کد خبر: 4258481
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
لیلا بابایی تبیین کرد

اسباب‌بازی ایرانی؛ از ضعف در شخصیت‌پردازی تا عرضه بی‌واسطه

دبیر نهمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: به شدت نیازمند توسعه در شخصیت‌پردازی هستیم و باید شخصیت‌های کهن ایرانی و اسلامی را مطابق با ذائقه کودک و نوجوان امروز بازآفرینی کنیم تا محصول و سرگرمی تولید شده مورد توجه و استقبال قرار گیرد و اثرگذار باشد. 

جشنواره اسباب بازیلیلا بابایی، دبیر نهمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهداف این جشنواره و دستاوردهای آن گفت: این جشنواره اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را در این چند سال دنبال کرده است. از اهداف کوتاه مدت می‌توان به حمایت از بخش تولیدکنندگان داخلی، تشکیل انجمن مستقل برای تولیدکنندگان داخلی، معرفی تولیدات خوب و رساندن مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان، جمع شدن بازی‌گردان‌های این حوزه در کنار هم و ایجاد ارتباط بین فعالان این صنعت اشاره کرد. در بحث اهداف بلندمدت نیز با برگزاری نشست‌های علمی و کارشناسی، نقد و بررسی وضعیت موجود، بررسی فرصت‌ها و تهدید‌ها، کاستی‌ها و ایجاد ارتباط میان بین نهاد‌های علمی و پژوهشی با تولیدات و نیازسنجی و تحلیل خلأهای بازار این حوزه و ... از جمله دعوت از مسئولان و مدیران کشوری و نگاه عمیق‌تر به این صنعت دنبال شده است که در هشت دوره گذشته تا میزان قابل توجهی به اهداف مشخص شده دست پیدا کرده‌ایم، البته کار انجام نشده در این زمینه بسیار است.
 
وی درباره اینکه این جشنواره چه کمکی به صنعت اسباب بازی کرده است، افزود: کمک به تشکیل انجمن تولیدکنندگان، معرفی اسباب‌بازی‌های برتر و تشویق تولیدکنندگان به تولید آثار فاخر، آسیب‌شناسی حوزه تولید و بررسی کاستی‌ها و تحلیل حوزه تولید و ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و فعالان این حوزه، ایجاد ارتباط بین نهاد‌های علمی و دانشگاهی و فعالان این حوزه، تأکید و بررسی اهمیت جایگاه بازی و اسباب‌بازی در رشد و پرورش کودک، حمایت از بخش خصوصی و تولیدکننگان در دیده شدن و عرضه مستقیم محصولاتشان، تلاش برای راهیابی محصولات داخلی به بازار‌های جهانی و حوزه صادرات، تسهیلگری در امر صدور مجوز‌های ثبت و تأیید اسباب بازی و ... جزء فعالیت‌هایی است که با برگزاری جشنواره دنبال شده است تا به این صنعت کمک کرده و بیش از پیش تقویت کند.
 
بابایی در ادامه به نمایشگاهی که در راستای این جشنواره برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: نمایشگاه و فروشگاه اسباب بازی ایرانی، در واقع نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‏‌بازی است که‎ با معرفی توانمندی‌های مجموعه‌های بازی‌محور و فعال در حوزه‎ بازی همراه است. بخش علمی جشنواره نیز شامل برگزاری نشست‌‏های علمی در حوزه بازی و اسباب‌بازی و بخش رقابتی و انتخاب اسباب‌بازی برتر ایرانی است. انتخاب مقالات و پایان‌نامه‌های برتر در حوزه اسباب‌بازی و بخش عروسک‌های بومی محلی، بخش‌های دیگر جشنواره را شامل می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اسباب‌بازی خارجی در این نمایشگاه ارائه نشده است و جشنواره ملی اسباب‌بازی با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی فقط محل عرضه تولیدات داخلی خواهد بود.
 
بابایی در ادامه به برنامه کانون در رابطه با تعامل بیشتر کودکان با اسباب بازی‌ها در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بخش ترویجی جشنواره به صورت برنامه‌ریزی شده‌ای به این موضوع می‌پردازد. این نمایشگاه با همکاری ستاد علوم شناختی، انجمن علمی بازی و ورزش کودکان، شهرداری تهران، کانون استان تهران، ستاد توسعه فناوری‏‌های نرم و هویت‏‌ساز ریاست‏ جمهوری و با مشارکت سازمان‏‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی که فعالیت‏‌های آموزشی و ترویجی (با موضوع بازی و اسباب‌بازی را برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند) برگزار می‌شود.
 
وی افزود: گروه‌‏های مشاوره بازی، مجموعه‏‌های بازی‌درمانی، مؤسسه‌های آموزش از طریق بازی، گروه‏‌های برگزارکننده رویداد‌های بازی‌محور، فضا‌های بازی آموزشی، موزه‏‌های اسباب‏‌بازی و برگزارکنندگان دوره‏‌های آموزشی تربیت مربی بازی در بخش ترویجی نمایشگاه حضور دارند. هم‎چنین، در این نمایشگاه فضایی برای معرفی بازی‏‌های فکری، حرکتی ‏مهارتی، رومیزی، علمی - ‏آموزشی، هنری ‏کاردستی پیش‌بینی شده است تا کودکان، نوجوانان، جوانان و والدین با بازی‏‌ها و کاربرد اسباب‏‌بازی‏‌های مختلف آشنا شوند.
 
بابایی در پاسخ به اینکه آیا اسباب‌بازی صرفاً برای کودکان ارائه شده است یا سنین بالاتر را می  دربرمی‌گیرد، بیان کرد:‌ واقعیت موضوع این است که اسباب‌بازی محدودیت شروع سنی دارد، اما محدودیتی برای سقف سنی ندارد، البته در بخش ترویجی در حوزه آموزش سلامت شهروندی، بازی‌های حرکتی و گروهی، برای مخاطب خاص از گروه‌های سنی بالا در نظر گرفته شده است، اما رویکرد صحیح این است که محدودیت سنی نداشته باشد.
 
وی در ادامه درباره استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید در اسباب‌بازی‌ها گفت: امیدواریم شاهد حضور تولیداتی از این دست باشیم. اما در نشست‌های علمی و تخصصی که در ایام برگزاری جشنواره در نظر گرفته‌ایم به این موضوع خواهیم پرداخت و برخی شرکت‌های فعال در این حوزه نیز در جشنواره معرفی می‌شوند.
 
دبیر نهمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه، همواره به زعم کارشناسان، شخصیت محور نبودن و نداشتن سناریو و یا پیوست فرهنگی محصول از ضعف‌های تولیدکنندگان اسباب بازی است، جشنواره امسال را از این حیث چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: شخصیت‌سازی یا شخصیت‌پردازی یک زنجیره است که اسباب بازی حلقه آخر آن است. برای شخصیت‌پردازی ابتدا باید شخصیت با بهره‌گیری از جذابیت‌های داستانی در بستر ادبیات شکل بگیرد، در فضای پویانمایی و رسانه‌ای دیده شود و بعد در قالب اسباب‌بازی عرضه شود. به شدت نیازمند توسعه در شخصیت‌پردازی هستیم و باید شخصیت‌های کهن ایرانی و اسلامی را مطابق با ذائقه کودک و نوجوان امروز بازآفرینی کنیم و با کمک ادبیات پرورش داده و از قاب رسانه و پویانمایی در معرض دید مخاطب قرار دهیم تا محصول و سرگرمی تولید شده از این طریق مورد توجه و استقبال قرار گیرد و اثرگذار باشد. 
 
وی در ادامه درباره قیمت سرسام‌آور اسباب‌بازی و کمک این نمایشگاه به سبد خرید خانوار نیز بیان کرد: با توجه به عرضه مستقیم محصولات و اینکه تولیدکنندگان در کنار هم محصولات را برای فروش عرضه می‌کنند، امیدواریم با ایجاد حس رقابت و عرضه مستقیم محصولات گام موثری در این راستا برداریم.
 
گفت‌وگو از سمیه قربانی
انتهای پیام
captcha