به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا، اجتماع بزرگ دانشآموزان و طلاب مراکز دینی تانزانیا به همت نمایندگی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در تانزانیا با حضور بیش از یکهزار و پانصد نفر یکشنبه، 28 بهمن برگزار شد.
در این جلسه رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا طی سخنانی طلاب علوم دینی را به تأمل قرآنی درباره لقب مبارک «بقیة اللَّه» فراخواند.
محسن معارفی در اجتماع بزرگ دانشآموزان و طلاب مراکز دینی تانزانیا درباره لقب مبارک «بقیةاللَه» بیان کرد» اگر چه همه امامان معصوم(ع) ما در برخی متون مذهبی از جمله در زیارت جامعه کبیره «بقیة الله» خوانده شدهاند: «السلام علی الائمة الدعاة والقادة الهداة والسادة الولاة والذادة الحماة و اهل الذکر و اولی الامر و بقیة الله و خیرته...» لکن این لقب مبارک از القاب خاص و ویژه امام مهدی(عج) است و در روایات نیز وارد شده است که آن حضرت به هنگام ظهور، آیه «بَقِیَّة اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ...» را خواهد خواند و آنگاه خود را بقیةالله معرفی خواهد کرد.
رایزن فرهنگی کشورمان بیان کرد: بنابراین مناسب است که به قرآن کریم مراجعه کنیم و ببینیم این آیه در قرآن کریم چگونه و کجا استخدام شده است. وقتی به قرآن کریم مراجعه میکنیم، میبینیم این آیه در آیات 84 تا 88 سوره هود در داستان حضرت شعیب(ع) استفاده شده است: «وَإِلَىٰ مَدۡيَنَ أَخَاهُمۡ شُعَيباۚ ...» درست وقتی که خداوند متعال حضرت شعیب را در جامعهای که پر از مفاسد اجتماعی و اقتصادی است، مبعوث میکند. مهمترین پیامهای آن حضرت بعد از دعوت به توحید، این است که:
ـ در رفتار اقتصادی خود، درست عمل کنید؛ درست وزن کنید و وقتی برای دیگران کیل میکنید، مبادا کم نگذارید. «وَلَا تَنقُصُواْ ٱلمِكيَالَ وَٱلمِيزَانَۖ - أَوۡفُواْ ٱلمِكيَالَ وَٱلمِيزَانَ بِٱلقِسطِۖ»
- در جامعه دنبال فساد و تباهی نباشید و به دنبال اموری بروید که برای جامعه مفید است: «وَلَا تَعثَوۡاْ فِي ٱلأَرۡضِ مُفسِدِينَ»
ـ در تمام جوانب رعایت حقوق مردم را بکنید: «وَلَا تَبخَسُواْ ٱلنَّاسَ أَشيَآءَهُمۡ»؛ یعنی از حقوق مردم چیزی کم نگذارید؛ به تعبیر آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) این تعبیر وسیعترین قانون حقوقی اسلام است که همه جنبهها را در برمیگیرد.
سپس افزود: آنگاه حضرت شعیب میفرماید که با رعایت این موارد آنچه خداوند برای شما باقی میگذارید (بقیة اللَّه) بهترین چیز است. اگر مالی، سودی و یا ساختاری بماند، چیزی است که برکت فزونی دارد و باعث اصلاح و آرامش جامعه است. نکته جالب اینکه وقتی مردم به حضرت شعیب(ع) اعتراض میکنند که ما با این حال فعلی راضی هستیم و دوست داریم آزاد باشیم و هر کار میخواهیم بکنیم و برکت، اصلاح و بقیة اللَّه را نمیخواهیم، (قَالُواْ يَٰشُعَيبُ أَصَلَوٰتُكَ تَأۡمُرُكَ أَن ... أَن نَّفعَلَ فِيٓ أَموَٰلِنَا مَا نَشَـٰٓؤُاْۖ) آن حضرت میفرماید: آنچه از شما میخواهم جز برای صلاح جامعه نیست و توفیق من نیز جز به یاری خدا نیست (إِنۡ أُرِيدُ إِلَّا ٱلإِصلَٰحَ مَا ٱستَطَعتُۚ وَمَا تَوۡفِيقِيٓ إِلَّا بِٱللَّهِۚ).
معارفی با استفاده از این آیه و این لقب خاص آن حضرت تأکید کرد: بنابراین وجود آن حضرت، ذخیرهای است که خداوند برای بشریت و اصلاح جامعه باقی گذاشته است. ولی به معنای این نیست که «انتظار» مفهومی سلبی است که باید صبر کرد تا او بیاید و جامعه را اصلاح کند. بلکه بر اساس این آیه، انتظار امری ایجابی است که با رعایت حقوق همه مردم در همه جوانب محقق میشود. حضرت بقیة اللَّه وقتی بهترین است که مردم با رفتار عادلانه و درست خود زمینه ظهور آن حضرت را فراهم کرده باشند و مهمترین نفع ظهور آن حضرت، اصلاح جامعه و سامان یافتن نابسامانیهاست.
معارفی در پایان بیان کرد: فهم درست این لقب مبارک برای آن حضرت میتواند نقش مهمی در وظایف منتظران و هدایت امت اسلامی داشته باشد و همین سبب تأکید استفاده این لقب برای آن حضرت است. چنانچه وقتی از امام صادق(ع) پرسیده شد که آیا میتوانند حضرت مهدی(عج) را امیرالمؤمنین خطاب کنند، فرمودند: امیرالمؤمنین لقب مخصوص علی بن ابیطالب است و شما امام زمان را بقیةالله خطاب کنید. پس این طور سلام میدهیم به آن حضرت که «السلام عليك يا بقية الله في أرضه، السلام عليك يا ميثاق الله الذي أخذه ووكده، السلام عليك يا وعد الله الذي ضمنه.»