اوقات فراغت فرصتی طلایی برای رشد و شکوفایی است. وقتی از تعهدات روزمره و فشارهای کاری رها میشویم، ذهنی آزاد و زمانی برای خود داریم تا بتوانیم، علاقهمندیهای خود را کشف کنیم، یعنی اوقات فراغت میتواند زمینه مناسب برای پرورش استعدادها و علایق نهفته درونمان باشد. همچنین میتوانیم مهارتهای جدید بیاموزیم، خلاقیت خود را شکوفا و روابط اجتماعی خود را تقویت کنیم، به خودمان فکر کنیم تا به آرامش بیشتری دست یابیم و انرژی بیشتری برای فعالیتهای بهتر دریافت کنیم. با بهرهمندی هوشمندانه از اوقات فراغت میتوانیم پویاتر شویم.
ایکنا در راستای رسالت آگاهیبخشی، بستههای آموزشی برای خانوادهها در رابطه با موضوع «اوقات فراغت» تهیه کرده است تا کودکان و نوجوانان به ویژه والدین آنها را با اوقات فراغت و چگونگی بهرهگیری از این فرصت طلایی برای پویایی آشنا کند.
رضا تبریزی، نویسنده و پژوهشگر حوزه اوقات فراغت کودک و نوجوان در این درسگفتارها به بیان نکاتی مهمی در موضوع یاد شده میپردازد. در قسمت پنجم از این مجموعه موضوع «مخاطبان اوقات فراغت» بررسی شده است که مشروح آن را در ادامه مشاهده میکنید.
از مجموعه درسگفتارهای
اوقات فراغت، امروز قصد دارم در مورد مخاطبان کودک و نوجوان اوقات فراغت در ایران با شما صحبت کنم. به مخاطبان اوقات فراغت کودک و نوجوان، نسل آلفا گفته میشود. این نسل شامل افرادی است که از سال ۲۰۱۰ به بعد متولد شدهاند و تا سال ۲۰۲۵ نیز ادامه خواهند داشت.
نسل آلفا پرجمعیتترین نسل بشر محسوب میشود که نزدیک به دو و نیم میلیارد نفر را شامل میشود. همچنین، این نسل به دلیل اینکه اکثریت آنها تکفرزند هستند و به شدت مورد توجه خانوادهها قرار میگیرند، ثروتمندترین نسل بشر نیز به شمار میروند.
جالب است بدانید که ۸۷ درصد تصمیمات خانوادهها، تحت تأثیر کودکان و نسل آلفا قرار دارد. به همین دلیل، به این نسل، نسل تصمیمگیرنده نیز گفته میشود. یکی از ویژگیهای بارز این نسل، دیجیتالی بودن آنهاست. این افراد با تکنولوژی به دنیا آمدهاند و به گوشیهای همراه به عنوان انگشت ششم نگاه میکنند. در مقالهای که در این زمینه منتشر شده، اشاره شده است که نمیتوان گوشیهای همراه را از کودکان نسل آلفا گرفت، چراکه سبک زندگی آنها کاملاً دیجیتالی است و دستگاههای مختلف دیجیتال، بخشی از زندگی روزمره آنها محسوب میشود. بنابراین، والدین نباید به دنبال این باشند که چگونه میتوانند کودکان خود را از آسیبهای گوشیهای همراه و مسائل مرتبط با آن مصون نگه دارند، بلکه بهتر است برای آنها برنامهریزی کنند تا اوقات فراغت فعالی داشته باشند، در حالی که زندگی دیجیتال نیز بخشی از سبک زندگی آنها باقی بماند.
نکته بسیار مهم دیگر این است که نسل آلفا برندهای مورد علاقه خود را شخصاً انتخاب میکنند. به عبارت دیگر، اگر در آینده بخواهند فردی را برای ارتباط یا خرید انتخاب کنند، این تصمیم کاملاً بر عهده خود آنهاست. برخلاف نسل Z و دیگر نسلها که تحت تأثیر انتخابهای دیگران قرار میگرفتند، نسل آلفا به دنبال جستجو و کشف گزینههای مختلف است و به شدت تعاملی عمل میکند. بنابراین، برای نسلی که اینگونه تعاملی و جستجوگر است، فرصتهای فوقالعادهای وجود دارد تا سبک زندگی آنها با
هویت ایرانی اسلامی همسو شود. این یک فرصت بینظیر است که در اختیار ما قرار گرفته است.
در این درسگفتار، تأکید من بر این است که اگر کودکان نسل آلفا را که عمدتاً در حال حاضر بین ۱۲ تا ۱۴ سال سن دارند، مورد توجه قرار دهیم، قطعاً مشکل هویت فرهنگی که امروزه با آن مواجه هستیم، برطرف خواهد شد. با همکاری یکدیگر و از طریق اشاعه برنامههای اوقات فراغت در زمینههای مختلفی مانند مهارتآموزی، سرگرمی، فرهنگی، هنری و گردشگری، میتوانیم نسلهای آینده را به گونهای تربیت و پرورش دهیم که هویت ایرانی-اسلامی در آنها نهادینه شود.
در درسگفتار بعدی، بیشتر در مورد کارکردهای اجتماعی اوقات فراغت با شما صحبت خواهم کرد.
تصویر و تدوین: حامد عبدلی
عکاس: طاهره بابایی
انتهای پیام