
به گزارش ایکنا، تارنمای شبکه المنار در یادداشتی به قلم احمد فرحات، تحلیلگر سیاسی عرب، به بررسی ابعاد ترور
یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی
جنبش حماس پرداخته است.
ترجمه این یادداشت در ادامه میآید:
یحیی سنوار (ابو ابراهیم)، فرمانده سیاسی و نظامی جنبش حماس بود که در درگیری با نیروهای اشغالگر اسرائیلی در منطقه تلالسلطان در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه به شهادت رسید. او در اکتبر 1962 در اردوگاه خانیونس در نوار غزه متولد شد و از 13 فوریه 2017 در سمت رئیس جنبش حماس در نوار غزه مشغول فعالیت بود.
سنوار همواره در خط مقدم جهاد میکرد و یک فرمانده نمونه بود که سربازانش را در جبهه جنگ فرماندهی میکرد و آنگونه که رسانههای دشمن اعلام کردهاند بیشتر وقت خود را در جبهههای جنگ میگذراند و داخل تونلها خود را پنهان نمیکرد.
سنوار نمونه یک رویکرد نظامی و سیاسی بود. در سطح نظامی، شهید سنوار در مسیر
مقاومت و برای یاری مقدسات اسلامی میجنگید و این جهاد را برای آزادی فلسطین و این مبارزه را مبارزه حق و حقیقت در این دوران میدانست. او برای همکاری و تعاون بین امت اسلامی در راه وحدت جهادی و برای آزادی بیتالمقدس از چنگال صهیونیسم بسیار تلاش میکرد.
روابط او با محور مقاومت رکن اساسی بینش او در جنگ بود؛ لذا جنگی که شهید سنوار میخواست، یک
طوفان ویرانگر از سوی غزه و کرانه باختری بود تا اشغالگران را از فلسطین تاریخی ریشهکن کند و حضور پیشتازانه این سرزمین و تأثیر آن بر تمامی روابط بینالمللی را به امت اسلامی بازگرداند.
هدف شهید سنوار وحدت اسلامی جهادی بود، از این رو روابط او با جمهوری اسلامی ایران، حزبالله و گروههای محور مقاومت، یک رابطه اعتقادی بود که به رویکرد توحیدی دین اسلام مربوط میشود. بنابراین سپاه شام، سپاه عراق و سپاه یمن تنها در کتابها و نوشتهها نبود بلکه یک اقدام عملی بود و سنوار آن را واقعیتی در عرصه مبارزه بین محور حق و باطل میدید.
سنوار در نامه به شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل فقید حزبالله لبنان، درباره رویکرد فکری خود نوشته است که یکی از اصول جنبش حماس، وحدت ملت فلسطین بر اساس گزینه جهاد و مقاومت و وحدت امت اسلامی برای مقابله با پروژه صهیونیستی در دفاع از مقدسات است.
در سطح خارجی نیز سنوار در کنار شهید اسماعیل هنیه و برادران خود در حماس ایستاد و با دشمن در منطقه مبارزه کرد و مسیر همکاری با مقاومت اسلامی در عراق و سوریه را هموار کرد.
سنوار با جنبش حماس به یمن رفت و در نیمه راه با جنبش انصارالله و نیروهای مسلح یمن دیدار و از موانع جغرافیایی و مذهبی عبور کرد. وحدت اسلامیای که سنوار به آن عقیده داشت و در راه آن به شهادت رسید، رویکرد عملی او بود. لذا پرچمها و تصاویر فرماندهان یمنی در غزه برافراشته شد، همچنین پرچمها و تصاویر فرماندهان حماس در صنعا و دیگر استانهای یمن به اهتزاز درآمد. پیش از برافراشته شدن این پرچمها هم قلب مردم یمن برای فلسطین و بیتالمقدس میتپید و مردم فلسطین به یمن به عنوان یاوری مینگریستند که تأکید دارد ملت فلسطین و غزه تنها نیستند و هرگز تنها نخواهند ماند.

شهید سنوار ماه گذشته در نامهای به سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن تأکید کرد که تلاشهای ما با مقاومت در یمن، لبنان و عراق دوچندان شده است تا در آیندهای نزدیک دشمن با شکست روبهرو شده و به خواست خدا از وطن ما بیرون رانده خواهد شد.
سنوار در نامه خود اشاره کرد: مقاومت خود را برای یک نبرد فرسایشی آماده میکند و همانگونه که اراده نظامی دشمن را شکست، اراده سیاسی آن را نیز در هم خواهد شکست.
این جمله تأکیدی بر آن است که عملیات طوفان الاقصی بر اساس یک چشمانداز روشن سیاسی و نظامی در جریان است.
اولین دستاورد عملیات طوفان الاقصی که در روز هفتم اکتبر سال گذشته انجام شد، از بین بردن تئوری امنیت ملی صهیونیستی بود و دومین دستاورد، انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی پس از آن بود که با عادیسازی روابط با عربستان سعودی به دوری از انزوا نزدیک شده بود.
از آثار انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی به حاشیه راندن نقش سیاسی این رژیم در محافل بینالمللی بود، با وجود اینکه آمریکا تلاش بسیاری برای کاهش پیامدهای این انزوا انجام میداد و شاید پارهکردن منشور سازمان ملل متحد توسط نماینده اسرائیل در شورای امنیت نشانه کمرنگ شدن نقش سیاسی این رژیم باشد.
شهیدان سنوار و اسماعیل هنیه به نزدیک شدن کشورها و جنبشهای محور مقاومت باور داشتند و به همراه یارانشان در جنبش حماس راهی را برای نزدیک شدن جنبشهای مقاومت پایهگذاری کردند که برپایه وحدت امت اسلامی تحت پرچم فلسطین استوار بود. لذا ارتباط سیاسی با جنبشهای سیاسی و فرهنگی در کنار ارتباط نظامی شکل میگرفت و این ارتباط در دوگانه «شمشیر و قلم» برای بنا نهادن امتی با رشادت خلاصه میشد. این امر در نشستها و فعالیتهای فرهنگی که با حضور اعضای جنبش حماس در کشورهای مختلف برگزار میشد، هویدا بود.
اما در سطح داخلی، سنوار تلاش کرد که موانع داخلی فلسطین را از سر راه بردارد. او از حامیان سخت منافع فلسطین بود و یک جمله مشهور دارد که میگفت: «من گردن هرکس را که مانعی بر سر راه منافع فرزندان فلسطین ایجاد کند خواهم شکست.»
نهضت مقاومت اسلامی در مسیر جهاد، پیروزی یا شهادت پیش میرود چنانکه شهید عزالدین قسام در 89 سال پیش این را گفته بود. مقاومت اسلامی در این مسیر شهدایی چون مؤسس خود، شیخ احمد یاسین را در سال 2004، عبدالعزیز رنتیسی را در سال 2004، صلاح شحاده را در سال 2002، ابراهیم المقادمه را در سال 2003، نزار ریان و سعید صیام را در سال 2009، اسماعیل هنیه را در سال 2024 و معاون او صالح العاروری را در سال 2024 و سرانجام یحیی سنوار را تقدیم کرده است.
علاوه بر این افراد، جنبش حماس شهدای بسیاری را در این مسیر تقدیم کرده است که راه را برای نسلهای مقاوم آینده در فلسطین و منطقه هموار ساختهاند.
نصر و پیروزی که خداوند ما را به آن وعده داده است در سه مرحله محقق میشود: صبر، ثبات قدم و پیروزی. «وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»: و هنگامى كه با جالوت و سپاهيانش روبهرو شدند، گفتند: پروردگارا، بر [دلهاى] ما شكيبايى فرو ريز، و گامهاى ما را استوار دار، و ما را بر گروه كافران پيروز فرما. (بقره/250)
ترجمه از فرشته صدیقی
انتهای پیام