کد خبر: 4268410
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
محسن برمهانی در پاسخ به ایکنا:

حیات سیما متکی به پیام‌های بازرگانی است

معاون سیما گفت: سازمان بخش بزرگی از بودجه خود را از آگهی بازرگانی تأمین می‌کند وضعیتی که نه برای سیما مطلوب است نه مخاطب، اما نمی‌توان کتمان کرد حیات برخی از برنامه‌های تلویزیون به همین پیام‌های بازرگانی متکی شده است.

حیات سیما متکی به پیام‌های بازرگانی است

به گزارش ایکنا، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های نوروز و رمضان با حضور محسن برمهانی معاون سیما امروز ۸ اسفند در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

برمهانی در ابتدای جلسه گفت: نسیم بهار طبیعت و قرآن، بر روح و روان ما می‌وزد تا سال آینده را با روحیه معنوی پیش‌ گرفته و از گناهان دور شویم. هم‌زمانی ماه رمضان با نوروز برای ما امر عجیبی نیست و سال قبل نیز آن را تجربه کردیم پس تلاش می‌کنیم به بهترین نحو دو مناسبت را در برنامه‌ها مد نظر قرار دهیم.

در ادامه جلسه، بخش پرسش و پاسخ آغاز شد. خبرنگار ایکنا در آغاز این قسمت دو سؤال مطرح کرد. اول اینکه امسال زمان تحویل سال با ایام شهادت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) و شب‌های قدر هم‌زمان‌ شده است چگونه می‌خواهید این دو مناسبت را که به لحاظ ساختاری کاملاً باهم متفاوت هستند همسو با هم پیش برید؟ سؤال دوم نیز مربوط به پیام‌های بازرگانی سیما می‌شود آنچه امروز در پیام‌های بازرگانی سیما شاهدش هستیم چندان با سبک زندگی ایرانی اسلامی همخوان نیست و حتی مروج مصرف‌گرایی است. درباره این موضوع نیز توضیح دهید.

برمهانی گفت: همان‌گونه که اشاره کردید در زمان سال‌ تحویل سال، مناسبت شهادت حضرت امیر (ع) را داریم اما تمام برنامه‌ریزان سیما تلاش کردند به گونه‌ای تولیدات را روی آنتن برند که علاوه بر جذابیت آثار تولیدی، حرمت شهادت امیرالمؤمنین (ع) را حفظ شود.

وی افزود: درباره پیام‌های بازرگانی نیز باید بگویم سازمان بخش بزرگی از بودجه خود را از آگهی بازرگانی تأمین می‌کند وضعیتی که نه برای سیما مطلوب است نه مخاطب، اما نمی‌توان کتمان کرد حیات برخی از برنامه‌های تلویزیون به همین پیام‌های بازرگانی متکی شده است هرچند این وضعیت دلیلی بر این نیست که چشم خود را به روی محتوا ببندیم.

تخفیف، برای توجه به سبک زندگی ایرانی در پیام‌های بازرگانی

برمهانی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که برای پرداختن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در پیام‌های بازرگانی در نظر گرفته‌ایم تخفیف‌هایی است که برای بخش آگهی‌ها لحاظ می‌شود. هر آگهی تبلیغاتی اگر به زندگی ایرانی - اسلامی نظر داشته باشد و همچنین بحث فرزندآوری را مورد توجه قرار دهد با تخفیف ویژه مواجه خواهد شد. این تخفیف باعث می‌شود سازندگان پیام‌های بازرگانی به موضوعات مطرح شده، توجه کنند زیرا آگهی‌های تلویزیون چندان ارزان نیست. به‌هرحال تمام سعی ما این است که موازنه مناسبی بین سبک زندگی ایرانی - اسلامی و آگهی‌های بازرگانی داشته باشیم.

برمهانی در ادامه جلسه پیرامون برنامه‌های کم‌مخاطب سیما چنین توضیح داد: مطمئناً برنامه‌هایی که مخاطب پایینی دارد را تعطیل می‌کنیم اما معیار برای سنجش این امر باید با استانداردهای رسانه ملی همسان باشد زیرا نباید تعداد مخاطبان شبکه‌های ۱ تا ۳ را با شبکه‌هایی چون سلامت یا افق مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه درهای رسانه ملی روی هیچ فردی بسته نیست، گفت: رسانه ملی این امکان را فراهم آورده تا تمام هنرمندان و برنامه‌سازان در صداوسیما فعالیت داشته باشند تنها افرادی از این قاعده مستثنا هستند که برخلاف عرف و قانون حرفی زده یا عملی انجام داده باشند. بنابراین تأکید دارم که مرز ممنوعیت در رسانه ملی تنها به رعایت هنجارها ربط دارد.

معاون سیما اعلام کرد: رسانه ملی برنامه‌های پرمخاطب خود را فراموش نکرده و آن را به بایگانی نمی‌سپارد چراکه این رویکرد منطقی نیست پس برنامه‌های موفقی چون «پایتخت» باز هم ساخته‌ شده و در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. در همین رابطه اعلام می‌کنم که پیش‌تولید سریال موفق «کارآگاه علوی» که سال‌ها پیش، پخش می‌شد، آغاز شده است. درباره سریال «نون خ» و «زیر خاکی» هم باید اضافه کنم کارگردانان این دو اثر زمان خواسته‌اند تا برای ادامه کار بیشتر فکر کنند.

سیما به هیچ کس رقم نجومی پرداخت نمی‌کند

وی درباره برخی رقم‌های نجومی که صداوسیما به مهمانان یا برنامه‌سازان خود می‌دهد، گفت: سازمان صداوسیما رقم نجومی به کسی نمی‌دهد البته ممکن است اسپانسر برنامه خود تأمین‌کننده برخی مبالغ باشد که آن را نیز به صداوسیما نمی‌توان ارتباط داد. لازم به ذکر است رقم‌هایی که در تلویزیون به افراد داده می‌شود قابل‌مقایسه با برخی پول‌هایی که در دیگر رسانه‌ها پرداخت می‌شود، نیست.

برمهانی موفقیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفت: من معتقدم که ما در کشورمان یک سپهر رسانه‌ای داریم که شما (رسانه‌ها) و سکوهای نمایش خانگی در آن قرار دارید. آنچه به‌طور رسمی در این سپهر وجود دارد، قابل صرف‌ نظر نیست و مخاطب نیز به آن توجه دارد. آمار جهانی نشان می‌دهد که مخاطبان سکوهای نمایش خانگی در حال افزایش هستند و ما به‌ عنوان رسانه ملی، خود را متولی بخشی از این سپهر رسانه‌ای و تنظیم‌گر آن می‌دانیم. به همین دلیل معتقدیم باید محتوای خوب، پاک، سالم و درست برای مردم ایران پخش شود. اگر محتوایی با این معیارها تطابق نداشته باشد، نباید پخش شود، اما اگر تطابق داشته باشد، حتماً از پخش آن استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر محتوایی از روی سکوها برداشته می‌شود، دلیلی دارد؛ چون می‌دانید این اتفاق به‌ راحتی نمی‌افتد. من مطلع هستم که ساترا به‌ عنوان تنظیم‌گر این حوزه، بارها اعتراض کرده ولی دستگاه‌های متولی اقدامی انجام نداده‌اند. اگر در جایی این موضوع محقق شده، باید از آن قدردانی کرد. در پایان، امیدواریم محتوای خوبی تولید و پخش شود و به کمک رسانه ملی بیاید. سازمان صداوسیما بخشی از رسانه ملی است و امیدواریم سکوهای نمایش خانگی نیز با تولید محتوای مناسب، به رسانه ملی کمک کنند.

در بخش بعدی این نشست خبری، برمهانی به تشریح برنامه‌های نوروز و رمضان پرداخت. وی بیان کرد: ما چهار مرحله زمانی را برای برنامه‌های رسانه ملی تعریف کرده‌ایم. بازه اول از ۱۲ تا ‌26 اسفند که با یکم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان هم‌زمان است و به نوعی در این روزها برنامه‌های رمضانی ما آغاز می‌شود. در مرحله دوم از بیست‌وشش تا بیست‌ونهم اسفند که مصادف با لیالی قدر و ایام سوگواری است. مرحله بعد هم از چهارم فروردین تا عید سعید فطر و سیزدهم فروردین را شامل می‌شود که طبیعتاً برنامه‌های شاد و مفرحی خواهیم داشت که با شب‌های ماه رمضان نیز هم‌زمان است.

14 برنامه ترتیل‌خوانی در ماه رمضان

معاون سیما گفت: همان‌طور که می‌دانید ما ۱۷ کانال تلویزیونی داریم که در ماه مبارک رمضان ۱۴ برنامه ترتیل‌خوانی، ۷ برنامه مناجات، ۹ ویژه‌برنامه سحر، یازده ویژه‌برنامه افطار، ۳۰ برنامه معارفی و سخنرانی و همچنین ۲۰ مستند و ویژه‌برنامه تلویزیونی خواهند بود.

برمهانی در توضیح ویژه‌برنامه‌های سحرهای ماه مبارک رمضان تلویزیون نیز اظهار کرد: «ماه خدا» با اجرای حسن سلطانی در شبکه یک سیما، «سحرنشینی» با اجرای فرزاد جمشیدی و مهدی اعرابی که از حرم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) پخش خواهد شد در شبکه دو، «ماه من» با اجرای ‌نجم‌الدین شریعتی در شبکه سه، «سدره» با اجرای آقای عبداللهی از کربلای معلی در شبکه تهران، «وقت سحر » با اجرای حامد عسکری در شبکه افق، «دلارام» در شبکه قرآن و «سر سفره خدا» در شبکه کودک ویژه‌برنامه‌های سحرهای ماه مبارک در تلویزیون هستند.

وی اضافه کرد: در زمینه ویژه‌برنامه‌های افطار هم در شبکه یک برنامه هلال را خواهیم داشت. در شبکه دو برنامه «پناه» با اجرای محسن آزادی روی آنتن می‌رود. در شبکه سه امسال هم برنامه «محفل» را خواهیم داشت. امسال آقای رضوان درویش را در جمع میزبانان این برنامه نداریم و به‌ جای وی آقای معصومی (قاری اهل افغانستان) را خواهیم داشت البته سایر عزیزان یعنی آقایان شاکرنژاد و ابوالقاسمی، حسنین حلو و ‌حجت‌الاسلام قاسمیان همچنان در این برنامه حضور دارند. در شبکه چهار، امسال هم برنامه «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون مهمان سفره‌های روزه‌داران خواهد بود.

معاون سیما ادامه داد: برنامه «منم بچه مسلمان» از شبکه قرآن را روی آنتن می‌رود. شبکه کودک برنامه‌هایی چون «گلی و گودرز»، «کارگاه عروسکخونه»، «ماجراهای نوید»، «نابغه‌های کوچک» و ... را خواهد داشت. بعد از سال‌ها شبکه پویا مجری دارد که اعلام برنامه خواهد کرد و عروسک پویا برای این ماجرا در ایام عید رونمایی خواهد شد. شبکه امید استعدادیابی مجریان را با عنوان «مجری نو» و با اجرای سعید شیخ‌زاده دارد. ٢۴ مجموعه پویانمایی جدید به مدت ۵١٣٠ دقیقه تولیدی از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد. به علاوه شبکه دو برنامه «آفتاب‌گردان» را با میزبانی الهام چرخنده و شبکه یک برنامه «ایرانگرد» را با اجرای جواد قارایی را به عنوان ویژه‌برنامه خواهند داشت.

وی در انتها سخنانش تصریح کرد: موضوع شبکه جهانی جام جم را باید توضیح دادم. به برکت این ایام بستر این شبکه تغییر کرد. این شبکه ذیل شبکه سیمرغ اداره می‌شود. لازم بود که ما هم با فناوری روز پیش برویم و امروز دیگر شبکه جام جم را روی ماهواره نداریم و بر بستر اینترنت محتوای این شبکه برای مخاطبان پخش می‌شود.

سریال‌های رمضان و نوروز

برمهانی عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز شبکه‌های یک، دو و سه سریال خواهند داشت در شبکه یک سیما، مجموعه «ذهن زیبا» به کارگردانی محمدرضا خردمندان روایتی جذاب از زندگی و فعالیت‌های پرفسور بهاروند از دانشمندان برجسته کشورمان روی آنتن خواهد رفت. در توضیح این مجموعه باید بگویم که از معدود دفعاتی است که یک مجموعه تلویزیونی درباره یک شخصیت زنده تولید و پخش‌شده است. از چهارم فروردین و با پایان شب‌های قدر هم فصل هفتم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و با همان شخصیت‌های نام‌آشنا و محبوب فصل‌های قبل روی آنتن خواهد رفت.

کوروش مفاخری رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما بیان کرد: رسانه ملی تمام تلاش خود را کرده تا دو مناسبت رمضان و نوروز را به درستی کنار هم قرار دهد به ویژه در شب‌های قدر و ایام شهادت امیر مؤمنان (ع) این مسئله بسیار بااهمیت‌تر است.

در ادامه جلسه محمدعلی غلامرضایی، مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما، درباره فیلم‌هایی که قرار است در این بازه زمانی پخش شود، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ فیلم از ۲۱ کشور جهان پخش می‌شود که ۱۳ فیلم ایرانی هستند و برای اولین بار از سیما پخش می‌شوند. برخی آثار اکران شدند و برخی هم برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شوند. فیلم‌های «آبی روشن»، «پرویز خان»، «کارو»، «سرهنگ ثریا»، «ترقوزاباد»، «آپاراتچی»، «عطرآلود»، «پرواز ۱۷۵»، انیمیشن «ایلیا در جست‌وجوی قهرمان»، انیمیشن «مسافری از گانورا»، «شب طلایی»، «میان صخره‌ها» آثار مورد نظر هستند.

در انتهای مراسم سید سلیم غفوری، قائم‌مقام معاون سیما هم بیان کرد: در سال‌های قبل برخی برنامه‌های پرمخاطب شبکه‌های سیما زمانه پخش هم‌زمانی داشتند ما تلاش کردیم امسال این نقیصه برطرف شده و مردم بتوانند تمام برنامه‌های دلخواهشان را ببینند.

مجید اکبرشاهی رئیس مرکز سیمرغ، کوروش مفاخری رئیس مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما، مهدی نقویان رئیس مرکز سیما فیلم، سید سلیم غفوری قائم‌مقام معاون سیما، حامد فاتحی مدیر روابط عمومی سیما، محمدصادق باطنی رئیس مرکز کودک و نوجوان، سید محسن یوسفی مدیر تأمین و تولید آثار کوتاه (تاک)، محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، محمدعلی غلامرضایی مدیرکل تأمین رسانه و بین‌الملل صداوسیما و سعید سلطانی مشاور اجرایی و مدیر دفتر معاون سیما دیگر مدیران رسانه ملی در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha