
به گزارش خبرنگار ایکنا، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز چهارشنبه، ۱۶ آبان، طی نشستی خبری در مدرسه دارالفنون تهران با اشاره به سالروز میلاد حضرت زینب(س)، ایشان را یکی از مهمترین خبرنگاران تاریخ نامید که اگر نبودند، حماسه عاشورا فراموش شده بود و اینکه بسیاری از معلمان کشورمان نیز فعالیت جهادی دارند و ادامه داد: ۱۲۲ هزار مدرسه در سراسر کشور فعال هستند و در بسیاری از آن به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار، معلمان، بدون چشمداشت فعالیت گستردهای دارند.
وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار، فایل پرداخت حقالزحمه اضافه تدریس معلمان در همان مهرماه نهایی شد، یعنی همزمان با حقوق مهرماه، حدود هشتاد درصد مبلغ حقالتدریس و الباقی در آبانماه پرداخت شد. شاید اگر پیگیریهای اصحاب رسانهها نبود، این پرداختها در موعد مقرر انجام نمیشد.
فرهادی افزود: با وجود رشد جمعیت دانشآموزی، جمعیت معلمان و کادر آموزشی کاهش یافته است. ۹۶۲ هزار و ۵۹۷ نفر تعداد کل کارکنان وزارت آموزش و پرورش بوده است و از این عدد حدود ۳۶ هزار و ۵۰ نفر در مشاغل اداری مشغول هستند. این عدد در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به عدد ۹۷۶ هزار نفر میرسد. در سال ۱۴۰۲ـ۱۴۰۳ مجددا این تعداد کاهش پیدا میکند، این به معنای افزایش بهرهوری آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: بیشترین تعداد کارکنان را در دوره ابتدایی و سپس در دوره متوسطه اول و دوم داریم؛ زیرا معتقدیم باید پوشش تحصیلی صد در صدی در دوره ابتدایی داشته باشیم. سه هزار نفر نیروی خدماتی ما نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است و به شدت کمبود نیروی خدماتی احساس میشود. چهار هزار نفر از نیروهای متوسط دوم کم شده است و نیروهای متوسط اول دو هزار نفر کاهش پیدا کرده است، اما کادر آموزشی ما در دوره ابتدایی نسبت به دو سال قبل ۹هزار نفر افزایش پیدا کرده است. این مسئله نشان میدهد، ما برای دوره ابتدایی برنامه بهتری داشتهایم تا به خوبی تأمین نیرو داشته باشیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در مقطع ابتدایی نسبت دانشآموز به معلم ۲۸/۲۷ صدم درصد است. در متوسطه اول ۲۵/۹ و در متوسطه دوم ۱۶/۹ است، یعنی بیشترین تراکم دانشآموز در مقطع ابتدایی بوده است. به ازای هر ۲۳۱ دانشآموز در مقطع ابتدایی یک مدیر داریم. این عدد در مقطع متوسطه اول ۲۴۰ دانشآموز و در مقطع متوسطه دوم ۱۸۱ تعداد دانشآموز است.
وی ادامه داد: در دوره ابتدایی به ازای هر ۳۰۴ دانشآموز یک معاون، در متوسطه اول به ازای هر ۳۱۶ دانشآموز و در متوسطه دوم به ازای هر ۲۰۹ دانشآموز ما یک معاون آموزشی داریم. در مقطع ابتدایی به ازای هر ۵۹۷ دانشآموز یک معاون پرورشی داریم. این بدان علت است که ما ۴۱۳ مدرسه در مناطق دورافتاده داریم که تنها یک دانشآموز دارد.
فرهادی اضافه کرد: پنج هزار و ۲۸۶ مدرسه با دو تا پنج دانشآموز داریم. پنج هزار و ۶۹۶ مدرسه با شش تا ۱۰ دانشآموز؛ چهار هزار و ۱۹۶ مدرسه داریم که از ۱۰ تا ۱۶ دانشآموز؛ سه هزار و ۷۰۵ مدرسه با جمعیت ۱۶ تا ۲۰ دانشآموز؛ سه هزار و ۱۸۸ مدرسه ۲۰ تا ۲۵ دانشآموز؛ سه هزار و ۲۵۴ مدرسه ۲۶ تا ۳۰ دانشآموز؛ ۱۱ هزار و ۴۳۶ مدرسه ۳۰ تا ۵۰ دانشآموز؛ هشت هزار و ۴۸۶ مدرسه ۵۱ تا ۷۵ دانشآموز؛ هفت هزار و ۸۳۴ مدرسه با ۷۶ تا ۱۰۰ دانشآموز و ۹ هزار و ۸۷۷ مدرسه ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانشآموز در کل کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: مدارس عادی ۸ هزار و ۷۵۲ مدرسه، استعدادهای درخشان ۸۶۲ مدرسه و مدارس عشایری بیش از هزار مدرسه هستند. گاهی مدارس عشایری تعداد دانش آموز کمتری دارند اما در تحقق عدالت آموزشی اهمیت بسیار زیادی دارند. در حوزه مراقبین سلامت باید تعداد بیشتری داشته باشیم. مراقبین سلامت به ازای هر چهار هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی یک مراقب سلامت، در مقطع متوسطه اول به ازای حدود شش هزار دانشآموز و در متوسطه دوم به ازای هر شش هزار نفر یک مراقب بهداشت فعال هستند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در بحث نظم پرداختیها ما نگاهی تربیتی داریم زیرا معتقدیم نظم پرداختها میتواند به نظم تربیتی منجر شود. در المپیاد دانشآموزی از میان بیش از ۷۰ کشور، ایران به مقام پنجم دست یافت.
وی ادامه داد: سال گذشته در هفت ماهه نخست سال در بحث سرانههای آموزشی مدرسه، دو هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بوده که امسال به چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. البته در هفت ماهه نخست امسال وضعیت پرداخت مناسب بوده است و حتی از کل مبلغ سرانه سال قبل هم بیشتر بوده است. این سرانهها صرفاً به مدارس دولتی داده میشود. بیشترین توجه ما هم به مدارس دولتی مناطق محروم یا شبانهروزی است. در هفت ماه نخست امسال، بیش از سه هزار معلم در دورههای آموزشی شرکت کردند.
فرهادی در خصوص مشارکت دانشآموزان در پرسش مهر بیان کرد: نوع مواجه ما با دانشآموزان به عنوان گرانترین سرمایه کشور بسیار مهم است و قدر و قامت آینده کشور را تعیین میکند. دانشآموزان تا اول بهمن فرصت دارند با مراجعه به وبسایت معاونت پرورشی و فرهنگی آثار خود را در قالبهای گوناگون ارسال کنند.
وی درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه مورد نیاز تعلیم و تربیت برای تامین همه نیازهای آموزش و پرورش است. در بودجه سال آینده تلاش کردیم یکی از مطمئنترین پیشنهادها را روی میز عزیزانمان در دولت و مجلس بگذاریم. آموزش و پرورش نسبت به بودجهای که دریافت میکند یکی از بهرهورترین دستگاههای کشور است و انشاءالله بتواند اهداف گوناگون موجود در سند تحول را محقق سازد.
انتهای پیام