
به گزارش ایکنا، دبیرخانه
کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور از کمیسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز گذشته دوشنبه 25 فروردینماه میزبان برگزاری نخستین جلسه شورای سیاستگذاری هیئت اندیشهورزی این کمیسیون با حضور اعضا متشکل از محمدرضا مسیبزاده، محمدعلی خواجهپیری، محمدحسین فریدونی، احمد بانیابیانه، محمدمهدی بحرالعلوم، میکائیل باقری، ولی یاراحمدی، عابدینی، فرزانه و سرکار خانم جوادزاده بود.
در آغاز این جلسه، محمدرضا مسیبزاده؛ مشاور وزیر و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، گزارشی جامع از فعالیتهای اخیر کمیسیون و آمار شرکتکنندگان در فراخوان هیئت اندیشهورزی ارائه داد و در ادامه اهداف کلان تشکیل این هیئت شامل تعیین سیاستها، بررسی اسناد بالادستی، بهرهگیری از فناوریهای نوین و نظارت بر فعالیتها را برشمرد.
سپس اعضا نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که در این راستا محمدحسین فریدونی؛ یکی از اعضا در عرصه تنظیم اسناد بالادستی با ذکر نکتهای گفت: سرمایههای انسانی قرآنی عمدتاً در آموزش و پرورش متمرکز هستند، اما این نیروی انسانی در آموزش و پرورش فعالیت نداشته است و آشنایی مسئولان بالادستی با محتوای اسناد موجود الزامی است.
محمدعلی خواجهپیری، دیگر عضو این هیئت نیز با مثبت ارزیابی کردن جلسات این هیئت بر اهمیت حضور بانوان و ضرورت تعریف نقشهای مشخص برای اعضای هیئتها و تشکیل شبکههای تخصصی تأکید کرد.
دیگر عضو این هیئت ولی یاراحمدی، فعال قرآنی بود که طی سخنانی گفت: تجربه معلمی در عرصه فرهنگ باید مدنظر قرار گیرد و بدون تجربه معلمی، کار فرهنگی ممکن نیست و خواستار تشکیل گروههای مدیران قرآنی برای بهرهمندی از تجارب معلمان باسابقه هستیم.
محمدمهدی بحرالعلوم، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با طرح این پرسش که آیا هیئات اندیشهورزی قبلی به نتیجه رسیدهاند یا خیر و آیا پرداختن به اسناد موجود مشکلات را حل میکند؟ گفت: نسبت به انحراف جلسات به سمت امور اجرایی باید متذکر شد و لذا ضروری است تا با ایجاد یک ساختار نظاممند، مسائل آموزش عمومی قرآن مطرح و بدون پاسخ نماند؛ در نتیجه احیای نظام جامع آموزش عمومی قرآن ضروری است.
میکائیل باقری؛ مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز دو هدف اصلی ارزیابی اعضا و دستهبندی آنها بر اساس راهبردهای ششگانه را مطرح کرد و در ادامه عابدینی از پیشکسوتان و صاحبنظران قرآنی بر ضرورت تعریف وظایف مشخص برای هیئتهای اندیشهورز تأکید و بر اهمیت ترویج اسناد در میان مخاطبان اصلی اشاره داشت.
فرزانه از پیشکسوتان آموزش و پرورش گفت: اسناد موجود بازتاب تفکرات بهترینهای حوزه قرآن هستند و هیئتها میتوانند به عنوان بازوهای کمکی در اجراییسازی این اسناد عمل کنند. در ادامه خانم جوادزاده از فعالان حوزه آموزش قرآن نیز به ارائه پیشنهادهای سازنده و اجرایی در سطح مدارس پرداخت و گفت که فراخوان دوم برای شناسایی معلمان قرآن شناسایی نشده اجرا شود.
این گزارش حاکی است در پایان جلسه، اعضا به تصویب چندین تصمیم از جمله برگزاری فراخوان دوم، تدوین دستورالعمل وظایف هیئتهای اندیشهورز و تشکیل گروههای تخصصی بر اساس راهبردهای ششگانه پرداختند و پیگیری همکاری با آموزش و پرورش و برنامهریزی برای برگزاری نشستهای ترویجی اسناد قرآنی نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
انتهای پیام