کد خبر: 4277241
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۱

تدوین شاخص‌های ارزشیابی نظام تربیت رسمی تصویب شد

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از تصویب شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی خبر داد و گفت: وزارت آموزش‌ و پرورش موظف شد با ایجاد سازوکار‌های قانونی، این شاخص‌ها را با اولویت برنامه هفتم توسعه به صورت مستمر اجرا و گزارش عملکرد سالانه ارائه کند.

تدوین شاخص‌های ارزشیابی نظام تربیت رسمی تصویب شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تهیه و تدوین شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از دو سال کار کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و با محوریت دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش انجام شده است، به ماده واحده شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌وعمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به استناد برنامه‌های۲ و۴ راهکار۱-۱۹ با موضوع ایجاد سازوکار‌های قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی از برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقا و تضمین کیفیت فرایند تعلیم و تربیت این شاخص‌ها تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه براساس این ماده واحده، وزارت آموزش و پرورش موظف است با ایجاد سازوکار‌های قانونی و ساختار مناسب، براساس شاخص‌های ارزشیابی و سنجه‌های عملکردی پیوست، نظام تربیت رسمی و عمومی را با اولویت سنجه‌های عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت مستمر و نظام‌مند ارزشیابی کند افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه را(با تأکید بر تعیین مراجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوه‌های ارزشیابی، ابزار‌های سنجش کارآمد و برنامه‌های عملیاتی زمان‌بندی شده) طی مدت یک سال تدوین و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ خواهد کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌های کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی و اشاعه نظام‌مند استاندارد‌های ارزشیابی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تدوین و اجرا کند ادامه داد: آموزش و پرورش باید منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخص‌ها و استانداردها، تأمین و در برنامه‌های سالانه خود منظور کند.

امانی با بیان اینکه استاندارد شاخص‌ها و سنجه‌هایی که نیاز به تعیین استاندارد دارند، با بهره‌گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافته‌های علمی‌پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای‌عالی آموزش و پرورش، با امضای وزیرآموزش‌ و پرورش برای اجرا ابلاغ می‌شود بیان کرد: آموزش و پرورش باید گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را براساس شاخص‌ها و با در نظر گرفتن استاندارد‌های مصوب، به همراه برنامه‌های پیشنهادی برای ارتقای شاخص‌ها و رسیدن به وضع مطلوب، سالانه به شورای‌عالی آموزش و پرورش ارائه کند.

وی اظهار کرد: مفاد این ماده واحده از تاریخ تصویب، جایگزین مفاد مصوبات ۷۶۰ تاریخ ۱۳۸۶/۲۳/۱۱، ۸۸۶ تاریخ ۱۳۹۲ و ۱۰۱۵ تاریخ ۱۴۰۱ شورای‌ عالی آموزش و پرورش در خصوص نحوه ارزشیابی از نظام آموزش و پرورش می‌شود.

انتهای پیام
captcha