میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز
وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: تابستان و اوقات فراغت از تحصیل دانشآموزان فرصت مغتنمی را برای قشر محصل پدید میآورد تا جدای از آنچه در طول یک سال تحصیلی برای آنها برنامهریزی شده است، تحت پوشش خدمات آموزشی و پرورشی قرار گیرند.
وی ادامه داد: اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در طول سال تحصیلی از طریق دارالقرآنهایی که در اختیار دارد، در قالب فوق برنامههای آموزشی سعی در پُر کردن اوقات فراغت دانشآموزان داشته است. طبیعتاً با توجه به فراغت از تحصیل دانشآموزان در ایام تابستان و اینکه قشر محصل در این ایام، وقت بیشتری در اختیار دارند، برنامهریزی وسیعتری برای برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی قرآن در سطوح و رشتههای مختلف از سوی این دارالقرآنها صورت خواهد گرفت.
باقری تصریح کرد: مراکز دارالقرآن که زیر نظر اداره کل قرآن، عترت و نماز هستند در ایام تابستان از محیط مدارس و مراکز آموزشی به عنوان پایگاه تابستانی شعبه خود استفاده میکنند تا به این وسیله دانشآموزانی که داوطلبانه خواستار قرار گرفتن در روند مستمر آموزش
قرآن کریم هستند، دسترسی بهتر و مطلوبتری نسبت به امکانات آموزشی این دارالقرآنها داشته باشند. معمولاً پایگاههای تابستانی دارالقرآنهای این اداره کل در مدارسی مستقر میشود که آن مدارس برای تابستان برنامه ویژهای نداشته باشند و ترجیحاً در همان منطقه و ناحیه آموزش و پرورش تابعه خود باشند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبتنام برای برخورداری از امکانات و دورههای آموزشی این دارالقرآنها طی این روزها در حال برگزاری است تا با آغاز هفته دوم تیرماه شاهد برگزاری این دورهها باشیم، این دورهها تا پایان مردادماه ادامه پیدا میکند.
وی افزود: همانطور که اشاره شد کلاسها و دورههای آموزشی دارالقرآنها در سطوح مختلف و معمولاً در رشتههای حفظ و سطوح مختلف دهگانه آموزشی برگزار میشود. قرآنآموزانی که در این کلاسها شرکت میکنند دو طیف را شامل میشوند؛ یا دانشآموزانی هستند که پیشتر دورههای دیگر دارالقرآن را گذرانده و موفق به دریافت گواهینامههای صادره از سوی آن شدهاند یا به شکل متفرقه در این دورهها شرکت کرده و از مراکز دیگری غیر از دارالقرآن صاحب مدرک هستند. برای دسته دوم در بدو ورود آزمونهای تعیین سطح گرفته میشود تا برای آنها برنامه آموزشی تعیین شود.
باقری با اشاره به اینکه دارا بودن گواهینامه از هر دارالقرآنِ اداره کل قرآن، عترت و نماز قابل ارائه و تطبیق به سایر دارالقرآنها هست، گفت: سنجش و آزمون تعیین سطح تنها برای آن دسته از داوطلبانی است که یا در زمینه آموزش قرآن پیشینهای نداشته یا موفق به اخذ مدرک از مؤسسات متفرقه شدهاند، این افراد با آزمون تعیین سطح مورد نظر دارالقرآن، مشخص خواهد شد که باید در کدام یک از سطوح دهگانه آموزشی قرار گیرند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره ابلاغ بخشنامه وزیر آموزش و پرورش در خصوص استفاده مؤسسات قرآنی از محیط مدارس گفت: تحقق این امر در عرصه عمل نیازمند مؤلفههای زیادی است که از جمله مهمترین آنها توافق و تفاهمی است که میان مدیر مؤسسات قرآنی با مدیران مدارس صورت میگیرد. هر یک از مدیران مؤسسات قرآنی با در دست داشتن برگه این ابلاغیه میتوانند به مدیران مدارس مراجعه کرده و با توجه به توافقی که ممکن است مابین آنها شکل گیرد از امکانات آن محیط آموزشی به ویژه امکانات سختافزاری استفاده کنند.
وی در پایان گفت: البته این امر به آن معنا نیست که تمامی محیط آموزشی یک مدرسه در اختیار آن مؤسسه قرآنی قرار گیرد، بلکه هر مؤسسهای با توجه به محدودیتهایی که بهویژه در فضای آموزشی دارد و قادر به تأمین خواست متقاضیان خود نیست، میتواند بخشی از محیط و امکانات مدرسه را به این منظور در اختیار گیرد. در مجموع تصور میکنم تابستان فرصت مناسبی است که با توجه به عدم تردد دانشآموزان و کادر آموزشی در مدارس، این مهم نهادینه شود.
انتهای پیام