
به گزارش ایکنا؛ به نقل از برناما، مالزی پیشنهاد تشکیل شورای حلال «آ.سه.آن» را برای تقویت همکاریهای راهبردی در صنعت حلال منطقهای ارائه میدهد؛ این پیشنهاد برای نهایی شدن رسمی به دبیرخانه آ سه آن ارائه خواهد شد.
ایجاد شورای حلال همچنین ورود محصولات حلال بین دو کشور مالزی و اندونزی را تسهیل میکند و در عین حال تجارت درون «آ.سه.آن» را که هنوز به پتانسیل کامل خود نرسیده است، تقویت میکند.
خیرالازوان هارون، رئیس شرکت توسعه حلال مالزی (HDC)، گفت که پیشنهاد تأسیس شورای حلال «آ.سه.آن» توسط احمد زاهد حمیدی، معاون نخستوزیر، در جلسه میزگرد صنعت حلال مالزی و اندونزی در جاکارتا و همچنین در دیدارش با جبران راکابومینگ راکا، معاون رئیسجمهور اندونزی در ۲۲ آوریل ۲۰۲۵ ارائه شد.
وی گفت: شورای حلال «آ.سه.آن» به عنوان بستری برای سادهسازی تجارت، گسترش بازارها و هماهنگسازی استفاده از لوگوهای حلال عمل خواهد کرد و در عین حال به نفع بازار منطقه که شامل نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر است، خواهد بود.
در طول کنفرانس، هر دو کشور همچنین پیشنهاد تسهیل ورود محصولات حلال را با به رسمیت شناختن متقابل گواهینامههای حلال مالزی و اندونزی بدون هیچ گونه رویه یا غربالگری اضافی ارائه دادند.
وی افزود: این اقدام نه تنها باعث صرفهجویی در هزینهها و زمان میشود، بلکه انتظار میرود تجارت دوجانبه بین مالزی و اندونزی را، بهویژه برای شرکتهای خرد، کوچک و متوسط (MSME) که به دنبال نفوذ در بازار اندونزی با بیش از ۲۴۰ میلیون مسلمان هستند، تقویت کند.
او گفت: محصولات مالزیایی دارای گواهی حلال و تحت نظارت وزارت توسعه اسلامی مالزی (JAKIM) میتوانند مستقیماً در اندونزی به بازار عرضه شوند و برعکس. این یک تغییر بزرگ است که بلافاصله ارزش صادرات محصولات حلال ما را افزایش میدهد.
خیرالازوان اظهار کرد که مالزی و اندونزی همچنین توافق کردند که در افزایش تجارت درون کشورهای عضو «آ.سه.آن»، بهویژه برای محصولات حلال، پیشگام شوند تا به بازار حلال منطقهای که اکنون ۱.۳ تریلیون دلار آمریکا ارزش دارد، دسترسی پیدا کنند. مالزی و اندونزی در این روند نقش کلیدی ایفا میکنند، زیرا هر دو بزرگترین اقتصادهای اسلامی در منطقه هستند.
رئیس شرکت توسعه حلال مالزی (HDC) افزود: تقویت تجارت حلال بین کشورهای عضو، «آ.سه.آن» را به یک قطب اقتصاد حلال تبدیل خواهد کرد. به گفته خیرالازوان، مفهوم دیپلماسی حلال به رهبری احمد زاهد بر به اشتراک گذاشتن تخصص مالزی در توسعه اکوسیستم حلال با کشورهای دوست، به ویژه در داخل «آ.سه.آن» تمرکز دارد.
وی گفت که مالزی، از طریق HDC، رویکردی فعالانه برای گسترش نفوذ صنعت حلال در بازارهای غیرسنتی مانند شمال آفریقا، آسیای میانه و غرب آسیا از طریق دیپلماسی حلال در پیش گرفته است.
خیرالازوان هارون تصریح کرد: ما نمیتوانیم به تنهایی حرکت کنیم. مالزی و اندونزی باید به عنوان اعضای شورای حلال «آ.سه.آن» برای تأمین نیازهای بازار جهانی حلال همکاری کنند، زیرا کشورهای تولیدکننده تنها میتوانند 20 درصد از تقاضا را برآورده کنند.
مالزی قصد دارد ارزش صادرات حلال را تا سال 2030 تحت طرح جامع صنعت حلال (HIMP 2030) به بیش از 260 میلیارد رینگیت (حدود 60 میلیارد دلار) برساند و شش بخش کلیدی غذا و نوشیدنی، مواد تشکیلدهنده، لجستیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و داروسازی را ارتقا دهد.
انتهای پیام