به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی رجبی؛ حافظ کل و مدرس تدبر در قرآن در جدیدترین اینفوگرافی خود با عنوان «حافظه دسـتها» به آثار تربیتی آموزش مفاهیم دینی با استفاده از انگشتان، که میتواند راهکاری در کیفیت آموزش برای والدین و مربیان باشد، پرداخته است که متن این اینفوگرافی به شرح زیر است:
اهمیت آموزش معارف قـرآن و عترت(ع) با انگشتان دست
یکی از روشهای آموزش قرائت قرآن که بارها مورد سفارش پیامبر اکرم(ص) قرار گرفته «عَقد اَنامِل»(بستن انگشتان) است؛ به همین علت فرمودند: به هنگام تلاوت قرآن، از بستن انگشتان غفلت نکنید؛ چرا که موجب رحمت است و انگشتان هم در قیامت مورد سؤال قرار میگیرند و سخن خواهند گفت. (سنن ترمذی، ج 5 ،ص521، ح 3583)
امّ سَلَمه همسر پیامبر(ص) در نحوه نماز حضرتش میگوید: رسول خدا(ص) با خواندن هر آیه سوره حمد یک بند انگشت دست خود را میبستند و با خواندن آیه پنجم هر پنج انگشت دستشان بسته شد. (الخلاف شیخ طبرسی، 1/330)
علّامه طَبِرسی نیز به استناد همین روایات در فایده شناخت شمار آیات قرآن چنین گفته: تلاوتکننده قرآن هنگامی که با انگشتان خویش آیاتی را که میخواند برشُمرد، پاداش بیشتری خواهد داشت و دست، قلب و زبانش با هم به کتاب خدا و آیات او اشتغال خواهند داشت؛ و اینها همه در روز قیامت به سود او گواهی خواهند داد. (مجمعالبیان، ج 1، ص 78)
قرآن نیز سخن گفتن و گواهی دستها در روز قیامت را تأیید میکند:
الف: «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلون» (نور/24)
ب: «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِـمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلـُهُمْ بِمَا كَانوا يَكْسِبُونَ» (یس/65)
در نتیجه بستن انگشتان در هنگام آموزش و قرائت قرآن، عامل مهمی در سهولت جریان حمل و نگهداری بهتر آیات در قلب است و این کار باعث فعال شدن حافظه دست میشود و از اشتباه در خواندن و یادآوری آیات جلوگیری میکند؛ لذا فردی نزد رسول خدا(ص) آمد و از بدی حافظه خود شکایت کرد.
پیامبر(ص) به او فرمود: از دستت کمک بگیر. (آموزش قرآن در سیره نبوی، لسانی فشارکی، ص130)
در این تصویرنگاری هدف مولّف انتقال تجربه آثارِ مادّی و معنوی استفاده از دست (انگشتان و بندهای آن) در آموزش مهارتهای قرآنی (نام سوره، شماره و تعداد آیات سورهها، افعال چهاردهگانه زبان قرآن و ...) و دینی (نامهای چهارده معصوم(ع)، ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) و ...) است.
برخی از آثار تربیتی این روش آموزشی:
1ـ ترک عادتهای منفی مانند: جویدن ناخنها و کندن پوست آنها، دست در بینی و دهان کردن و ...
2ـ افزایش مهارتهای یادگیری مانند آموزش اعداد به کودکان زیر 6 سال و ...
آگاهی: برای آگاهی از دانش عُقود اَنَامل (حساب انگشتان، یا انگشتشمار به کتاب خزائن ملااحمد نراقی یا تحقیق علامه حسـنزاده آملی(رحمهالله علیه)،ص96 و 95 مراجعه شود.
فایل صوتی «حافظه دستها» در قرآن
انتهای پیام