان «اعلامیه استقلال» نگرانی خود را در مورد «انسان زدایی» در جریان درگیریها و خشونتها اعلام کردند.