به گزارش ایکنا، جشن ختم قرآن کریم جلسه حسین اخواناقدم، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم شب گذشته ۲۰ اردیبهشتماه همزمان با ایام ولادت با سعادت امام رضا(ع) در دارالقرآن مسجد حجتیه واقع در محدوده نارمک و بزرگراه شهید قاسم سلیمانی، حدفاصل میدان رسالت و چهارراه سرسبز برگزار شد.
جشن ختم قرآن، سنتی نیک و حسنه است که در جلسات سنتی قرآن کریم شکل گرفته و اساتید قرآنی امید این را دارند که در آینده هم گسترش پیدا کند و هم تداوم داشته باشد.
در این جلسه هفتگی ۳۴ سال است، عاشقان و علاقهمندان به قرآن کریم شنبهشبها بعد از نماز مغرب و عشا خود را به جلسه درس استاد حسین اخواناقدم میرسانند تا مشق عشقی از آیات الهی داشته باشند و هفتهای پر از برکت و روزی را بعد از حضور در این جلسه آغاز کنند.
اساتید، پیشکسوتان، خادمان، قاریان، حافظان و علاقهمندان به کلام وحی در مسجد حجتیه جمع شدند تا هشتمین ختم قرآن کریم در این ۳۴ سال را جشن بگیرند. جلسهای که همزمانی آن با ایام ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) نوری مضاعف به خود گرفته بود.
برنامه و جشن ختم قرآن با صحبتهای حسین اخواناقدم، معلم و مدرس جلسه شروع شد. وی بعد از مقدمهای که بیشتر به احوالپرسی و خوشآمدگوییهای مرسوم در این جلسات شبیه بود، توضیحاتی در رابطه با انگیزه و اهداف تشکیل این جلسه ارائه داد و بعد از آن سوره مبارکه قدر جمعخوانی شد تا هشتمین ختم قرآن این جلسه رسماً آغاز شود.
بر اساس گزارش ایکنا در این جلسه که تا حوالی ساعت ۲۲ ادامه داشت، ۱۷ سوره پایانی قرآن کریم از سوی قاریان و حافظان ممتاز و بینالمللی کشورمان تلاوت شد. آغازگر تلاوتها در این بخش مرتضی یادگاری، قاری ممتاز کشورمان بود که به تلاوت سوره مبارکه بینه پرداخت.
در ادامه ابوالفضل قدیانی، یکی دیگر از قاریان ممتاز حاضر در این جلسه سوره مبارکه زلزال را تلاوت کرد و پس از آن قاسم رضیعی، قاری بینالمللی کشورمان تلاوت پراحساسی از سوره مبارکه عادیات انجام داد.
در بخش دیگری از این جلسه حسن حکیمی، قاری ممتاز کشورمان سوره قارعه را تلاوت کرد و در ادامه هم امیر باقری، دیگر قاری ممتاز به تلاوت سوره تکاثر پرداخت.
بر اساس این گزارش در میانههای این جلسه، خزایی، از ذاکرین اهل بیت(ع) عصمت و طهارت برای دقایقی کوتاه به مدح و منقبت ثامنالحجج پرداخت تا حال و هوای این جلسه قدیمی را امام رضایی کند.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین مظفری، امام جماعت مسجد حجتیه نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت. وی در ابتدای صحبتهای خود روایتی از پیامبر اکرم(ص) را نقل کرد و گفت: پیامبر میفرماید: «خَیْرُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرآنَ وَ عَلَّمَهُ» یعنی بهترینِ شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به آن عمل کند.
امام جماعت مسجد حجتیه تصریح کرد: باید به شایستگی قرآن را تلاوت کنیم، به شایستگی قرآن را بفهمیم و شایستهتر از همه، عامِل به احکام نورانی قرآن باشیم.
بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه علیرضا روزبهانی، از قاریان ممتاز کشورمان سورههای مبارکه عصر و همزه را تلاوت کرد و امیرحسین لندرانی نیز به تلاوت سوره مبارکه فیل پرداخت.
در ادامه علیرضا محمدی، حافظ کل قرآن کریم سوره قریش را تلاوت کرد و محمدحسن حسنزاده، قاری ممتاز کشوری و ذاکر اهل بیت(ع) نیز علاوه بر تلاوت سورههای ماعون و کوثر به ذکر منقبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرداخت.
تلاوت سوره مبارکه نصر از سوی محمد سلطانی، قاری ممتاز کشور بخش دیگری از برنامههای این جلسه بود و پس از آن محمود نوروزی، حافظ کل قرآن کریم و محمدرضا جنتی، قاری ممتاز به ترتیب به تلاوت سورههای مبارکه کافرون و مسد پرداختند.
در ادامه این جلسه سیدمحسن موسویبلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان سورههای توحید، فلق و ناس که سه سوره پایانی قرآن کریم است، با جمعیت حاضر در جلسه همخوانی کرد و پس از تصدیق پایانی، دعای ختم قرآن کریم را قرائت کرد.
سپس طبق مرسوم که از سیره پیامبر اکرم(ص) گرفته شده است، دوباره از ابتدای قرآن سوره حمد و پنج آیه از سوره مبارکه بقره از سوی سیدمحسن موسویبلده و با همراهی جمعیت قرائت شد.
پایانبخش این جلسه معنوی صحبتهای سیدمحسن موسویبلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان بود. وی در صحبتهای خود با اشاره به اینکه قرآن کریم یکباره نازل نشده است، گفت: قرآن به صورت ترتیلوار و در طول ۲۳ سال در دوران نبوت بر پیامبر(ص) نازل شده است.
وی افزود: در آن زمان هر گاه جنگی رخ میداد، بر مبنای موضوعات و اتفاقات آن جنگ آیاتی نازل میشد، هرگاه هجرتی پیش میآمد در ارتباط با آن هجرت آیاتی نازل میشد. نزول آیات بر اساس این اتفاقاتی بود که در صدر اسلام پدید میآمد. هرگاه سوالات یا ابهاماتی پیش میآمد، آیات قرآن به تدریج و متناسب با آن موضوع نازل میشد تا از این طریق موجبات فرهنگسازی و رشد و ارتقای سطح علمی و دینی و بینش مسلمانان را فراهم کند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: برخی از واجبات دینی مانند نماز، رعایت حدود شرعی، زکات و رعایت برخی از مطالب اجتماعی مانند حجاب هم همه به تدریج اتفاق افتاده است. همچنین حرمت برخی از موضوعات که اسلام آن را حرام دانسته هم به تدریج اتفاق افتاده است.
موسویبلده در ادامه به حُرمت شَراب در قرآن کریم به عنوان مسئلهای که به تدریج اتفاق افتاده است، اشاره کرد و گفت: خداوند متعال یک بار در سوره مبارکه بقره میفرماید «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ» یعنی از تو در مورد شراب و قمار سوال میکنند به آنها بگو در اینها گناه است، البته منافعی هم برای مردم دارد. «وَإِثْمُهُمَا» البته گناه آن بالاتر از منافع است.
وی در پایان تصریح کرد: قرآن ابتدا با بحث شراب و قمار اینگونه برخورد میکند، اما همینطور رویه ادامه پیدا میکند تا اینکه در سوره مبارکه مائده میفرماید «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» به این معنا که از اینها باید بپرهیزید تا رستگار شوید. قرآن در اینجا آن برخورد اولیه را ندارد و تیر آخر را بر این حرام الهی وارد میآورد؛ لذا ما باید در ارتباط با مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی و دینی، ملاحظه این ترتیلوار بودن و نزول تدریجی قرآن باشیم.
بر اساس این گزارش از جمله چهرههایی که در این جلسه حضور داشتند میتوان به اساتیدی همچون محمدرضا صلحجو، بهروز یاریگل، حسین طرقی، علیاکبر ملکشاهی، سیدعلی خاموشی، قاسم رضیعی، علیاصغر برومند، ابوالفضل قدیانی، محمد آبایی، جواد حیدری، سفیر سابق ایران در اروگوئه و ... اشاره کرد.
همچنین در این جلسه اعضای جلسه علیاکبر ملکشاهی در مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی، تعدادی از قاریان و قرآنیان ساکن کرج، قرآنیان محدوده پردیس تهران و ... حضور داشتند.
انتهای پیام