کد خبر: 4276932
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۱
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

فلسفه الهی از بهترین رشته‌های علمی دینی است

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی به دومین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی که در شهر شیراز آغاز به کار کرد، گفت: فلسفه الهی از بهترین رشته‌های علمی دینی است

ارسال/ فلسفه الهی از بهترین رشته‌های علمی دینی استبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، دومین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی، صبح امروز 28 فروردین با پیام حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در شهر شیراز آغاز به کار کرد.
 
ایشان در پیام خود با تأکید بر جایگاه والای فلسفه الهی، آن را از برترین شاخه‌های علوم دینی برشمردند و افزود: جریان فلسفه الهی از بهترین رشته‌های علمی دینی است. همه علوم محترمند، چرا که نورند، راه‌گشا هستند و فیض خاص الهی به‌شمار می‌روند. اما درجه‌ هر علمی به اندازه‌ درجه‌ معلوم آن است و علم عقلی به اندازه‌ معقول خود ارزش دارد. معقولِ اصلی نیز، ذات اقدس الهی است، به مقدار امکان معرفت انسان.
 
ایشان ادامه داد: فلسفه رسالتی دارد و برترین بخش این رسالت، مباحث الهیات و اثبات توحید است. توحید، ثمن بهشت است؛ همان‌طور که فرموده‌اند: التوحید ثمن الجنة. اگر این حقیقت در دنیا رواج پیدا کند، دنیا را نیز به صورت بهشتی موقت درمی‌آورد که مؤمن در آن همواره در بهشت به سر می‌برد.
 
استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به سابقه درخشان شیراز در پرورش اندیشمندان علوم عقلی، اظهار کرد: در سرزمینی که این اجلاس در آن برگزار می‌شود، بزرگان فرهیخته‌ای پرورش یافتند که شب و روز در اندیشه ترویج معارف عقلی بودند.
 
ایشان با نقد جهان‌بینی مادی‌گرای غرب، افزود: در حالی که مرگ، گذرگاهی به سوی جهان ابدی است، اندیشمندان غربی که تنها به زندگی دنیا می‌اندیشند، در زندان تاریک مادی‌گرایی گرفتار شده‌اند.چنین نگرشی که می‌گوید: «ما هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر»، چیزی جز زندانی شدن در تاریکی نیست.
 
مفسر قرآن خطاب به اندیشمندان اسلامی تأکید کرد: بر عهده ماست، به‌ویژه بر عهده شما بزرگان، که افکار فلاسفه غرب و دیگر مکاتب را به‌درستی بررسی و نقد کنید؛ کاستی‌ها را جبران، اشکالات را برطرف و بطلان‌ها را به حقایق تبدیل کنید.
 
حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در ادامه پیام خود، با اشاره به نیازهای کنونی فلسفه اسلامی، دو محور اساسی را مطرح و بیان کرد: امروز فلسفه نیازمند چندین اقدام اساسی است که از آن میان، دو امر بسیار حیاتی است: اول، آشنایی جدی، عمیق و ریشه‌دار با افکار حکمای غربی و شرقی. دوم، بازخوانی و تبیین عمیق مسئله توحید از منظر حکمت الهی و تبدیل تمامی مباحث به زبان توحیدی.
 
استاد حوزه در بخش پایانی پیام خود، با اشاره به ظرفیت‌های مغفول مانده سرزمین ایران، افزود: گرچه حکمای بزرگی در این سرزمین زیسته‌اند و تلاش‌های آنان مشكور است، اما در بخشی از این سرزمین پربرکت که انقلاب اسلامی در آن رخ داده و معارف اهل‌ بیت (ع) را به‌خوبی متجلی کرده، شخصیت‌هایی هستند که هنوز ابعاد اندیشه، سیره و آثارشان روشن نیست و باید بیش از پیش مورد توجه و پژوهش قرار گیرند.
 
ایشان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های برجسته حکمت اشراق و تأکید آن بر علم شهودی، بیان داشتند: در حکمت اشراق، برخلاف فلسفه‌های رایج که علیم بودن خدا را به بصیر بودنش ارجاع می‌دادند، این معنا تغییر یافت و بصیرت به عنوان اصل، جایگاه ویژه یافت. یعنی علم حصولی به علم حضوری و شهودی بازگردانده شد. در این نگاه، دیگر اسمای الهی مانند سَمیع نیز در پرتو شهود و حضور معنا می‌یابد. در فلسفه اشراق اين در عين حال که فلسفه است گرايش به عرفان دارد و عارفانه می‌خواهد علوم عقلی را حل کند.​​​​​​​
انتهای پیام
captcha