«سوجان» سریالی خانوادگی به کارگردانی حسین تبریزی است که توانسته است مخاطب بسیاری را جذب کند زیرا داستانی بومی دارد و لوکیشنهای زیبایی بصری به سریال جذابیت داده است. این کار در خود آموزههای بومی را با زبانی تاثیرگذار به بیننده منتقل کرده و در عین حال ادای دینی به مادران محسوب میشود.
خبرنگار ایکنا با حسین تبریزی؛ کارگردان «سوجان» که پخش آن به تازگی به پایان رسیده گفتوگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه میشویم.
ایکنا – سریال «سوجان» به واسطه داستانی جذاب و بومی که در آن میتوان فرهنگ کشورمان را مشاهده کرد توانسته در جذب مخاطب موفق باشد. در ابتدا پیرامون ویژگیهای قصه و اینکه چگونه به چنین داستانی رسیدید، بپردازیم.
تمام تلاشم در این سریال این بود که قصهای از تلاش زنان در تاریخ این سرزمین را تصویر کنیم؛ زنانی که اساس خانواده محسوب میشوند و حضور آنها باعث میشود قوام یک جامعه شکل گیرد. این سریال از طریق معاونت استانهای تلویزیون به من پیشنهاد شد. وقتی داستان را خواندم جذب آن شده و تصمیم به ساخت آن گرفتم اما اصلیترین هدفم از کارگردانی این کار روایت قصهای محلی و بومی بود که به روایت نشده باشد. امیدوارم حالا که پخش این مجموعه به پایان رسیده مخاطبان از داستان این سریال لذت برده باشند.
ایکنا – در این سریال یک ویژگی را به صورت عیان در قصه میتوان مشاهده کرد آن نیز مادرانگی است و قصه تلاش کرده آن را روایت کند. درباره جایگاه مادر در «سوجان» توضیح دهید.
زمانی که میخواستم این سریال را جلوی دوربین برم مادرم از دنیا رفت. این غم بزرگ باعث شد ارتباط خوبی با ویژگی مادرانگی قصه بگیرم. همچنین تلاش کردم مادر را به زیباترین شکل تصویر کنم زیرا هر انسانی بهترین تصویری که میتواند در ذهنش شکل گیرد، مادر است. خوشبختانه زیباییها مادر به خوبی در این کار نشان داده شد. این سخن نیز گفته من نیست بلکه اظهار نظرهایی که مردم بیان کردند نشان میدهد کار توانسته تصویری درخور توجه از مادر نشان دهد. به ویژه که بسیاری معتقد بودند مادرانگی که در سریال وجود داشت کاملاً برای آنها آشنا بود.
یکی از سکانسهایی که در این سریال بسیار دوست داشتم مربوط به بخشی میشود که غلام همسر نجمه با بیمهری همسرش را از خانه بیرون میکند اما نجمه میگوید «اینجا خانه من است و من باید برای بچههایم غذا درست کنم.» این صحنه سریال ایثار یک زن را نشان میدهد که برای حفظ خانه و دفاع از مادرانگی از خود گذشته و همه سختیها را به جان میخرد. این اتفاقی بسیار مهم است که بخشی از پیام سریال را در خود جا داده است.
ایکنا – همانگونه که گفته شد سریال مورد استقبال مخاطب واقع شد. به نقش داستان اشاره کردید. آیا دلایلی دیگری را هم برای اینم امر متصور هستید؟
مردم ما بسیار باهوش هستند برای همین به خوبی فرق قصههایی که در پی فریب آنها است با قصههایی که میخواهد زندگی را روایت کند میفهمند. ما در این کار تمام تلاشمان این بود به قلب مردم نفوذ کنیم. جالب است بدانید بسیاری از کامنتهایی که من میرسید این بود روستایی که در آن داستان رخ داده، کجای شمال است؟ حتی از من خواسته میشد پیرامون سرنوشت شخصیتها تغییراتی داشته باشم تمام این نظرها نشان میدهد «سوجان» توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و با آنها همذاتپنداری داشته باشد.
ایکنا- گروه بازیگران سریال از جمله امتیازات «سوجان» است زیرا نقشها یکدست هستند و بازیها یکنواخت ارائه شده است. درباره انتخاب تیم بازیگری توضیح دهید.
از همان ابتدای امر تصمیمات این بود گروه بازیگران از ترکیب بازیگران حرفهای و شناخته شده در مقابل بازیگران جوان و تئاتری شکل گیرد. تاکید ما روی انتخاب نقشها حتی روی فیزیک و ظاهر هم تمرکز داشت چون ممکن بود کمی بیتوجهی به این موضوع شخصیت را دستخوش مشکل کند البته برخی از انتخابها شاید گزینه نخست ما نبودند اما در نهایت بازیگرانی که انتخاب شدند اتفاق خوبی را رقم زدند. به ویژه بازیگران جوان گیلانی که در آنها استعدادهای شگرف وجود داشت. در انتخاب بازیگران چالشهای زیادی را پشت سر گذاشتم تا بتوانیم به نتیجه دلخواه نزدیک شویم.
ایکنا – بحث مهم بعدی این سریال خانواده است. در این مجموعه خانواده ایرانی دارای عزت است، خلاف بسیاری از سریالها که در آنها خانواده انسجام لازم را ندارد و اصولا خانواده شکلی از هم پاشیده دارد. درباره جایگاه خانواده در «سوجان» نیز توضیح دهید.
تمام تلاشم این بود نشان دهم، خانواده محلی برای اعتلای فرد در جامعه است البته تاکید داشتیم خانواده زمانی قادر است به موفقیتهای لازم دست پیدا کند که سبک زندگی ایرانی – اسلامی را مد نظر قرار داده باشد. همچنین در سریال گفته میشود خانوادههایی نظیر خانواده «خسرو» که در زندگی توجهی به ارزشهای دینی و بومی ندارند آیندهای روشن برایشان رقم نخواهد خورد. همچنین تاکید ویژه روی روزی حلال و حرام برایمان در این مجموعه بسیار مهم بود.
ما در جامعهای زندگی میکنیم که اساس آن را دین و هویت ایرانی ما شکل داده است پس در چنین شرایطی الزامی است تصویر زندگی در آثار نمایشی، بر پایه آموزههای دینی و ایرانی باشد. یکی از مسیرهایی که برای رسیدن به این خواسته در نظر گرفتم تاکید روی سادهزیستی و دوری از تجملگرایی است. این روش در توصیهای دینی مورد تاکید فراوان قرار گرفته چون این امکان را فراهم میآورد تا بتوانیم نسبت به مشکلات همنوعان خود بیشتر توجه داشته باشیم.
سادهزیستی که روی آن در سریال تاکید داشتیم به معنای چشم بستن روی وسایل آسایش زندگی نیست زیرا برخی مواقع این نقد به سادهزیستی به معنای تحجر معنا میشود درحالیکه چنین تصوری صحیح نیست.
انتهای پیام