به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با موضوع «پروژه مهر» امروز چهارشنبه، ۲۱ شهریورماه در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
علی فرهادی با بیان اینکه هیچ وقت کشور ایران را نباید با کشورهای کوچک مقایسه کرد زیرا مساحت، اقلیم و تنوع فرهنگی در کشور ما بسیار زیاد است، گفت: نظام تعلیم و تربیت آماده بازگشایی مدارس است و انشاءالله ماه مهری با نشاط و انگیزه خواهیم داشت. سه عنصر در آموزش و پرورش طراحی و تنظیم شده است؛ عنصر اول دانشآموزان هستند که شامل دختران و پسران دانشآموز در مقاطع مختلف میشود که مؤلفههای مخصوص به خود را دارد. عنصر دوم به عنوان مهمترین رکن، معلمان و نیروی انسانی آموزش و پرورش است. باید این عنصر تأمین باشد تا دانشآموزان بدون معلم نباشند. وظیفه داریم معلم ماهر و توانمند تأمین کنیم تا براساس سند تحول بنیادین در مدارس به تدریس بپردازند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عنصر سوم فضای آموزشی و مدرسه است اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا امسال، ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه اعم از تخریب و نوسازی و مدارس جدید ساخته شده است که ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس را در خود جا داده است. تعداد دانشآموزان در سال ۱۳۹۲ در همه مدارس ۱۲ میلیون و 700 هزار نفر بوده است و اکنون نزدیک به ۱۷ میلیون نفر رسیده است که شاهد جهش تعداد دانشآموزان و فضای آموزشی بودهایم اما در این مدت جهشی در جذب نیروی انسانی نداشتهایم و تعداد نیروهای انسانی تفاوت چندانی با سال ۱۳۹۲ نکرده است.
وی اظهار کرد: با توجه به آمار و پیشبینیها تعداد دانشآموزان تا ۱۴۰۸ ثابت است و از ۱۴۰۸ تا سال ۱۴۱۲ دوباره به عدد ۱۲ میلیون خواهد رسید که امیدوارم با توجه به قانون جوانی جمعیت شاهد رشد موالید باشیم.
فرهادی در رابطه با میزان جذب دانشجو معلمان در یک دهه قبل بیان کرد: در دانشگاه تربیت معلم و فرهنگیان در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۸ هزار نفر جذب داشتیم و در سال ۹۳ این تعداد به 10 هزار نفر و در سال ۹۴ به پنج هزار نفر کاهش یافت؛ این ناترازی سبب شد تا دچار کمبود نیروی انسانی شویم. خوشبختانه با حضور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه فرهنگیان تعداد پذیرش دانشجو معلم به عدد ۲۵ هزار نفر افزایش یافت و در سال ۱۴۰۳ جذب افراد به عدد ۳۲ هزار نفر رسیده است. افزایش تعداد پذیرش دانشجو معلم این نوید را خواهد داد که در سالهای آینده شاهد کمبود نیروی انسانی نباشیم.
وی تأکید کرد: ورودیهای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بهترین و مؤثرترین روش تأمین معلم به صورت پایدار و ثابت است که متناسب با پیشبینی جمعیت دانشآموز، دانشجو معلمان نیز جذب میشوند. امیدواریم با توجه به این مؤلفه مهم این جذب اتفاق بیفتد.
علی فرهادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به فعالیت محدود برخی مربیان پرورشی در مدارس، آیا قرار است که در این زمینه ساماندهی صورت گیرد تا به سایر وجوه پرورشی دانشآموزان نیز توجه شود گفت: گفتمان قالب در وزارت آموزش و پرورش باید مبتنی بر کیفیت باشد و ما نیز برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت تلاش میکنیم. بحث پرورشی دو بعد دارد؛ بعد اول به عنوان تنظیمگر و متولی حوزه فعالیتهای غیررسمی از جمله مراسم ملی، مذهبی، آئینی و محلی است و بعد دوم برگزاری اردو، نمایش، سرود و... است که در بستر غیررسمی دانشآموزان را توانمند میکند و شاخصههای یادگیری را ارتقا میدهد؛ برای مثال دانشآموزی که توان خواندن سرود در جمع را دارد به رشدی رسیده که دانشآموزی که این توان را ندارد به آن رشد دست نیافته است.
فعالیتهای پرورشی و رسیدن به حیات طیبه
وی ادامه داد: فعالیتهای پرورشی یک بعد از رشد دانشآموز است؛ دانش فقط توجه به املا، ریاضی، علوم، فیزیک و... نیست بلکه رشد، چند بعدی است که دانشآموز را به هدف سند تحول بنیادین که حیات طیبه است میرساند. یکی از این فعالیتهای حوزه پرورشی برگزاری مراسم دینی، مذهبی و ملی است که اهمیت خود را دارد، اما آیا فقط باید موضوع پرورش را به مربیان پرورشی واگذار کنیم؟
فرهادی با بیان اینکه حداقل حدود ۴۰ هزار مشاور برای مدارس نیاز داریم اظهار کرد: مشاور و مربی پرورشی برای مدرسه بسیار مهم است که آنها بتوانند با دانشآموزان گفتوگو کنند. دانشآموز ممکن است در فضای خشک کلاس نتواند با معلم خود گفتوگو کند به همین دلیل باید یک نفر در مدرسه حضور داشته باشد تا دانشآموز به راحتی با او گفتوگو و مبادله اطلاعات کند و آن فرد مانند پدر و مادر دلسوز باشد تا بتواند دانشآموز را از انواع آسیبها از جمله آسیبهای اجتماعی دور کند بنابراین قطعاً در بحث مربی پرورشی، مربی تربیت بدنی و مشاوره کمبود داریم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: آخرین استخدام مشاور، مربی پرورشی و تربیتبدنی به صورت ماده ۲۸ در سال ۱۳۹۰ برگزار شد و تا سال ۱۳۹۳ که آزمون کیفیت بخشی برگزار شد کسی از طریق آزمون استخدام جذب نشده است بنابراین قطعاً کمبود داریم. در حوزه پرورشی نیز حدود ۲۰ هزار نفر دیگر نیاز به جذب داریم. نقطه زنی جذب از همه چیز مهمتر است یعنی جذب در جایی که نیاز داریم باید رخ دهد.
توانمندسازی سایر معلمان در حوزه پرورشی
وی با اشاره توانمندسازی سایر معلمان در حوزه پرورشی بیان کرد: معلمان سایر رشتههای آموزشی با زمزمه محبت از جنس فعالیتهای پرورشی در بعضی مواقع میتواند از یک معلم پرورشی مهمتر باشد بنابراین باید برای سایر معلمان هم فعالیتها و کلاسهای توانمندسازی برگزار کنیم تا دانشآموزان را کمک کنند. سیاست وزارت آموزش و پرورش ارتقای حوزه امور تربیتی و سلامت است و اکنون با قدرت در این زمینه برنامهریزی میکنیم.
فرهادی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه تعدادی از مدارس نیاز به معلم پرورشی دارند؟ گفت: این سؤال نیاز به توضیح دارد؛ زیرا یکسری از مدارس چند پایه هستند ولی به دلیل تعداد اندک دانشآموز یک معلم بیشتر حضور ندارد و در مدرسه دیگری به تعداد پایهها معلم حضور دارد، اما به قدری تعداد دانشآموز کم است نمیتوان یک معلم پرورشی ثابت در آنجا اختصاص داد؛ بنابراین باید بررسی شود و به این پرسش پاسخ داد البته این ارزیابی وجود دارد، اما من اکنون حضور ذهن ندارم.
افزایش تعداد دانشآموزان نسبت به 10 سال گذشته
فرهادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چرایی امتناع برخی مدارس از ثبتنام دانشآموزان به بهانههای مختلف گفت: حدود ۱۷ میلیون نفر در مدارس ثبتنام میشوند ولی ظرفیت مدارس دولتی، حدود ۱۶ میلیون نفر است و مواردی که ثبتنام نکردهاند علتهای مختلفی دارد. تراکم دانشآموزی نسبت به 10 سال گذشته افزایش پیدا کرده است؛ بعضی از مدارس خاص هم مثل مدارس شاهد، نمونه دولتی و... شرایط ثبتنام خاص خود را دارند. نفی نمیکنیم که ممکن است در مدرسهای برای ثبتنام برخورد خوبی صورت نگرفته باشد اما چنانچه این اتفاق افتاد میتوان به واحد نظارت در ادارات آموزش و پرورش مراجعه کرد و پیگیر شد.
ثبتنام ۹۹ درصدی دانشآموزان سیستان و بلوچستان
وی ادامه داد: تعداد دانشآموزان امسال نسبت به سال گذشته پنج هزار نفر افزایش یافته است و در چنین شرایطی ممکن است مصائبی برای ثبتنام به وجود بیاید.
فرهادی با اشاره به ثبتنام دانشآموزان سیستان و بلوچستان گفت: به طور کلی حدود ۹۹ درصد دانشآموزان استان سیستان و بلوچستان ثبتنام شدهاند و امیدواریم الباقی افراد نیز در زمان باقیمانده ثبتنام کنند. در کل کشور در پایه اول، هفتم و دهم حدود ۸۹ درصد دانشآموزان ثبتنام شدهاند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر علت حاد بودن شرایط ثبتنام مدارس، آمار دقیق افراد ثبتنام شده و کسانی که هنوز ثبتنام نکردهاند گفت: در حوزه ابتدایی تاکنون نزدیک به ۹۸ درصد یعنی ۹ میلیون و چهل هزار دانشآموزان ثبتنام قطعی شدهاند و تعداد باقی مانده لزوماً ریشه در آموزش و پرورش نیست و علت مهاجرت، هدایت تحصیلی و... میشود. ما موظف به ثبتنام هر فردی که به مدارس مراجعه میکند هستیم.
فرهادی ادامه داد: در پایه اول ابتدایی نیز ۹۹ درصد افراد ثبتنام شدهاند یعنی یک میلیون و ۳۹۵ هزار نفر ثبتنام شدهاند و افراد باقی مانده عمدتاً به دلایل مختلف مهاجرت، مساعد نبودن شرایط و... ثبتنام نکردهاند.
قطع آب مدارس شایسته نیست
وی در ادامه در پاسخ به راهکارهای آموزش و پرورش برای قطع آب مدارس از سوی آبفا گفت: با توجه به افزایش تعداد دانشآموزان مصرف آب مدارس به صورت تصاعدی افزایش مییابد و به مراتب مبلغ قبض آب هم افزایش مییابد و برخی از مدارس توان پرداخت این مبالغ را ندارند، اما در گفتوگو با معاون وزیر نیرو در این رابطه قول همکاری و رفع مشکلات داده شده است. تعداد قطع آب مدارس هر چند اندک هم باشد، کار صحیح و شایستهای نیست و نباید شاهد چنین رخدادهایی باشیم.
فرهادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تعداد کمبود معلم و ثبتنام دانشآموزان اتباع و ساخت مدرسه مخصوص این قشر بیان کرد: در سال گذشته برای بیش از ۷۲ نفر مجوز استخدام از بین فارغالتحصیلان دانشگاهها صادر شد و جذب حدود ۲۴ هزار نفر از این تعداد باقی مانده است. امسال نسبت به سال گذشته که شرایط بسیار بحرانی بود شرایط بهتری داریم. ۱۷۶ هزار نفر کمبود قطعی معلم داریم که از این مقدار ۹۳ هزار نفر با راهحل مختلف جذب شدهاند و مقدار باقی مانده نیز با راهکارهای مختلف رفع خواهد شد و انشاءالله کمبود معلم نخواهیم داشت.
مدرسه خصوصی برای اتباع نداریم
وی با اشاره به دانشآموزان اتباع گفت: ثبتنام اتباع براساس شیوهنامه خواهد بود؛ همه دانشآموزان اتباع ثبتنام میشوند. مدرسهای نداریم که بگوییم فقط اتباع را ثبتنام میکنیم اما در برخی مدارس تعداد دانشآموزان اتباع زیاد است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واریز حق بازنشستگان و معوقات معلمان بیان کرد: پاداش خدمت کارکنان دولت هر ساله به حساب کارمندان واریز میشود؛ مجموعه تکالیفی مربوط به آموزش و پرورش است انجام شده است اما آنچه که سبب تأخیر شده، تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه است. امیدواریم پاداش پایان خدمت به موقع پرداخت شود. با توجه به اینکه آموزش و پرورش تأمین کننده این اعتبار نیست و بر عهده سازمان برنامه و بودجه است ما پیگیر هستیم و به محض تأمین به حساب بازنشستگان واریز شود.
انتهای پیام