این عنوان از این جهت برای این سلسلهنشستها انتخاب شده بود که مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی خود با جامعه قرآنی نقل به این مضمون بیان کردند که شما قاریان قرآن باید مصداق الذین یبلغون رسالات الله باشید و لذا شورای عالی قرآن در عمل به منویات رهبری، در این دوره از نشست با دعوت از کارشناسان و پژوهشگران قرآنی، از ایشان خواسته بود تا در مورد این عنوان، مقالات پژوهشی خود را ارائه دهند.
22 محقق در پنلهای پژوهشی خود طی سه روز برپایی این نشست تخصصی از مناظر گوناگون به این موضوع ورود کردند که ایکنا اقدام به پوشش کامل این رویداد قرآنی کرد. با این وجود در حاشیه این نشست، ویژگیهایی که یک قاری مبلغ باید داشته باشد از سه تن از کارشناسان پیشکسوت قرآن جویا شدیم که در ادامه اظهار نظر ایشان را میخوانید:
سیدعباس انجام، کارشناس پیشکسوت قرآن که مدیریت نشستهای روز نخست این همایش را به عهده داشت گفت: شعار این دوره از نشستها قاری قرآن مبلغ رسالاتالله است و لذا قاری در وهله نخست باید خود نسبت به رسالات الهی شناخت داشته باشد و آنها را ابتدا خود با عمق جان دریافت کرده باشد و کسی که این مباحث شخصاً بر او تأثیر داشته باشد آن زمان است که میتواند در صورت ارائه آنها برای دیگران هم، تأثیرگذار باشد.
وی گفت: مثالی که میتوان برای فهم بیشتر این مورد مطرح کرد، بازیگر سینمایی است که چون در حال بازی کردن نقشی است که به آن تعلقی ندارد، لذا چندان هنرنمایی او باورپذیر نیست و در مقابل فردی که خود دچار آن حادثه و اتفاق شده است، واکنشهایی تأثیرگذار دارد، چرا که مبتلا به آن امر بوده است؛ در نتیجه در یک کلام میتوان گفت فهم مسئله در درجه اول، تأثیر آن بر روی فرد در درجه دوم و تأثیرگذاری بر روی دیگری در صورت انتقال درست، فرایندی است که در هر امری و به ویژه پیامهای الهی قرآن شاهد آن هستیم.
انجام تصریح کرد: ابتلا فرد به موضوعی که میخواهد آن را مطرح کند، شرط تأثیرگذار بودن آن است؛ در جریان عملیات طوفانالأقصی شاهد هستیم که مسلمانان در میان خرابههای حاصل از انفجار و انهدام ساختمانها و خانههای خود وقتی عبارت حسبیالله را به کار میبرند، آن زمان است که به واسطه فضایی که در آن قرار گرفته و به حادثهای دچار شدهاند، واژگانی که به زبان میآورند، چقدر تأثیرگذارتر است.
احمد ابوالقاسمی، قاری بینالمللی نیز گفت: به هر حال قاری قرآن در جایگاه مبلغ قرار دارد، چرا که آیات الهی را برای مردم میخواند و لذا باید در وهله اول خود دریافتی از آنچه میخواند داشته باشد. این دریافت میتواند کلی باشد یا بنا به ضرورت و ظرفیتهایی که در او وجود دارد به جزئیات نیز ورود کند.
وی تصریح کرد: این انتقال مفاهیم به دریافتکننده آن نیز بستگی دارد؛ به طور مثال من به عنوان یک قاری وقتی در میان مخاطبانی که عربزبان هستند و اشرافی بیشتر به واژگان و برخی مفاهیم و مضامین دارند، قرآن میخوانم، قطعاً بر روی فهم مفاهیم و اشارات آن تمرکز زیادی خواهم کرد و ممکن است حتی برخی آیات را برای تأکید بیشتر تکرار کنم.
ابوالقاسمی ادامه داد: در میان مخاطبان عام که چندان تسلطی بر این زبان و مفاهیم قرآن ندارند، همین میزان که با روح کلی آیات قرابت داشته باشند، کفایت میکند که فضای کلی برای انتقال مفاهیم شکل گیرد و او میتواند با انتخاب صدا و لحن درست تأثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد.
سیدعلی سرابی، دیگر پیشکسوت قرآن که مدیریت روز سوم نشستهای این همایش را به عهده داشت، گفت: صرف نظر از جبرئیل امین که قرآن را بر قلب پیامبر(ص) نازل کرد، نخستین قاری قرآن وجود مقدس پیامبر(ص) بود و باید گفت که در قالب آیات قرآن، پیامها و دستورات الهی که ضامن سعادت بشر هستند به ودیعه گذاشته شدهاند.
وی گفت: مهمتر از پرداختن به ابعاد و جنبههای بشری، وجوه الهی و قدسی انسانی است که در قرآن مطرح شده و دستوراتی در آن وجود دارد که موجب کمال انسانی شده و لذا باید واسطی وجود داشته باشد تا این پیامها را منتقل کند و آنها را به گونهای به نمایش بگذارد.
سرابی تصریح کرد: از جمله ویژگیهای این فرد که واسط انتقال پیامهای الهی موجود در قرآن به مردم است، یکی آن که خود باید عامل به این پیامها باشد که در کلام معصوم(ع) نیز به آن تأکید فراوان شده است و در نتیجه قاری که خود عامل نباشد، اثر و نتیجه او در انتقال پیامهای قرآنی بسیار پایین است.
وی در پایان افزود: در موضوع پیامرسانی و انتقال مفاهیم مجموعهای از مباحث علمی نیز مطرح است که هم قاری و هم هر انتقالدهندهای باید خود را ملزم به رعایت این اصول کند که از آن جمله علاوه بر گفتار و صوت خوشالحان، زبان بدن، پوشش ظاهر و حتی مکانی که در آن برای انتقال پیام مستقر شده نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
انتهای پیام