اوقات فراغت فرصتی طلایی برای رشد و شکوفایی است. وقتی از تعهدات روزمره و فشارهای کاری رها میشویم، ذهنی آزاد و زمانی برای خود داریم تا بتوانیم، علاقهمندیهای خود را کشف کنیم، یعنی اوقات فراغت میتواند زمینه مناسب برای پرورش استعدادها و علایق نهفته درونمان باشد. همچنین میتوانیم مهارتهای جدید بیاموزیم، خلاقیت خود را شکوفا و روابط اجتماعی خود را تقویت کنیم، به خودمان فکر کنیم تا به آرامش بیشتری دست یابیم و انرژی بیشتری برای فعالیتهای بهتر دریافت کنیم. با بهرهمندی هوشمندانه از اوقات فراغت میتوانیم پویاتر شویم.
ایکنا در راستای رسالت آگاهیبخشی، بستههای آموزشی برای خانوادهها در رابطه با موضوع «اوقات فراغت» تهیه کرده است تا کودکان و نوجوانان به ویژه والدین آنها را با اوقات فراغت و چگونگی بهرهگیری از این فرصت طلایی برای پویایی آشنا کند.
رضا تبریزی، نویسنده و پژوهشگر حوزه اوقات فراغت کودک و نوجوان در این درسگفتارها به بیان نکاتی مهمی در موضوع یاد شده میپردازد. در قسمت نخست از این مجموعه صنعت اوقات فراغت معرفی شده است که مشروح آن را در ادامه مشاهده میکنید.
رضا تبریزی، نویسنده، پژوهشگر و مدرس هنر و خلاقیت کودک و پژوهشگر حوزه اوقات فراغت کودک و نوجوان هستم. امروز میخواهم درسگفتارهایی را درباره اوقات فراغت کودک و نوجوان آغاز کنم. برنامه ما این است که چطور سبک زندگی ایرانی و اسلامی را براساس بهترین برنامهریزی اوقات فراغت ارائه دهیم.
صنعت اوقات فراغت در جهان، صنعت چهارم است، یعنی صنعت بسیار پولسازی که سرآمد آن
گردشگری است. برنامه گردشگری، ورزش و سلامت، هنر و خلاقیت، مهارت و سرگرمی ساختاری است که در ایران راهاندازی خواهیم کرد و میخواهیم مبانی آن را یادآور شویم تا بتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.
میانگین جهانی اوقات فراغت در حدود پنج ساعت و ۱۰ دقیقه در روز است، ولی در کشور ما در حدود چهار ساعت و ۱۰ دقیقه است. کشورهای پیشرفتهای مانند ایتالیا و آلمان، نزدیک به هشت ساعت برنامه اوقات فراغت دارند و کشوری مانند اسپانیا در حدود هفت ساعت، امریکا و هند نیز در حدود پنج ساعت است.
نکته اصلی این است که ایرانیها از این چهار ساعت و ۱۰ دقیقه، بیش از ۷۰ درصد که نزدیک به سه ساعت است، به وسیله تلویزیون و شبکههای اجتماعی وقت خود را تلف میکنند و برنامهریزی برای اوقات فراغت ندارند. از این رو میتوانیم بگوییم جامعه ما کاملاً منفعل است و این انفعال ناشی از حضور خانوادهها در منزل است.
برنامهریزی که در کشورهای پیشرفته انجام شده، این است که بیشتر فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در خارج از منزل انجام شود، یعنی کاملاً شرایطی ایجاد شود که جامعه پویایی داشته باشیم و بتوانیم خانوادهها را به بیرون هدایت کنیم.
یکی از نکات مهمی که در ساختار اوقات فراغت وجود دارد، بحث آموزش اوقات فراغت است. آموزش اوقات فراغت تا مقطع دکتری در کشورهای دیگر قابل پیگیری است، اما در کشور ما هنوز که هنوز است، نه متولی، نه مجموعهای که گفتمان ویژه اوقات فراغت را شروع کند در کشور وجود ندارد. به همین دلیل مجموعه درسگفتارهایی را آغاز میکنیم و به کیفیت و برنامه اوقات فراغت کودک و نوجوان و خانوادهها خواهیم پرداخت.
تصویر و تدوین: حامد عبدلی
عکاس: طاهره بابایی
انتهای پیام