
به گزارش ایکنا؛ آغاز ثبتنام مراسم اعتکاف رجبیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، تجلیل از ۵ بانوی حوزه مقاومت در همایش بانوان قرآنپژوه، عمرهگزاری ۴۵۰۰ دانشجو، آغاز واکسیناسیون سراسری «روتاویروس» در کشور، جمعآوری ۲۴۰۰ میلیارد تومان زکات از ابتدای سال جاری، همایش «شهر آرمانی»، ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی، برگزاری همایش «الگوی حکمرانی اسلامی - ایرانی پیشرفت» از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی در هفته گذشته است.
هفته گذشته به مناسبت ایام فاطمیه و همزمانی با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، مصاحبههایی در رابطه با سیره و سلوک فاطمی با کارشناسان از جمله مرتضی سراهی و زهره اخوان مقدم انجام شد که مصاحبههایی خواندنی بوده و نظر مخاطبان را جلب کرده است. علاوه بر این مباحثی درباره سیره اجتماعی و سیاسی حضرت فاطمه(س) از سوی صدیقه شاکری و ناهید طیبی ارائه شده است.
مصاحبههای دیگری در رابطه با روز جهانی معلولان نیز خواندنی است و به چگونگی پاسخگویی به سؤالهای کودکان درباره معلولان پرداخته است.
در ادامه گزیدهای از این رویدادها و مصاحبهها را میخوانیم.
آغاز ثبتنام مراسم اعتکاف رجبیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
زمان ثبت نام اولیه برای شرکت در مراسم اعتکاف رجبیه از روز سهشنبه، ۱۳ تا ۳۰ آذرماه بوده و این ثبت نام صرفاً اینترنتی و به صورت قرعهکشی است و امکان ثبت نام حضوری وجود ندارد.
متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی میتوانند در زمان تعیین شده به پایگاه اطلاعرسانی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مراجعه و برای دریافت اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شمارههای ۵۱۲۲۲۵۴۰ و ۵۱۲۲۲۵۰۳ تماس گیرند.
مراسم معنوی اعتکاف رجبیه در مسجد جامع آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ دیماه سال جاری برگزار میشود.
نحوه مواجهه حضرت زهرا (س) با گفتمان سقیفه
سیره سیاسی حضرت زهرا(س) را میتوان در دو دوره به خوانش گرفت و گزارشهای تاریخی مربوطه را ارزیابی کرد: دوره حیات پیامبر(ص) و دوره پس از رحلت پیامبر(ص). بیتردید حجم کنشها و واکنشهای سیاسی حضرت و حضور اجتماعی فعالانه ایشان و گزارشهای تاریخی رسیده از دوره پس از رحلت پیامبر(ص) به مراتب بیشتر از پیش است. ناهید طیبی، استاد و پژوهشگر تاریخ اهلبیت(ع) و رئیس دانشنامه زن مسلمان به پرسشها و ابهاماتی درباره «سیره اجتماعی، سیاسی حضرت زهرا(س)» پاسخ داده که برای نخستین بار در ایام فاطمیه از ایکنا منتشر شده است.
در بخشی از این سیره آمده است؛ حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) با گفتمان سقیفه نیز مواجه شدند که گفتمانی نادرست در برابر گفتمان غدیر بود. حضرت زهرا(س) در این زمینه به روشنگری جامعه پرداختند. در روشنگریهای حضرت زهرا(س) به خوبی میتوان مشروعیتبخشی به خلافت علی ابنابیطالب(ع) را به طور کاملا علمی و قانونی مشاهده کرد. پس از رحلت پیامبر(ص) اتفاقاتی در میان جامعه مسلمین رخ میدهد که یکی از آنها مسئله سقیفه است. در جریان سقیفه در نهایت ابوبکر خلیفه مسلمین شد.
طیبی در بخش دیگری به مسئله غصب خلافت، هجوم به خانه حضرت زهرا(س) و احتجاج حضرت زهرا(س) در ماجرای فدک پرداخته است.
تجلیل از ۵ بانوی حوزه مقاومت در همایش بانوان قرآنپژوه
نشست مسئولان برگزاری همایش بینالمللی «بانوان قرآنپژوه» و «اخلاق و معنویت» ۱۴ آذرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد؛ احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق ارشاد و از پایهگذاران این همایش؛ حجتالاسلام حمیدرضا اربابسلیمانی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد؛ جلیل بیتمشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا؛ منصور قصریزاده، مدیر رادیو قرآن؛ سیدمحمود چاوشی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن و سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت استان تهران در دفتر وزیر ارشاد برگزار شد.
مسجدجامعی، قائم مقام دایرة المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به اینکه این همایش در آغاز راه در دو گروه بانوان قرآنپژوه و هنرمندان بانوی قرآنی برگزار میشد، گفت: برای اینکه بتوانیم این تجربه را شهری کنیم، به صورت آزمایشی در شهر تهران بانوان فعال قرآنی چند منطقه را شناسایی کردیم.
زکیه عبداللهیان، دبیر همایش بینالمللی بانوان قرآنپژوه گزارشی درباره همایش ارائه کرد و گفت: از برکات برگزاری این همایش علاوه بر شناسایی و معرفی بانوان قرآنپژوه، میتوان به راهاندازی مرکز گنجینه نور شامل ۲۳ هزار پایاننامه و پژوهش قرآنی بانوان است، همچنین برگزاری جشنوارههای هنری که در آنها تلاش کردیم بانوان را به سمت خلق آثار هنری قرآنی سوق دهیم، از دیگر دستاوردهای فرهنگی این رویداد قرآنی است.
حجتالاسلام عبداللهیان، دبیر علمی همایش نیز خواستار حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان و وزیر ارشاد در این همایش شد و گفت: از ۲۳ هزار پایاننامه قرآنی در کشور، ۶ هزار پژوهش متعلق به آقایان است و بقیه متعلق به بانوان است. اکنون بانوان چهار برابر آقایان
فعالیت قرآنی دارند. بانوان استقامت و علاقه دارند و اگر آموزش قرآن را از بانوان شروع کنیم از سرچشمه شروع کردهایم.
یادآوری میشود، همایش بانوان قرآنپژوه ششم دی ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) مادر بشریت در برج میلاد برگزار میشود و در بخش بینالملل از پنج بانوی قرآنپژوه حوزه مقاومت تجلیل خواهد شد.
حضرت زهرا(س)؛ الگوی فعالیت متوازن خانوادگی و اجتماعی زنان
یکی از محورهای مهم بررسی زندگانی حضرت فاطمه سلاماللهعلیها، محور سیره و سبک زندگی ایشان است که خود فروعات و شاخههای متعددی دارد. پیوندی که سیره با تاریخ دارد، ربط و نسبت این موضوع را با رویکرد تاریخی دوره نشان میدهد. بیتردید ارزش سیرهای که با مطالعات سندشناسانه و اعتبارسنجی منابع اصطیاد شده است، بسی فزونتر از سیرهای است که از پشتیبانی تحلیل تاریخی بیبهره است.
مجموعه مباحثی درباره «سیره اجتماعی، سیاسی حضرت زهرا (س)» از سوی صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعةالزهرا(س) به همت مؤسسه پرسمان تولید شده است. شاکری در این بحث به تقسیم کار در خانه حضرت زهرا(س)، اهتمام حضرت زهرا(س) به حضور اجتماعی، سیره حضرت زهرا(س) در تربیت روحی و عاطفی فرزندان، سیره رفتاری حضرت زهرا(س) در زندگی مشترک و ... پرداخته است.
در بخشی از این مباحث آمده است: منظور از سیره حضرت زهرا(س)، زندگانی وشرح احوال و رفتار حضرت زهرا(س) است. شهید مطهری در تعبیری از سیره به عنوان سبک زندگی و منطق عملی نام برده است. در این زمینه از فرمایشات، رفتار و سبک زندگی حضرت زهرا(س) استفاده میکنیم تا به سیره خانوادگی آن حضرت دست پیدا کنیم. خانواده حضرت زهرا(س) تنها خانوادهای است که زن و شوهر، هر دو معصوم هستند و لذا سبک زندگی و سیره و رفتار این دو بزگوار موضوع بسیار مهمی است که در صورت پیروی از آن، به اطمینان خاطر و آرامش قلبی حقیقی دست پیدا خواهیم کرد.
حضرت فاطمه (س)؛ از جایگاه مهم اجتماعی تا نقشآفرینی در پیدایش علوم اسلامی
زهره اخوانمقدم، دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن تهران در گفتوگو با ایکنا، به معرفی بخشی از ویژگیها و فعالیتهای علمی و اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) که کمتر مطرح شده است، پرداخته است.
اخوان مقدم در این گفتوگو تصریح کرد: نه تنها حضرت نقش آموزشی و ترویجی داشتند بلکه در پیدایش و گسترش علوم و تمدن اسلامی هم نقش داشتند. اولاً ایشان «علم لدنی» که خداوند به پیامبر اسلام و همه امامان عطا کرده بود را دارا بودند و کسی که آن سطح از علم را دارد قطعاً مقام پرورش و مرجعیت علمی برای شاگردان با واسطه و بدون واسطه خود دارد. حضرت زهرا (س) نیز مانند دیگر معصومان، محور و مرجع پیدایش علوم اسلامی بودند و این غیرقابل انکار است. از سوی دیگر در سخنان حضرت که بسیار کم به دست ما رسیده ویژگیها و مؤلفههایی وجود دارد که واقعاً ظرفیت گستردهای برای تولید علم است و برای توسعه و تمدن اسلامی باید آنها را استنطاق کرده و توسعه و گسترش بدهیم و نکات آن را استخراج کنیم.
متن کامل گفتوگو را
اینجا بخوانید.
فاطمیه؛ دقالبابی برای هدایت عالمانه
مرتضی سراهی، مدرس و پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و کلام تشیع در حوزه و دانشگاه به سؤالات ما در این زمینه پاسخ داد. وی در بخش اول مصاحبه با تأکید بر اینکه شهادت حضرت فاطمه(س) یک واقعه برنامهریزی شده و هزینه سنگینی بود که اهل بیت(ع) آن را پرداخت کردند، گفت: این واقعه با هدف کوتاه مدت و بلند مدت مقابله با انحراف رقم خورد.
وی ادامه داد: دقالباب به معنای «در زدن» یعنی پاگذاشتن در یک وادی و منزل جدید است؛ اگر این موضوع باز و به آن پرداخته شود شاید لازم باشد تجدیدنظر جدی در حوزه اعتقادات ما رقم بخورد. شاید دستهای از آنهایی که کلاً مسئله فاطمیه را کتمان میکنند توجه دارند که نمیشود این موضوع تاریخی که متواتر نقل شده است را کتمان کنیم، اما اگر کتمان نکنیم در مقام توجیه آن دیگر نمیتوانیم حرف جدی بزنیم و موضع عالمانهای بگیریم.
متن کامل گفتوگو را
اینجا بخوانید.
تحلیل گفتمانی استنادات قرآنی خطبه عیادت
حجتالاسلام علیرضا قبادی، جامعهشناس و کارشناس دین، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) سلسله یادداشتهایی را در اختیار ایکنا قرار داده است. در یادداشتهای هفته گذشته به مسائلی، چون توصیف جایگاه حضرت علی(ع) از سوی حضرت فاطمه(س) پرداخته است.

در یکی از یادداشتها آمده است: حضرت فاطمه(س) در بخش چهارم از خطبه عیادت، ابتدا آیه ۹۶ سوره اعراف و سپس بخشی از آیه ۵۱ سوره زمر را توأمان و در تعقیب یکدیگر قرائت کردند. قبل از آنکه از حکمت چنین استنادی و زمینه بافتار آیات در قرآن کریم سخن گفته شود، لازم است مانند سایر گفتارها، ابتدا به مضمون این بخش از خطبه حضرت اشاره شود. این بخش طولانیترین بخش خطبه عیادت است و حضرت فاطمه به دو موضوع مهم زیر در این بخش از خطبه اشاره کردند. اول علت همراهی نکردن مهاجر و انصار با امام علی(ع) یا به اصطلاح نقدی (عیبجویی) که آنها به امام علی(ع) داشتند؛ آن حضرت فرمودند مهاجر و انصار در پنج مورد از جمله به جدیت امیرمؤمنان(ع) در امور و تلاش زائدالوصف او در راه رضای الهی معترض بودند. دوم کارکردها، منافع و فواید سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امامت و زعامت امام علی(ع) در صورتی که رهبری جامعه را به عهده میگرفتند.
چگونه سلوک فاطمی داشته باشیم
حضرت فاطمه زهرا(س) الگویی تمامعیار برای زنان و مردان جامعه هستند و به خاطر جامع بودن شخصیت ایشان است که چنانچه مسلمین به ابعاد وجودی ایشان پی برده و سیره ایشان را مبنای زندگی خود قرار دهند، به سعادت و عافیت دست پیدا میکنند. حیا، عفت، فعالیت اجتماعی، سیاسی، جریانشناسی، امامشناسی و سایر موارد زندگی حضرت میتواند برای ما الگو باشد و باید در این عرصهها به فرهنگسازی برای جامعه بپردازیم.
ایکنا در رابطه با ویژگیهای شخصیتی، سیره حضرت زهرا(س)، سبک زندگی فاطمی و نیز آثار و برکات محبت به ایشان در زندگی به گفتوگو با معصومه فرزانه، پژوهشگر حوزه دین و اربعین و دانشآموخته سطح ۳ حوزه علمیه پرداخته است. فرزانه ادامه داد: زیارت حضرت زهرا(س) مسیر سیر وسلوک انسان با ایشان را تبیین میکند. علمای اخلاق پنج مرحله را برای رسیدن به سلوک فاطمی مطرح کردند و با توجه به زیارتی که برای ایشان میخوانیم، اگر توجه و عنایت خاصی به این زیارت داشته باشیم، این موضوع میتواند مسیر ما را برای رشد و تعالی معنوی هموار کرده و موجب تقرب ما به خداوند متعال باشد. مرحله دوم سلوک فاطمی، بحث تصدیق حضرت زهرا(س) و درک حقانیت ایشان و قرب ربوبی ایشان با خداوند از طریق ابتلای به مصائب و آزمایشات الهی است.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
تعداد دارالقرآنهای شهرداری تهران افزایش مییابد
نشست مطبوعاتی عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران ۱۲ آذرماه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد. محمدخانی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه آیا شهرداری تهران با توجه به جمعیت زیاد فعالان قرآنی در پایتخت، سیاستی مبنی بر تأسیس خانه قرآن در سطح شهر تهران دارد؟ گفت: شهرداری تهران در طول سالهای گذشته وظیفه خود را در جهت اشاعه فرهنگ قرآنی فراتر از تشکیل یک خانه قرآن انجام داده است. گواه این ادعا تأسیس ۱۱ دارالقرآن در سطح شهر است البته این تعداد در حال افزایش است. در دارالقرآنها آموزش قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی انجام میشود.
وی اعلام کرد: شهرداری تهران درباره تأمین بودجه برای سردر باغ ملی مشکلی ندارد تنها باید تفاهمنامه بین دستگاهها با شهرداری انجام شود. درباره برخی شایعات مبنی بر قطع درختان توسط شهرداری تهران اعلام میکنم این خبرها بههیچوجه صحت ندارد، چون شهرداری هیچگاه اقدامی برای قطع درختان نکرده است مگر اینکه درختی خشک یا آفتزده شده و قطع نکردنش برای مال و جان مردم خطرآفرین باشد.
۴۵۰۰ دانشجو عمرهگزار میشوند
مراسم قرعهکشی بیستمین دوره عمره دانشگاهیان، سهشنبه ۱۳ آذر ماه با حضور جمع زیادی از دانشجویان، حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، علیرضا بیات، رئیس سازمان حج و زیارت، حجتالاسلام رکنالدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت، حجتالاسلام مطهریپور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و مسئولان دانشگاه تهران در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها اعلام کرد: برای تشرف چهار هزار نفر سهمیه عمره دانشگاهیان، ۱۳۰ هزار دانشجو و استاد ثبتنام کردند و این واقعیتی است که در دانشگاهها جریان دارد. همیشه صحنه تشرفها و عمره دانشجویی صحنه زیبایی است که دانشگاهیان میآفرینند.
علیرضا بیات، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بعد از ۹ سال است که عمره برگزار و با حضور دانشجویان مزین میشود. امسال شروع عمره است و ما محدودیت داریم و بیش از پنج میلیون نفر پشت نوبت هستند، اما اعلام میکنم از مرداد و شهریور سال آینده با جمعیت بالاتری عملیات عمره را آغاز میکنیم و میتوان برای آن برنامهریزی کرد.
نقش مراقبت از حرمت نگاه مردم در توفیق رسانهای
گیتی خامنه، پیشکسوت رسانهای به پرسشهای ایکنا در خصوص نقش رسانهها در حکومت فضای مجازی بر روابط حقیقی، تفاوت کودکان دیروز و کودکان امروز، کارکردهای تغییر یافته رسانههای امروزی و... پاسخ گفت. پاسخهایی که با حوصله، دقت و عشق فراوان به کودکان ایرانی ایراد شد. بخش نخست این گفتوگو با عنوان «ملزومات تعامل با کودک در دنیای جدید به روایت گیتی خامنه» منتشر شد.

در بخش دوم گفتوگو آمده است: اکنون در زمانهای زندگی میکنیم که به مدد مقوله توانمند رسانههای نوین در جریان قرار میگیریم، بعضی انسانها با همنوعان خود چه میکنند! و این دنیایی نبود که ما وعده آن را به بچهها میدادیم و دنیایی نبود که وعده آن به منِ نوجوان ۱۵ ساله داده شده بود! شاید به خاطر اینکه بزرگترهای ما در شیب تندی از اتفاقات آن زمان فراموش کردند که باید به کودک خود بگویند؛ هر جایی بلندی است، پستی هم وجود دارد، هر جایی خوبی است، بدی نیز وجود دارد، هر جایی دارا هست، همانگونه امام علی (ع) فرمودند در کنار او ندار هم زندگی میکند. کودکان امروز بسیار آگاه هستند و میدانند در چه دنیایی زندگی میکنند، فکر میکنم وظیفه پدر و مادرها و همچنین رسانههای جمعی امروز این است که به بچهها بگویند، دوست عزیز من آن چهره بزک کردهای که بعضیها در فضای مجازی به تو نشان میدهند همه زندگی آنها در فضای حقیقی نیست!
متن کامل گفتوگو را
اینجا بخوانید.
آغاز واکسیناسیون سراسری «روتاویروس» در کشور
نادر توکلی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران در مراسم آغاز واکسیناسیون کشوری روتاویروس با ارائه گزارشی از وضعیت ارائه خدمات و واکسیناسیون در این دانشگاه بر اهمیت واکسیناسیون روتاویروس در کشور تأکید و از این اقدام، تقدیر کرد.
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت واکسیناسیون و سلامت کودکان، از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای واکسن سازهای داخلی از جمله پاستور و رازی خبر داد و با اشاره به توان بالای شرکتهای دانش بنیان و محققان کشورمان در تولید واکسن، استفاده از واکسن روتاویروس را علاوه بر کاهش مرگ و میر کودکان، موجب کاهش مدت بستری کودکان در بیمارستانها دانست.
واکسیناسیون کشوری روتاویروس ۱۳ آذرماه در مراسمی با حضور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و معاون بهداشت وزارت بهداشت در مرکز بهداشت والفجر غرب تهران آغاز شد و این واکسن که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است، در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی قابل استفاده است.
نکات تغذیهای سه ماهه دوم و سوم بارداری
دوران بارداری مهمترین زمان زندگی مادر و جنین در طول حیاتشان است که اعمال، رفتار و تغذیه مادر در این دوره مهم، هم برای خود او و هم برای جنین بسیار تأثیرگذار است. این دوره بهقدری مهم است که حتی پیش از آغاز بارداری هم نیازمند مقدمات ویژهای است که باید نسبت به آن توجه کرد تا این دوران با آرامش و بدون خطر طی شود.
ایکنا برای توجه به موضوع مهم بارداری در گفتوگو با فاطمه گلشاهی، متخصص زنان و فلوشیپ طب مادر و جنین، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در چند قسمت به نکات مهم پزشکی و تغذیهای پیش از بارداری، حین بارداری و پس از بارداری پرداخته است.
سه ماهه دوم امنترین دوره برای مادر و جنین است که مشکل جدی برای هر دو وجود ندارد. در این دوره مثل افراد غیر باردار توصیه میشود که رژیم غذایی سالم، پر از سبزیجات و میوهجات وجود داشته باشد، البته مصرف میوههای شیرین برای افرادی دیابتی باید با محدودیت باشد و اینگونه نباشد که بیرویه مصرف شود. روزانه بین ۵ تا ۱۰ دانه از انواع و اقسام آجیلها استفاده شود؛ به دلیل سطح بالای چربی مصرف بیشتر از این مقدار توصیه نمیشود. در این دوران شام سبک خورده شود و نان، برنج، ماکارونی، کمتر مصرف شود و بیشتر از پروتئینها مانند سینه مرغ، ماست، حبوبات در وعدههای غذایی استفاده شود.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
جمعآوری ۲۴۰۰ میلیارد تومان زکات از ابتدای سال جاری
حبیبالله آسوده، معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد و اعضای شورای زکات گفت: در هشت ماهه امسال دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش زکات جمعآوری شده در کل کشور است. از این مبلغ، ۴۰۰ میلیارد که حدود ۱۶ درصد کل مبلغ است، ازسوی کمیته امداد جمعآوری شده است.
وی خواستار هماهنگی دستگاههای اجرایی برای اجرای فریضه واجب الهی شد و گفت: در آییننامه زکات نقش تمام دستگاههای اجرایی مشخص است و تقاضای ما به عنوان دبیرخانه این است که هماهنگیهای لازم را داشته باشند.
فرهنگ هنوز در برنامهریزیها جایگاه درستی ندارد
همایش «شهر آرمانی» با موضوع تبیین فعالیتهای فرهنگی و اثرگذار در شهر، ۱۲ آذرماه در محل تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.
در این مراسم، مصطفی زیبایینژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر، جمعیت امام رضاییها، محرمشهر، برپایی چایخانهها در مناطق مختلف و ... از برنامههایی است که در این دوره و با همکاری مردم برگزار شده است. تمامی تلاش ما این بوده است که در کنار مجموعههای مردمی و سمنها فعالیتهای جامعی را داشته باشیم که در این راستا تولید فیلم سینمایی و سریال و ... از جمله فعالیتهای فرهنگی شهرداری بوده است. همچنین، در آینده نزدیک اولین جشنواره محتوای هوش مصنوعی نیز در تهران برگزار خواهد شد.
محمدامین توکلیزاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در سخنانی بیان کرد: شهر آرمانی رویدادی است که در آن با نگاهی به برنامههای انجام شده در گذشته، به هدفگذاری برای برنامههای آتی میپردازیم. در حوزه فرهنگ هم حرف برای گفتن و هم مطالبه داریم.
الگوی حکمرانی حوزه زنان و خانواده طراحی میشود
نشست خبری ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۰ آذرماه با حضور فهیمه فرهمندپور، دبیر ستاد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. فرهمندپور گفت: یک گام به طراحی الگوی حکمرانی حوزه زنان و خانواده نزدیکتر شدیم. این الگو را نداریم و باید بپذیریم که تاکنون این الگو را تدوین نکردیم. ساختارهای حوزه زنان و خانواده را داریم، اما نحوه اثرگذاری آن مشخص نیست؛ قوانین حوزه زنان و خانواده را داریم، اما انسجام این قوانین مشخص نیست. اینها دستاوردهای خوبی بود که به آنها رسیدیم.
وی درباره چالشها پیرامون زنان و ارتقای سهم زنان در کشور گفت: گام اول راهکارهای تحققبخشی به الگوی سوم زنان، نیازمند هماهنگی و همفکری در مورد تعریف الگوی سوم زن مسلمان است و با وجود اینکه سالها مقام معظم رهبری تعبیری را به زیبایی درباره زنان و خانواده بیان کردند؛ اما موفق نشدیم ابعاد دقیق و حدود و ثغور مفهومی آن را بشناسیم و باید نگاه مردان را تغییر داد.
۶۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی ایجاد میشود
به مناسبت هفته جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت، نشست خبری سیدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور دوشنبه ۱۲ آذر ماه در این سازمان برگزار شد.
حسینی، رئیس سازمان بهزیستی، گفت: ۱۳ آذر روز جهانی معلولان است و بر حمایت از معلولان در این روز بیش از گذشته تأکید میکنیم. براساس اعلام سازمان ملل میزان شیوع معلولیت ۱۵ درصد است، اما در ایران کار ارزشمند شیوع شناسی معلولیت در ۱۹ استان به انجام رسیده که فردا این پیمایش توسط رئیس جمهور رونمایی میشود.
وی در ادامه، ۹ سیاست سازمان بهزیستی در دوره جدید را اجتماعیسازی سازمان بهزیستی، دانشبنیانی تصمیمگیریها، محلهمحوری، مشارکت محوری، تشکل محوری، خانواده محوری، توانمندسازی، پیشگیرانه بودن سیاستها، فراگیر و عادلانهسازی خدمات معرفی کرد.
حسینی تصریح کرد: ۲۴ هزار فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار فراهم شده و از طریق بیمه تأمین اجتماعی ۴۱ هزار بانوی مناطق شهری را بیمه کردهایم که حق بیمه آنها توسط بهزیستی پرداخت میشود. ۵۴۰ هزار نفر بیمه پایه دارند، ۷۲۰ هزار معلول تحت پوشش بیمه توانبخشی هستند و ۲۰۱ هزار دانشآموز و دانشجو را تحت حمایت داریم.
چگونگی معرفی معلولیت به کودکان سالم
ایوب اسلامیان، مددکار اجتماعی به مناسبت روز جهانی معلولین، در گفتوگو با ایکنا به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه میتوان به سؤالهای کودکان در مواجهه با افراد دارای معلولیت به درستی پاسخ داد، معلولیت را برای کودکان تشریح کرد و رفتار صحیح با معلولان را به کودکان آموزش داد و گفت: ارائه یک توضیح علمی متناسب با سن کودک بهترین جواب برای کودکان است. همچنین به بچه هایمان یاد دهیم که ارتباط با این بچهها به کمی صبر نیاز دارد مثلاً اگر لکنت دارند نباید حرف آنها را تکمیل کنیم بلکه باید اجازه دهیم صحبت کنند. باید مدارا را در ارتباط با افراد معلول بیشتر کنیم و در فضای شهری و رسانهها به این افراد فرصت دهیم.

وی افزود: چقدر خوب است که در دوران تحصیل بچههای دارای معلولیت نیز در مدارس عادی حضور داشته باشند تا برای بچهها حضور معلولان در جامعه عادی شود. متأسفانه برخی از کودکان، افراد دارای معلولیت را اذیت و مسخره میکنند که لازم است عوامل و مسئولان مدرسه به بچهها یاد دهند که این کودکان با شما تفاوتهایی دارند که این تفاوتها بعضاً محدودیتهایی نیز برای آنها به همراه دارد که نباید به خاطر این محدودیتها آنها را آزار داد.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
دستیابی کشور به بالاترین موفقیتها با تربیت دانشآموز مهارت محور
ایکنا در چندین گفتوگو با کارشناسان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت به موضوع «مدرسه اثرگذار» پرداخته است تا از دیدگاههای مختلف، چیستی و چگونگی چنین مدرسه و نظام تعلیم و تربیتی بررسی شود. در گفتوگوی نهم به سراغ علیرضا عصاره، استاد تمام مطالعات برنامه درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مؤلف کتابهای «آموزش جامع خانواده»، «خلاقت و اثرگذاری»، «مبانی برنامه درسی مبتنی بر پروژه»، «آموزش و پرورش تطبیقی» رفته و نظر او را در این رابطه جویا شده است.
عصاره در بخشی از این گفتوگو گفت: برای مدرسه اثرگذار هفت شاخصه را مطرح میکنم؛ شاخصه اول این است که دانشآموزان این مدارس از آمدن به مدرسه خوشحال هستند و اظهار شوق میکنند و برخلاف دانشآموزان عادی که وقتی مدرسه تعطیل میشود خوشحال میشوند برای رفتن به مدرسه دلتنگ میشوند. دانشآموزان مدرسه اثرگذار از محیط، موقعیت و شرایط مدرسه خود رضایت دارند و دوست دارند که به مدرسه بروند و در آنجا زیست کنند یعنی محیط مدرسه، کارکنان و معلمان مدرسه در حیطه عاطفی آنها مؤثر است. دومین شاخصه برای مدارس تأثیرگذار تأمین اهداف تربیتی و برنامههای درسی است؛ به قول «جان دیویی»، مدارس باید اهداف تربیتی و رفتارها و مهارتهایی که در برنامههای درسی آنها پیشبینی شده است را بتوانند برای دانشآموزان محقق کنند.
توفیقات قابل توجهی در حوزه علوم انسانی نداشتهایم
همایش «الگوی حکمرانی اسلامی - ایرانی پیشرفت با بهرهگیری از تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر: جایگاه رشتهای و بین رشتهای و بهرهمندی از فضای تکمیلی فیزیکی و مجازی»، ۱۲ آذرماه با حضور حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم برگزار شد.
حجتالاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: با وجود تحقیقات متعدد از سوی پژوهشکدهها و دانشگاهها گامهای مثبتی در راستای بهرهگیری از تحولات علوم انسانی در حکمرانی برداشته شده است، اما باید اذعان کرد که در حوزه علوم انسانی هنوز به توفیقات ملموس و قابلتوجهی دست نیافتهایم که آن هم عوامل متعددی دارد.
حجتالاسلام سیدسعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر لزوم پایان دولت سنتی و آغاز دولت هوشمند و الگوریتمی تأکید کرد و گفت: رتبه دولت در آمادگی هوش مصنوعی از میان ۱۹۴ کشور ۹۴ است، در حالی که نمیتوان جامعه را با دولت سنتی اداره کرد و در این زمینه دانشگاهها نقش مهمی دارند و باید به علم الهی نزدیکتر شوند تا دولت هوشمند و فاخر داشته باشیم.
محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم گفت: تحول در علوم انسانی در دوره چهارم در حال پیگیری است و نیاز است بدنه نخبگانی حوزههای علمیه و دانشگاهها ورود کنند و پیوندهای عمیقتر و گستردهای ایجاد شود تا طعم شیرین تحول علمی را بچشیم.
سیدمحمدامین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: چالش اصلی کشورمان الگوی حکمرانی فضای مجازی و خلأها و مسائلی است که به دلیل تغییرات سریع در این حوزه با آنها مواجه هستیم و امیدوارم در چارچوب نظام مسائل بتوانیم پاسخهای مناسبی برای آنها بیابیم.
ارزشیابی فضای مجازی را سیاسی نکنیم
اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «فضای مجازی؛ از حکمرانی تا پلتفرم فناورانه تجارت و اقتصاد دانشبنیان»، دوشنبه ۱۲ آذرماه در محل این سازمان با موضوع «ارائه الگوی ارزیابی خطمشیهای فضای مجازی در جمهوری اسلامی» برگزار شد.
محمدصادق نصراللهی، عضو گروه فرهنگ و حکمرانی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه آنچیزی که در شورای عالی فضای مجازی نحیف است، نظارت است، گفت: سند صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی یک سند مترقی است ولی در تدوین آن وقتی به بند آخر آن که به نظارت و ارزیابی میرسیدیم چندان در جلسه به آن توجه نمیشد؛ این در حالی است که از وظایف ذاتی مرکز ملی فضای مجازی، شأن نظارت بر اجرا و ارزیابی مصوبات است. اگر بخواهیم در حوزه ارزیابی کار جدی صورت گیرد میتوان ارزیابی تجربه شورای عالی فضای مجازی را انجام داد. این شورا ۱۳ سال است که فعالیت میکند و ارزیابی ساختار، فرایندها، مصوبات و ... به خصوص مصوبات پایه آن باید مورد ارزشیابی قرار گیرد.
مهرداد حیدری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) نیز گفت: در سیاستگذاری فضای مجازی مشکلات زیادی داریم که اصلیترین آن سیاسی دیدن مسئله ارزشیابی است. باید ابتدا به سیاست ارزشیابی پرداخته و مشخص شود که چطور میخواهیم ارزشیابی و اجرا کنیم.
سید رضی آقا سیدی، معاون جهاددانشگاهی و سرپرست سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان نیز ضمن جمعبندی نظرات و پیشنهادهای ارائه شده از سوی حاضران در جلسه، گفت: کنشگران علمی و پژوهشگران روایت متفاوتی از موضوع ارزشیابی دارند و این نشان میدهد ابتدای جلسات را با موضوع مناسبی آغاز کردهایم.
سید مجتبی امامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق(ع) نیز بر لزوم حضور ارزشیابیهای مختلف توسط بازیگران مختلف با ارزشهای مختلف تأکید کرد و گفت: تصمیمات باید آگاهانه باشد و نرمافزارپذیر نیست، یعنی باید تصمیمگیران آموزش ببینند و با ابعاد مختلف مباحث آشنا شوند در عصر این صورت نمیتوان با یک پلتفرم ارزشیابی انجام داد.
انتهای پیام