کد خبر: 4236838
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

فرزندان خانواده هلال احمر «ماهر» می‌شوند + فیلم

معاون منابع انسانی و پشتیبانی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به اجرای طرح «ماهر» گفت: در این طرح خودباوری، احترام به دیگران، تقویت روانی و نحوه عملی مواجهه با مخاطرات آموزش داده می‌شود.

فرزندان خانواده هلال احمر «ماهر» می‌شوندسازمان جوانان جمعیت هلال احمر با گروه هدف چهار تا 35 سال در تلاش برای آموزش و ارتقای توانمندی گروه‌های مختلف مردم با هدف ارتقای تاب‌آوری در بحران‌ها و حوادث است. این سازمان همچنین با همکاری مرکز مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور طرحی را با عنوان «ماهر» در دست اجرا دارد که در این طرح فرزندان خانواده هلال احمر آموزش می‌بینند. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این سازمان و طرح ماهر با محمود مظفری، معاون منابع انسانی و پشتیبانی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت‌وگو کردیم که این گفت‌وگو را با هم می‌بینیم و می‌خواهیم.

ایکنا ـ گروه هدف سازمان جوانان هلال احمر در چه سنی هستند و چه آموزش‌هایی برای آنان ارائه می‌شود؟

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر یک سازمان با قدمت 70 سال است که در نظام اجتماعی ما فعال بوده و فعالیت‌هایی در حوزه اجتماع و خدمات بشردوستی به جوانان ارائه می‌دهد. این سازمان ببش از دو میلیون نفر اعضای داوطلب دارد که از طریق مدارس و دانشگاه‌ها جذب شده‌اند.

تلاش داریم مردم ایران را از سن چهار سالگی تا 35 سالگی جذب و توانمند کنیم و در بستر ارتباطی که با آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم یک میلیون دانش‌آموز و دانشجو در مجموعه برنامه‌های توانمندسازی، آماده‌سازی برای بحران‌ها، حوادث‌ طبیعی و بلایا آموزش داده‌ایم.

وقوع بلایای طبیعی عادی است و در همه جای جهان رخ می‌دهد و این ما هستیم که باید آماده باشیم و جوانان آموزش ببینند تا در ایران و سایر نقاط جهان بتوانند به انسان‌های دردمند و محتاج کمک کنند. 

ایکنا ـ هر روز با بحران‌های جدید مواجه می‌شویم؛ توانمندسازی‌ جوانان را چطور در بستر تحولات و مشکلات جدید قرار می‌دهید که در بحران‌های جدید غافلگیر نشویم؟

پایه جذب ما بر چهار سالگی استوار است چون می‌خواهیم از همان ابتدا انسان‌ها با مخاطرات اجتماعی آشنا شوند و بدانند چه مخاطراتی وجود دارد و سپس نسبت به این مخاطرات توانمند شوند و علاوه بر اینکه در بحران‌ها می‌توانند آگاه و توانمند عمل کنند، دانش و مهارت کمک به دیگران را نیز بیاموزند.

پس از کسب این مهارت‌‌ها و دانش‌ها اعضای سازمان جوانان می‌توانند وارد حوزه حرفه‌ای‌تری به عنوان امداد و نجات شوند که اگر حادثه‌ای در داخل ایران و سایر کشورها رخ داد، بتوانند به کمک حادثه‌دیدگان بروند.

پس ابتدای کار ما این است که از چهار سالگی با افراد ارتباط بگیریم، از همان ابتدا آموزش و تربیت را آغاز کنیم و افراد را چنان توانمند کنیم که حرفه‌ای وارد این حوزه شوند. افرادی که به صورت حرفه‌ای وارد حوزه امداد و نجات نمی‌شوند نیز یاد می‌گیرند که در مخاطرات چگونه درست عمل کنند و مخاطرات را به حداقل برسانند. ما در آموزش‌ها کمک‌های اولیه را به آنها ارائه می‌کنیم که اگر در منزلشان حادثه‌ای رخ داد بدانند چه اقدامی باید انجام دهند.

فرزندان خانواده هلال احمر «ماهر» می‌شوند

ایکنا ـ یکی از طرح‌های شما برای آموزش افراد طرح ماهر است؛ در این طرح چه اقداماتی انجام می‌شود؟ 

طرح ماهر یکی از طرح‌هایی است که بحث اوقات فراغت فرزندان همکاران ما را در کانون تمرکز خود دارد. تا قبل از این طرح برنامه ما این بود که خدماتمان را به همه افراد جامعه ارائه کنیم، اما معاونت پشتیبانی موضوع خانواده هلال احمر را مطرح کردند تا کاری که برای همه کودکان و نوجوانان انجام می‌دهیم برای فرزندان کارکنان هلال احمر نیز انجام دهیم که در این زمینه جهاددانشگاهی با توانمندی بالا و پروپوزال خوب طرحی را ارائه کرد که طی آن دوره‌های آموزشی را برای فرزندان کارکنان ما برگزار کند تا این فرزندان هم اوقات فراغت شایسته داشته باشند و بتوانند به خودباوری، اعتماد به نفس، احترام به دیگران و مسائلی از این دست برسند و به تقویت فردیت و تقویت روحی آنها پرداخته شود و با توجه به مخاطراتی که کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند بتوانند به تلاش و موفقیت خود ادامه دهند.

از مرکز مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی خواستیم که این پروژه را انجام دهند که در سطح بالایی در حال اجرای آن هستند.

ایکنا ـ کدام گروه‌های سنی مدنظر این طرح هستند؟

دانش‌آموزان، گروه سنی هدف ما هستند البته محدودیتی قائل نشده‌ایم و طراحان طرح آن را بدون محدودیت سنی طراحی کرده‌اند؛ البته در بین فرزندان هلال احمر دسته‌بندی‌هایی را انجام می‌دهیم و هر کس در بستر و مهارتی که نیاز دارد آموزش می‌بیند و موارد متعددی از جمله هوش مصنوعی، هوش اقتصادی، مهارت‌های فردی و دانش‌های جدیدی که وجود دارد به افراد در بسترهای مورد نیاز ارائه می‌شود.

ایکنا ـ پیش‌بینی می‌کنید چه تعداد از اعضای هلال احمر تمایل به شرکت در این طرح را داشته باشند؟

این طرح برای فرزندان اعضا برگزار می‌شود البته تمایل و برنامه‌ریزی ما این است که این طرح را برای اعضا و داوطلبان هلال احمر نیز اجرا کنیم. اما در همین سطحی که در حال اجراست استقبال خوبی از آن صورت گرفته است و اگر خانواده‌ها تمایل به تداوم این طرح داشته باشند ما آمادگی این کار را داریم.

ایکنا ـ تفاوت کلاس‌ها و دوره «ماهر» با سایر دوره‌ها در چیست؟ 

جامعه ما متأسفانه خودش را با همه جوامع دیگر قیاس می‌کند و الگوی سایر جوامع را برای خودش برمی‌دارد؛ از اروپا یک چیزی را می‌گیرد، از شرق چیز دیگری را اقتباس می‌کند و ... . همین مسئله متأسفانه ما را به سمتی برده که فردیت، مهارت‌‌ها، عزت نفس خودمان و ... را از دست داده‌ایم. اگر می‌خواهیم جامعه پویا و تأثیرگذار داشته باشیم و به سمت چشم‌اندازهای مطلوب برویم، باید به این سمت حرکت کنیم که کودکانمان را از ابتدا با عزت نفس و دانشی که خود، فردیت و خویشتن خودشان را آگاه بسازند و به خودشان اعتماد داشته باشند تربیت کنیم. اینکه یکسری دانش‌هایی داشته باشیم که فایده‌ای نداشته باشد، مطلوب نیست. تأکید ما بر عزت نفس و کارکردهای فردی افراد است که فرد توان خود را در مخاطرات، بلایا و حوادث حفظ کنند و به دیگران نیز کمک کنند. این توانمندسازی و رسیدن به این نقطه، مطلوب و ایده‌آل ماست که در طرح ماهر به آن پرداخته می‌شود.

فرزندان خانواده هلال احمر «ماهر» می‌شوند

ایکنا ـ یعنی در تلاش برای ساختن پایه‌های یک جامعه قوی هستید؟

بله؛ دقیقاً همینطور است یک فرد قوی یک جامعه قوی را پایه‌گذاری می‌کند.

ایکنا ـ در طرح ماهر کودکان آموزش می‌بینند؛ چطور به بچه‌هایی که در این سن دوست دارند بازی کنند، ارزش‌ها را آموزش خواهید داد؟

کارشناسان مرکز مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور این پروژه را «بازی محور» طراحی کرده‌اند. مهارت و تربیتی که انجام خواهد شد بر بازی محوری استوار است و ارتباط خوبی هم با بچه‌ها برقرار کرده و دانش، آگاهی و آموزش در بستر بازی به بچه‌ها منتقل می‌شود.

ایکنا ـ آیا این سبک آموزش قابلیت تسری به سایر حوزه‌های آموزشی هلال احمر را دارد؟

باید این کار را انجام دهیم و حتی می‌توانم بگویم مجبور به آن هستیم. چون ابزارهایی که وجود دارد خیلی از ما جلوتر است و اگر می‌خواهیم به پای تأثیرگذاری این ابزارها برسیم و با آنها رقابت کنیم باید با این روش‌ها حرکت کنیم. نمی‌توانیم تلفن همراه را از بچه‌ای که در حال بازی با آن است بگیریم. باید به کمک همین بازی‌ها با بچه‌ها ارتباط گرفت. تیم جهاددانشگاهی با علم و آگاهی و پشتوانه پژوهشی که دارد کار علمی را در جمعیت انجام می‌دهد که این کار به سمتی می‌رود که بچه‌ها گوشی‌هایشان را کنار بگذارند و مخاطرات دنیای واقعی را درک کنند و بتوانند خودشان را نسبت به آسیب‌هایی که در دنیای واقعی وجود دارد، آماده کنند و بدانند در مواجهه با مخاطرات دنیای واقعی باید چگونه رفتار کنند. واکنش‌هایی که از طریق ابزارهای جدید وجود دارد، صحیح نیست. به همین دلیل اکنون سطح افسردگی، مخاطرات روانی و انواع بیماری‌های روانی به زیر 20 سال رسیده است که قبلاً چنین چیزهایی نداشتیم پس باید با ابزارهای نوین به جنگ ابزارهای مجازی برویم که می‌تواند نوجوانان و جوانان ما را به سمت انحراف بکشاند.

ایکنا ـ آیا روند این آموزش به سمتی خواهد رفت که بتواند الگویی برای جمعیت‌های سایر کشورها باشد؟ 

با نهادهای بین‌المللی در ارتباط هستیم و در تعاملاتی که با این نهادها داریم، هم ما از آنها یاد می‌گیرم و هم آنها از ما می‌آموزند. زیاد اتفاق افتاده که نماینده یونیسف در تهران از طرح‌های ما استقبال کند. ما جزو پنج کشور برتر در بحث جمعیت هلال احمر هم از لحاظ نیروی انسانی که سرمایه واقعی ماست و هم از نظر تجهیزات هستیم. در بحث انتقال تجارب و دانش هم کار کرده‌ایم و امیدواریم وقتی این طرح را جلوتر بردیم، آن را به نهادهای بین‌المللی معرفی کنیم.

البته در گام اول امیدواریم از خانواده هلال به سمت اعضا و داوطلبان هلال احمر برویم که جامعه بزرگ‌تر دو میلیون نفری را دربرمی‌گیرد.

حوزه معاونت دانش آموزی ما امسال برای اولین بار در بستر فضای مجازی مدرسه متاورس را راه‌اندازی کرد. نوجوانان ما در این مدرسه در شرایط بحران و حادثه‌ای مثل سیل، زلزله و ... قرار می‌گیرند و آموزش می‌‌بینند که چه اقداماتی باید انجام دهند.

این تجربه نویی بود و ما را به این سمت برد که تجارب نو را کسب و از دانش‌های نوین استفاده کنیم. بحث ماهر هم در همین چهارچوب است که به این سمت می‌رویم که گسترده‌تر و بزرگ‌تر عمل کنیم. بیش از 80 هزار کانون جوانان در سطح کشور داریم و در بستر کانون‌ها می‌توانیم این مهارت‌ها را پیاده کنیم.

در طرح ماهر هر فرد براساس استعدادهای خود و البته با در نظر گرفتن ویژگی‌های مناطق مختلف کشور آموزش‌ می‌بیند. این طرح کلاس‌های آموزشی متعددی دارد و بیش از 10 سرفصل آموزشی دارد که همه مسائل را پوشش می‌دهد که البته این فاز یک فعالیت است و کم کم به این سمت می‌رویم که دانش‌های بالاتری را به این گروه ارائه کنیم. امیدواریم با این نوع برنامه‌ها و طرح‌ها افراد را آگاه‌تر تربیت کنیم و آنها را برای ایجاد شرایط مطلوب‌تر و جامعه پیشروتر آماده کنیم. 

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha