به گزارش خبرنگار ایکنا، در بخش بعد از ظهر اولین روز از هفدهمین رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی طلوع برکت که امروز سهشنبه ۱۶ بهمن ماه به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(وابسته به جهاددانشگاهی) در محورهای هوش مصنوعی، گردشگری و توریسم، اقتصاد و بانکداری اسلامی، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب بازی و بازیهای رایانهای، سلامت و محصولات غذایی حلال، تولید محتوای چندرسانهای، وب و اپلیکیشن و مد و لباس اسلامی برگزار شد، ابتدا «بوم کسب و کار» که بومی تخصصی و بینالمللی است در اختیار گروههای ایدهپرداز تشکیل شده قرار گرفت تا مراحل عملی تبدیل ایده به محصول خود را داخل این بوم طراحی کنند.
سپس رضا اصغریان، مدرس کسب و کار «کارگاه بوم مدل کسب و کار» را برگزار و به تدریس نحوه تکمیل این بوم پرداخت و گفت: همیشه یک ایده توسط چند جاهطلب مطرح و تیم برای تحقق آن ایجاد میشود، اما بیشترین ریزش استارتاپها در اولین سال فعالیت آنها رخ میدهد، چرا که اعضای تیمها نمیتوانند با هم تعامل داشته و تیپهای شخصیتی همدیگر را بپذیرند و همین مسئله موجب شکست استارتاپ میشود.
وی به شرکتکنندگان در این رویداد توصیه اکید کرد که تابآوری خود را بالا ببرند، چرا که ممکن است تیپ شخصیتی اعضا با هم سازگار نباشد و گفت: برای حفظ هر عضو اول باید دید فرد، چه کاری در گروه انجام میدهد و اگر برای گروه مفید است حتماً باید آن شخص را در گروه حفظ کرد.
این مدرس کسب و کار ادامه داد: اگر کسب و کار در مقیاس کوچکی داشته باشید در همان حد باقی میماند و به سرعت از بین میرود پس ایده باید قوی باشد؛ ایدههای سطحی به جایی نمیرسند و چون مزیت رقابتی ندارند، موفق نمیشوند و وقتی کسب و کاری به شکست منتهی میشود، میزان ریسکپذیری افراد کاهش پیدا میکند و ممکن است افراد دیگر به سراغ کسب و کار دیگری نروند.
وی در بخش دوم سخنان خود به معرفی بوم مدل کسبوکار پرداخت و گفت: این بوم نقشه راه برنامه کل کسب و کار است. ما «بیزینس پلن» و «بیزینس مدل» داریم. در بیزینس پلن ما استراتژیهای متنوع داریم و یک مجموعه بزرگ از استراتژیها تهیه میشود، اما بوم کسب و کار یعنی «بیزینس مدل» کوچک و خلاصه است و میگوید به طور کلی قرار است، چه کنیم.
اصغریان در ادامه تفاوت کالا و خدمت را توضیح داد و گفت: اگر ایده شما تولید کالا هست چند بار کیفیت آن را کنترل و بررسی کنید. اما اگر ایده شما ارائه خدمات است این فرصت وجود ندارد. در بوم کسب و کار اولین بخش «مشتریان» است و ما اول باید بدانیم کالا و خدماتمان را میخواهیم به چه کسانی بفروشیم.
وی هرم «اولویت کسب و کار» شامل فروش، سود، نظم، تأثیرگذاری و میراث را نیز تشریح و روشهای نفوذ در بازار، نحوه رفع بینظمیها را آموزش داد و گفت: جنسیت، سن، رفتار خرید و اینکه محصولات شما چه ویژگیهایی برای مشتریان دارند و چه خدمت خاصی را ارائه میکنید که رقبا ارائه نمیدهند، مسائلی مهمی است که باید در بومتان بنویسید.
چهارچوب تعامل با مشتری در مدل کسب و کار، ارزش پیشنهادی برای مشتری، فعالیتهای کلیدی، شرکای کلیدی در مدل کسب و کار، کانالهای ارتباطی با مشتری، منابع کلیدی، مدل درآمد و ساختار هزینه دیگر بخشهای بوم مدل کسب و کار بودند که اصغریان به تشریح جزء به جزء آن پرداخت و سپس گروهها به کمک منتورهای حرفهای به نوشتن مدل کسب و کار خود پرداختند.
فردا نیز سه کارگاه «ارائه مؤثر»، «اعتبارسنجی و بازارسنجی» و «ارائه مؤثر بر سرمایهگذار» در این رویداد برگزار و تیمها بر روی بوم کسب و کار خود کار خواهند کرد.
انتهای پیام