کد خبر: 4271897
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
حجت‌الاسلام‌ رضا رستمی:

رسانه‌های دینی از ایده تا انتشار کنشگران را همراهی کنند

مدیرمسئول خبرگزاری حوزه گفت: رسانه‌هایی چون ایکنا و حوزه با هم‌افزایی تلاش کنند، زنجیره ارتباط میان ایده، تولید و انتشار، در حوزه آموزه‌های قرآنی، شکلی قوی‌تر به خود گیرد. در بخش‌هایی چون ایده، تولید و انتشار، کنشگر تنهاست، در حالی‌ که این چرخه اگر به شکل مناسبی برقرار شود، اقتصاد چرخه رسانه قرآنی نیز شکلی مطلوب خواهد گرفت. 

ایکناحجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رستمی، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و مدیرمسئول خبرگزاری حوزه در حاشیه برگزاری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در مرکز رسانه حوزه‌های علمیه چند بخش اطلاع‌رسانی وجود دارد، خبرگزاری حوزه، تلویزیون اینترنتی و دو نشریه مکتوب، قسمت‌های اطلاع‌رسانی مرکز رسانه حوزه را تشکیل می‌دهد. این چهار زبان ابزار حوزه‌های علمیه برای بیان اخبار است. 

وی افزود: رسالت مرکز رسانه حوزه، چون با دین مردم در ارتباط است، بسیار حساس است. الان در جامعه در حوزه تولید و انتشار خبر، دارای مشکل هستیم و نمایشگاه قرآن بهترین فرصت است تا میان تولید و انتشار خبر ارتباط خوبی صورت گیرد. رسانه‌هایی چون ایکنا و حوزه باید تلاش کنند تا زنجیره ارتباط میان ایده تولید و انتشار در حوزه آموزه‌های قرآنی باشند. این اتفاق اگر رخ دهد، چند گام به جلو بر خواهیم داشت، زیرا مشکل در زمان حال این است که در بخش‌هایی چون ایده، تولید و انتشار، کنشگر تنهاست در حالی‌که این چرخه اگر به شکل مناسبی برقرار شود، اقتصاد چرخه رسانه قرآنی نیز شکلی مطلوب به خود خواهد گرفت. 

رستمی تاکید کرد: اگر اقتصاد چرخه رسانه قرآنی شکلی مطلوب به خود نگیرد، تنها مجموعه‌های قرآنی که زیر نظر سازمان‌ها فعالیت می‌کنند، رشد خواهند داشت، برای همین ناچاریم برای حضور به هنگام در فضای مجازی، بخش‌های جهادی و خودجوش را فعال کنیم. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که رسانه‌هایی نظیر ایکنا یا حوزه که خود را موظف به فعالیت قرآنی می‌دانند، مراکز خودجوش قرآنی را به جامعه معرفی کنند در این راستا، حوزه‌های علمیه به صورت ویژه در نمایشگاه قرآن ورود کرده‌اند که بخشی از این امر، مربوط به خبرگزاری حوزه می‌شود.

وی با بیان ایکنه رسانه‌هایی قرآنی باید مخاطبانشان را تمام اقشار مردم در نظر بگیرند، بیان کرد: برای جذب مخاطب عام به سمت رسانه قرآن دو ایده وجود دارد. اول اینکه خود اقدام به جذب افرادی کنیم که شاید گرایشات مذهبی ندارند، اما آماده پذیرش موضوعات مورد نظر هستند. ایده بعد اینکه، اندیشه اصلی را به لایه‌های میانی منتقل کرده تا لایه‌های میانی با قشر خاکستری ارتباط برقرار کنند. این دو نگرش موافقان و مخالفان خاص خود را دارد، اما به شخصه معتقدم طراحی مسیر و پشتیبانی معرفتی از لایه میانی وظیفه رسانه‌های دینی و قرآنی است، زیرا لایه‌های میانی با مردم ارتباط برقرار می‌کنند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: وقتی بتوانیم لایه‌های میانی را پشتیبانی مطلوبی کنیم، آنها قادرند پیرامون شبهات و سوالاتی که وجود دارد، پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشند. در شرایط فعلی تولید پیام بدون نگاه به مخاطب، پیام سوخته است، ما باید بتوانیم در عرصه رسانه، ناظر به مخاطب پیام تولید کنیم. در ضمن رسانه‌های قرآنی، فعالیت لایه‌های میانی (معلمان، مبلغان، نویسندگان، هنرمندان و ...) را به نمایش بگذارند. این اتفاق زمانی که رخ دهد، جذب مخاطب قشر خاکستری رقم خواهد خورد.

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو تاکید کرد: امروز در عصر فضای مجازی به سر می‌بریم، نسل فعلی بخش زیادی از وقت خود را در زیست‌بوم فضای مجازی سپری می‌کنند به ویژه کودکان، نوجوان و جوانان تمام نیازهای خود را در فضای مجازی جستجو می‌کنند. در چنین موقعیتی قدم نخست این است که خانواده‌ها نیاز فرزندان خود را به درستی درک کنند، چراکه بچه‌ها به دنبال دیده شدن هستند، پس اگر بتوانیم کودکان خود را غرق محبت کنیم دیگر آن فرزند به دنبال این نخواهد بود تا نیازهای خود را در فضای مجازی دنبال کند.

رستمی در پایان بیان کرد: توصیه من به خانواده‌ها این است که تربیت قرآنی را از همان کودکی آغاز کرده و با قصص قرآنی آنها را جذب مفاهیم مورد نظر کنند. یکی از راهکارها هم در این میان نمایشگاه قرآن است، پس تأکیدم به خانواده‌ها این است که به اتفاق تمامی اعضای خانواده به نمایشگاه قرآن آمده تا بچه‌هایشان با فضای قرآنی بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha