کد خبر: 4277454
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۴

شماره جدید «فصلنامه رسانه» خواندنی شد

صد و سی و هفتمین شماره فصلنامه رسانه، نوبت زمستان ۱۴۰۳ منتشر شد و بر روی وبگاه نشریه قرار گرفت.

شماره جدید «فصلنامه رسانه» خواندنی شدبه گزارش ایکنا؛ شماره ۱۳۷ فصلنامه رسانه، زمستان ۱۴۰۳ بر روی وبگاه نشریه قرار گرفت. دوره جدید نشریه به سردبیری مهدی فرقانی و مدیرمسئولی محمد آقاسی منتشر می‌شود.

در این فصلنامه ۸ مقاله با عناوین «مقتضیات سوت‌زنی در فضای رسانه‌ای»، «طرح مجازات افراد برای اظهارنظر از نقض سیاست‌های کلی نظام تا مغایرت با موازین حقوق کیفری»، «بررسی سواد رسانه‌ای گروه‌های مرجع (معلمان، استادان دانشگاه، مدیران و فعالان فرهنگی ـ هنری) و عوامل مؤثر بر آن در استان گلستان»، «درآمدی بر بازنمایی قدرت زنانه در انیمیشن یخ‌زده یک»، «تحلیل اثربخشی تبلیغات اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی غذا بر نگرش و رفتار مشتری»، «مطالعه دریافت زنان خانه‌دار از مصرف رسانه‌های اجتماعی: توانمند‌سازی یا پندار توانمندسازی»، «نقش رسانه‌ها در نگرش عمومی به جرم» و «بازنمایی طبقه متوسط جدید (بورژوازی جدید) در سه فیلم منتخب سینمای دهه نود ایران» درج شده است.

در بخشی از مقاله «مقتضیات سوت‌زنی در فضای رسانه‌ای» نوشته مهدی ذوالفقاری و حمید احمدی‌نژاد آمده است؛ یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که بسیاری از کشور‌ها آن را راهی مؤثر و کمهزینه در مبارزه با فساد می‌دانند و از آن حمایت میکنند، تاکتیک یا روش سوتزنی است. اگرچه در کشور‌های گوناگون با توجه به عناصر فرهنگی آنها اختلاف‌نظر درباره شیوه اعمال این روش وجود دارد، اما تردیدی در رابطه با نقش و جایگاه مؤثر این روش در مبارزه با فساد وجود ندارد.

در ایران نیز مجلس شورای اسلامی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را در سال ۱۴۰۱ به تصویب رساند که می‌توان آن را قدمی مهم در راستای مبارزه با فساد تلقی کرد. اما این تنها نقطه شروع کار است و لذا این روش نیازمند تجهیز به عناصر مهم‌تر دیگری برای رسیدن به هدف آن یعنی موفقیت در مبارزه با فساد است. این پژوهش به این سؤال می‌پردازد که سوت‌زنان فضای رسانه‌ای چگونه می‌توانند در مبارزه با فساد در ایران مؤثر واقع شوند؟ یافتة پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مبتنی بر رویکرد توصیفی ـ تحلیلی نشان می‌دهد که ضرورت سوت‌زنی در مبارزه با فساد نیازمند رفع موانع و راهکار‌هایی همانند حمایت قانونی، راهبرد رسانه‌ای، ناشناس ماندن، حمایت مالی و عدم توجه به انگیزة افشاگر است. 

یادآور می‌شود؛ «فصلنامه رسانه» نخستین نشریه در حوزه وسایل ارتباط جمعی از سال ۱۳۶۹ به صورت پیوسته منتشر می‌شود. همچنین این نشریه از سیاست داوری تخصصی دوسو ناشناس در بررسی مقالات استفاده کرده و به انعکاس مقاله‌های تحقیقاتی، نتایج پژوهش‌های علمی، تجربه‌نگاری‌ها، دستاورد‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری کشور و رهیافت‌های سودمند علمی می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha