کد خبر: 4257945
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

دور جدید فعالیت انجمن سواد رسانه‌ای ایران آغاز شد

هفتمین نشست سراسری فعالان سواد رسانه‌ای کشور با حضور اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ایران و برخی مدیران دستگاه‌های مسئول در حوزه فضای مجازی و رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

دور جدید فعالیت انجمن سواد رسانه‌ای ایران آغاز شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی انجمن سواد رسانه‌ای؛ هفتمین نشست سراسری فعالان سواد رسانه‌ای کشور با حضور اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ایران و برخی مدیران دستگاه‌های مسئول در حوزه فضای مجازی و رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

محوریت این نشست، نقش سواد رسانه‌ای در تحلیل تحولات اخیر منطقه، نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه‌ای، و نیز شبکه نمایش خانگی، سواد رسانه‌ای و والدگری رسانه‌ای بود که با نمایش یک ویدیو به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت سرلشکر شهید حاج‌قاسم سلیمانی همراه بود.

مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه در ابتدای نشست با تأکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: چند روز قبل از سقوط نظام سوریه در جلسه‌ای، یکی از کسانی که در میدان بود، فضا را درباره تحولات سوریه برایمان تشریح کرد. تحلیل وی که براساس تحلیل نظامی بود و توجهی به تحلیل افکار عمومی نداشت، خوش‌بینانه بود، اما یک هفته بعد سوریه سقوط کرد. این نشان‌دهنده نقش رسانه و ضرورت برخورداری از سواد رسانه‌ای در شرایط امروز است.

در ادامه سید مرتضی موسویان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به  رئیس سازمان صدا و سیما و همایش افق تحول رسانه ملی گفت: رهبر انقلاب در این پیام، به سه پارامتر مهم اشاره کردند؛ دقت، تلاش و ابتکار. در این راستا باید هنجار‌ها و ناهنجارها، خط قرمز‌ها و خط سفیدها، باید‌ها و نباید‌ها برای اصحاب رسانه مشخص شود.

وی افزود: تسلط بر حوزه و مستندات لازم در آن، برای اصحاب رسانه، حتی بیش از کارشناسان آن، ضروری است. مسئله اصلی این است که وقتی چند روز قبل هم ندانیم در سوریه چه می‌گذرد و درست یک روز بعد از تصرف دمشق تازه متوجه می‌شویم که چه اتفاقی در جریان بوده است، یعنی تحلیل دقیقی از قدرت روایت‌سازی رسانه‌ها در جهان امروز نداریم.

موسویان افزود: بحث اساسی این است که رسانه حقیقت را می‌سازد، رسانه ابزاری است که از یک واقعیت، حقیقت را می‌سازد. حقیقت، روایتی است که رسانه می‌سازد و مخاطب، آن را می‌پذیرد. چون خودش از نزدیک، شاهد ماجرا نیست.

 لیلا وصالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در ادامه این نشست گفت: هنوز بشار اسد، سقوط نکرده بود که خبر آن در ارتش سوریه منتشر شد. این نشان می‌دهد قدرت رسانه در جنگ شناختی و پیشبرد جنگ نظامی می‌تواند مهم باشد. ما کمتر، از این قدرت بهره می‌گیریم.

وی به تبیین و روشنگری رهبر انقلاب و شبهه‌زدایی از دلایل حضور ایران در سوریه، اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، دو توطئه همزمان در سوریه و عراق را با یک عبارت خنثی کردند تا جوانان این کشور‌ها با امید وارد ماجرا شوند. این یک کار رسانه‌ای تمیز است و ما به عنوان اصحاب رسانه باید به این بیانات ضریب بدهیم و تحلیل‌های مختلف از آن را ارائه کنیم.

در بخش دیگر این گردهمایی، پنل شبکه نمایش خانگی، سواد رسانه‌ای و والدگری رسانه‌ای با حضور لیلا وصالی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای، محمدصادق افراسیابی، معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و محمدصادق دهنادی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

افراسیابی در این پنل گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید تبیین کنیم، این است که تنظیم‌گری صرفاً تنظیم‌گری محتوایی نیست و بسیار فراتر از این است. اما گاهی منتقدین برخی سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی ناخواسته باعث بیشتر دیده شدن محتوایی می‌شوند که به آن انتقاد دارند. چون به جای ترویج سریال‌ها و برنامه‌های مناسب شبکه نمایش خانگی که فهرست برنامه‌ها و سریال‌های مناسب را مجمع تحلیلگران ساترا منتشر کرده است، در مقام عمل دائم از سریال‌ها و برنامه‌هایی صحبت می‌کنند که خودشان به آنها نقد دارند. رسانه‌ها و انجمن رسانه‌ای ایران می‌توانند درباره آثار خوب و توصیه‌شده هم به مردم اطلاع‌رسانی و آنها را تشویق کنند که آثار خوب شبکه نمایش خانگی را ببینند.

افراسیابی با بیان اینکه مجمع تحلیلگران در معاونت امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ایجاد شده است، گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌های متولی محتوایی را به این مجمع دعوت کرده‌ایم. ضمن اینکه در بحث والدگری رسانه‌ای هم لازم است، خانواده‌ها مهارت‌های لازم را داشته باشند و رده‌بندی سنی محتوا‌ها را برای فرزندانشان رعایت کنند؛ اما بسیاری از خانواده‌ها این مسئله را رعایت نمی‌کنند. چون بحث رده‌بندی سنی در کشور ما خوب معرفی نشده و جا نیفتاده است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به نیاز مخاطبان لازم است، محتوا در ژانر‌های مختلف تولید شود که ممکن است، برخی ژانر‌ها مخاطب خاص داشته باشند و صلاح نباشد اعضای خانواده کنار هم ببینند. در مورد برخی سریال‌ها هم ممکن است، نیاز باشد والدین در کنار فرزندان باشند و با آنها درباره محتوای دریافتی گفت‌و‌گو کنند و از این طریق فرهنگ خود را به فرزندان انتقال دهند. این خود، یک راهکار آموزش است و می‌تواند اتفاقات موردنظر والدین را در خانواده رقم بزند. ضمن اینکه خانواده‌ها باید به والدین بیاموزند که خودشان هم رده‌بندی سنی را رعایت کنند و محتوای با رده‌بندی سنی بالاتر را استفاده نکنند.

دهنادی گفت: چرا اتفاقی که آقای افراسیابی اشاره کردند، رخ نمی‌دهد، چرا همه همّ و غم کشور روی خطوط قرمز متمرکز شده است و تلاشی برای معرفی و تبلیغ برنامه‌های منطبق بر خطوط سبز نمی‌شود، اینها سؤالات مهمی است که باید از خود بپرسیم.‌ ای کاش انجمن سواد رسانه‌ای همّ و غم خود را روی تعیین خط سبز محتوا بگذارد. برخی فعالان سواد رسانه‌ای مدام می‌گویند؛ نکن، نبین، این محتوا‌های شبکه نمایش خانگی، پشتش نفوذ دشمن است، پشتش توطئه است و... این توصیه‌ها به معنای استفاده نکردن از رسانه است و باعث می‌شود جامعه کار خودش را بکند و اثری که دوست دارد را ببیند و منتقدین هم دائم فریاد بزنند که فلان سریال و فلان برنامه شبکه نمایش خانگی مشکل دارد، چون نگاه خط سبز در کشور فراموش شده است و همه روی خطوط قرمز متمرکز شده‌اند، تا بالاخره اخیراً تحولی در یکی از دستگاه‌های فرهنگی شکل گرفت و سازمان تنظیم مقررات ساترا، مجمع تحلیلگران را با هدف توجه به خطوط سبز ایجاد کرد.

 عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه‌ای

در ادامه پنل دیگر همایش، با موضوع نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه‌ای با حضور سجاد مهدیزاده، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فراجا برگزار شد.

مهدیزاده با دسته‌بندی مردم از نظر سواد رسانه‌ای به سه دسته گروه کف میدان، افراد آکادمیک و نیز مدیران گفت: این گروه‌ها جداگانه کار می‌کنند و گویی حرف همدیگر را خوب متوجه نمی‌شوند. نیاز است که این سه گروه با هم فکر کنند و کار را با هم پیش ببرند. ما در وزارت آموزش و پرورش در متن دو کتاب درسی، سواد رسانه‌ای را آموزش می‌دهیم. در دو سال اخیر سندی با عنوان «شایستگی‌های مشترک» تدوین شده است که کل کتب درسی را موظف می‌کند به نکات خاصی از جمله سواد ارتباط، نوبت، سواد مالی، خودمراقبتی و... توجه کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از نقص‌های کتاب درسی باید با کمک معلمان کارآمد احصا شود. اما متأسفانه ما معلم خلاق و کارآمد نداریم که این کار را بکنند. ضمن اینکه مادامی که خانواده همراه نیست و در سنین پایین برای فرزند تبلت و گوشی با اینترنت تدارک می‌بیند، معلم هم کاری نمی‌تواند بکند. در این فضا، هر خانواده‌ای باید چارچوب‌های خود را داشته باشد و محتوای در دسترس بچه‌ها را مدیریت و گزینش کند.

مهدیزاده در ادامه افزود: ساختار خانواده از نظر آموزش سواد رسانه‌ای اشکالات زیادی دارد. اما مشکل اینجاست که خانواده‌ها هم مطالبه نمی‌کنند. ضمن اینکه قرار نیست، همه چیز را آموزش و پرورش و در کتاب‌های درسی حل کند. نیاز به عقل کلان داریم که همه این نیرو‌ها را به هم وصل کند تا کار را با کمک هم به سامان برسانند.

سرهنگ رجبی نیز در تحلیل مشکل موجود که کار‌های فرهنگی در کشور پیش نمی‌رود، گفت: تا زمانی که اقتصاد لازم برای کار‌های فرهنگی دیده نشود و نظام برنامه‌ریزی درستی نداشته باشد، کار انجام نمی‌شود. وقتی پیشنهادی به فرد یا سازمانی داده می‌شود، باید قابل‌اجرا باشد. در ساختار‌های حاکمیتی معمولاً این ایراد وجود دارد که سازوکاری برای کمک گرفتن از انجمن‌ها وجود ندارد، اما مدام از آنها دعوت به همکاری و همفکری می‌شود.

وی افزود: روزی که شهید رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور خدمت رهبر انقلاب رسیدند، آقا به ایشان فرمودند؛ بروید ساختار حکومت را مردمی کنید. بخشی از این مردمی‌سازی در همین جا تعریف می‌شود که ساختار تعامل با مردم را ایجاد کنیم، که ابتدا باید قانونش تصویب شود.

در ادامه این گردهمایی احکام معاونین، مدیران، مشاوران و مسئولان جدید کارگروه‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران همزمان با پایان یافتن دوره مسئولیت مسئولان سابق انجمن توسط لیلا وصالی، مدیر عامل و سید مرتضی موسویان، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران به شرح زیر اعطا شد:

رئیس شورای پژوهشی انجمن: علی‌محمد اسماعیلی

معاون پژوهش: بهاره نصیری

معاون آموزش: الهه خوانساری

معاون توسعه، جذب و ارتقا سرمایه‌های انسانی: سید پیمان خادم‌الحسینی

معاون استان‌ها: فاطمه نوری جهانگرد

معاون انتشارات، مجلات و نشریات: احسان رستگار

مدیر روابط عمومی: آسیه یازرلو

مدیر اجرایی: نوید احمدزاده

مشویر رسانه و امور بین‌الملل: حنیف غفاری

مشویر امور مشارکت‌های اجتماعی: حمید بوروغنی

سردبیر نشریات انجمن: سیده الناز میرشفیعیان

مشویر مدیرعامل و مسئول دبیرخانه انجمن: رویا صدیقی

مدیر کار گروه پایش نقد و تحلیل محتوای رسانه‌ای: نیره آزادی

مدیر کار گروه خانواده زنان و کودکان: سیما شریفان

مدیر کارگروه آموزش و پرورش: ابراهیم طالبی

مدیر کارگروه بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال: مهندس مرتضی جمشیدی

مدیر کارگروه تولید محتوا: علی‌اصغر فاریابی

مدیر کارگروه امور فرهنگی، بازدید‌ها جشنواره‌ها و همایش‌ها: مرضیه قهرمانی

مدیر کارگروه امور بین‌الملل: پدیده پروینی

مدیر کارگروه امنیت دیجیتال: سرهنگ علی‌محمد رجبی

مدیر کارگروه رسانه: رقیه بقایی

مدیر پشتیبانی و پیگیری معاون امور استان‌ها: رحمان زنگنه

انتهای پیام
captcha