
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری؛ رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 28 فروردین در گردهمایی همافزایی مبلغان ایرانی اعزامی به عرصه بینالمللی که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه در قم برگزار شد با بیان اینکه قرارگاه قرآن و تبلیغ از دو سال قبل به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شد، گفت: تعبیر حضرت آقا ایجاد قرارگاهی فرهنگی برای فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی در خارج از کشور بوده است و امروز این قرارگاه ایجاد شده است و میتواند زیرمجموعههایی هم داشته باشد مثلا در گفتوگوی ادیان میتوان قرارگاه گفتوگوی ادیان ایجاد شود.
وی افزود: همچنین در مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ هم قرار است دو قرارگاه تبلیغ بینالمللی و دیپلماسی قرآنی تشکیل و از همه ظرفیتهای نهادهای مردمی و ... استفاده شود. حوزه جامعه المصطفی، نهادهای مردمی و ... عضو این قرارگاه هستند و همه باید در فضای خرد جمعی و مشورتی، فعالیت کنند.
حسینی نیشابوری با بیان اینکه تبلیغ در گذشته منقطع بود در حالی که باید فعالیت تبلیغی متناسب با نیازهای میدانی دقیق و همافزایی داشته باشیم، افزود: برای استقرار مبلغان بومی از یکسو المصطفی و از سوی دیگر مجمع جهانی اهل بیت و سازمان فرهنگ و ارتباطات دخیل هستند و در مورد مبلغین اعزامی هم باید یک نوع حلقههایی برای همکاری وجود داشته باشند همچنین در بحث مبلغان زباندان باید شناخت از مخاطب و محیط زیست محل تبلیغ مورد توجه قرار گیرد زیرا صرف دانستن زبان کفایت ندارد.
حسینی نیشابوری با بیان اینکه در بحث آموزش و مهارت افزایی کارهای بسیار خوبی شکل گرفته است، گفت: در بحث اعزام، حوزه علمیه مبلغین خوبی به خصوص در حوزه اخلاقی به عنوان شرط ضروری تربیت کرده و به کار گرفته است. در مسیر اربعین مبلغان زباندان اعزام شدند و کارهای خوبی انجام شد.
وی تاکید کرد: در بخش تغذیه محتوایی هم یک بانک سه زبانه طراحی شده است که تا 12 زبان توسعه خواهد یافت.
رئیس مرکز بینالمللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه پیامبر(ص) وقتی خواستند افرادی را برای دعوت یمنیها بفرستند فرمودند همکاری داشته باشید، افزود: لذا روحیه معاضدت و همکاری روحیه قرارگاهی است و در جنگ نرم کاربرد بیشتری دارد زیرا ما مواجهه جدی در حوزه جنگ نرم داریم.
حسینی نیشابوری بیان کرد: ما ظرفیت دانشی و مهارتی مبلغان را یک جهان بنشسته در یک گوشه میبینیم؛ یک امام موسی صدر به لبنان میرود و آن تحولات عمیق را ایجاد میکند و مبلغان ما میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی با بیان اینکه باید شبکه بینالمللی مبلغان ایرانی داشته باشیم، تصریح کرد: موضوع تبلیغ نوین از مطالبات مقام معظم رهبری است زیرا ما نمیتوانیم متاورس و هوش مصنوعی و ظرفیت بانوان مبلغه را نادیده بگیریم لذا بهره بردن از نیروهای انسانی زبده وظیفه ما هست و سبب امیدآفرینی برای نسل آینده هم میشود.
وی همچنین از اجرای طرح هفتههای معنوی و هفتههای قرآنی برای فضای بینالمللی خبر داد و گفت: قبلا هفته فرهنگی داشتیم ولی این دو طرح هم اخیرا اضافه شده است.
اهمیت بیشتر روش انتقال پیام از خود پیام
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی؛ مبلغ بینالمللی در سخنانی گفت: نقطه عزیمت بحث تبلیغ موضوعی است که در دهه 60 میلادی ایجاد شد و آن اهمیت پیام یا روش انتقال پیام؟ قبل از آن گفته میشد هر قدر محتوا قویتر باشد جایگاه بیشتری دارد ولی وقتی جهان به محله جهانی تبدیل شد روش انتقال پیام مهمتر از خود پیام شد.
وی با تاکید بر اینکه امروز بحران معنا در جهان وجود دارد و خلاهای لیبرال مشهود شده است، تاکید کرد: شرایط تمدنی برای ایران و شیعه به علت محتوای قوی ایجاد شده است تا پیام دین را منتقل کند. امروز حمایت ایران از غزه مورد اقبال مردم در جهان اسلام و سراسر جهان قرار گرفته است.
علیزاده موسوی با تاکید بر اینکه همافزایی تبلیغی صورت بگیرد تا این فرایند مقتدرانه پیش برود، افزود: اولین اولویت ما احصای نظام تبلیغ و تعریف راهبرد و راهکار در این عرصه است؛ هر کشوری ویژگی خود را دارد و باید متناسب با آن تلاش کنیم. همچنین تربیت مبلغ متخصص برای یک منطقه مانند شبهقاره، اروپا و آسیا و ... از دیگر اقدامات مهمی است که باید انجام شود؛ نکته دیگر هم بهرهبردن مناسب از فضای مجازی مانند یوتیوب و اینستاگرام و ... است.
تربیت مبلغ؛ مهمترین هدف حوزه
همچنین حجتالاسلام و المسملین علیزاده، مسئول حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه، گفت: هدف اصلی حوزه تربیت مبلغ و تبلیغ است و تشکیل این جلسه بسیار مبارکی است. اینکه قرارگاه ایجاد شده است و همه نهادهای حوزوی و ... پای کار آمدهاند بسیار خوب است.
وی ادامه داد: امروز مبلغان خوبی به برکت حوزه تربیت شدهاند و در عرصه بینالمللی فعالیت دارند؛ در صدمین سال بازتاسیس حوزه قرار داریم و امروز شاهد تحقق روایت امام صادق(ع) هستیم که فرمودند علم در آخرالزمان از ایران به نقاط دنیا منتشر خواهد شد و امروز درهای دنیا به روی ما گشوده شده است.
علیزاده موسوی با تاکید بر عدم موازیکاری در این عرصه، افزود: همه ما فرزند حوزه هستیم و باید هماهنگی و همافزایی در امر تبلیغ بینالمللی داشته باشیم.
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین موسویزاده از مبلغان بینالمللی با بیان اینکه در اواخر 1401 با پیشنهادی که ارائه شد قرارگاه مبارک تبلیغ شکل گرفت، گفت: به صورت کمی و کیفی جریان تبلیغ در عرصه بینالملل رشد کرده است و با اعزام مبلغ در ماه رمضان و محرم و ... موفقیت خوبی ایجاد شد.
وی افزود: با توجه به محدودیت در کشورهای مختلف مبلغان باید در دانشگاهها، نوجوانان و مراکز علمی حضور داشته باشند که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست.

قرآن؛ حلقه اتصال مسلمین
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، معاون فرهنگی جامعه المصطفی(ص) در سخنانی با بیان اینکه بنده هفت سال در چین و شش سال در هندوستان مسئولیت و حضور تبلیغی داشتم و دو دوره هم معاون فرهنگی و تربیتی المصطفی بودم، گفت: المصطفی در مشهد نمایندگی معظمی دارد که 2500 طلبه از دهها کشور در آن حضور دارند.
وی با اشاره به اهمیت تبلیغ بینالمللی، افزود: امروز به اعتراف نتانیاهوی خبیث، جمهوری اسلامی ایران مواجهه تمدنی با غرب و رژیم صهیونی دارد لذا کار تبلیغ اهمیت زیادی دارد.
صالح افزود: در برخی کشورها نیازمند ایجاد شبکههایی برای دانلود مطالب دینی داریم و این سامانه مجازی باید ایجاد شود.
این مبلغ بینالمللی اظهار کرد: سؤالات کلیدی فقه و زندگی از سوی دانشجویان و ایرانیان مقیم کشورهای دیگر وجود دارد که باید پاسخگوی آنها باشیم و خوب است فضایی ایجاد شود.
صالح بیان کرد: در عرصه تفسیر کوتاه قرآن کریم و نهجالبلاغه احساس میکنیم عطش و شوقی وجود دارد، رهبری هم امسال بر نهج تاکید کردند و خوب است تفاسیر کوتاهی در حوزه خانواده و سبک زندگی و ... داشته باشیم.
معاون فرهنگی المصطفی اظهار کرد: قرآن حلقه وصل ملتهای مختلف است و نباید از آن غفلت داشته باشیم. مباحث اخلاقی و معنوی مخاطب زیادی دارد و البته باید پیوندی بین اخلاق و معنویت و سیاست به صورت هوشمندانه ایجاد شود.
معاون فرهنگی المصطفی(س) اظهار کرد: مبلغان قبل از ارائه مطلب، به وضعیتشناسی مناطق و دغدغه مردم و نیازهای مخاطبان توجه کنند، افزود: آسیبشناسی منطقه و ارائه پیشنهاد هم دو کار دیگر است که مبلغان باید توجه کنند؛ نکته دیگر اینکه تبلیغ سنتی خطابه و منبر است که نباید فراموش شود به ویژه اینکه باید این سخنرانی با روضه همراه باشد که حقیقتا جواب میدهد.
وی با تاکید بر انجام کارهای خیریه و ... در مناطق تبلیغی، افزود: باید مبلغان متخصص هر منطقه را داشته باشیم زیرا فضای چین با شبه قاره و کشورها و مناطق دیگر به شدت متفاوت است.
لزوم همافزایی در تبلیغ بینالملل
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین میثم جراحزاده؛ مدیر برنامه و بودجه دفتر برنامهریزی و نظارت حوزههای علمیه گفت: تربیت نیروی انسانی، تولید علم، تبلیغ دین و تمدنسازی نوین اسلامی چهار ماموریتی است که توسط حوزه دنبال میشود و این قرارگاه بستر مناسبی برای تحقق این چهار موضوع است.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای مختلفی در سازمانها و نهادهای تبلیغی وجود دارد که باید همافزا شوند، گفت: تجهیز مواکب و ساماندهی مبلغان در مسیر پیادهروی اربعین حرکتهای خوبی در دو سال اخیر انجام شده است و امسال هم بنا داریم با مدیریت بهتری امور را به پیش ببریم.
جراحزاده با اشاره به وجود مرکز رسانه و فضای مجازی در حوزه اظهار کرد: ظرفیتهای رسانهای در حوزه ظرفیت خوبی برای رقم زدن اتفاقات بزرگ است؛ بخش پاسخگویی به شبهات (ویکی پاسخ) هم فعالیت دیگر حوزه است که میتواند در عرصه بینالمللی مورد استفاده قرار گیرد زیرا فعالیت آن به بیش از 10 زبان است. اخیرا هم بحث مبلغان اینترنتی و فضای مجازی از ابتدای سال قبل راه افتاد و تاکنون 300 مبلغ در این عرصه داریم و امیدواریم قرارگاه از این ظرفیت استفاده کند.
وی در خاتمه بر لزوم جمعآوری و تحلیل گزارش مبلغان از تبلیغ خود در فضای خارج از کشور تاکید کرد.
انتهای پیام