کد خبر: 4283350
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸
علی ربیعی:

توسعه از مسیر گفت‌و‌گو و رویش و ساختن عبور می‌کند

مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به اصالت مفاهیم به ویژه مفهوم مسئولیت اجتماعی هستیم، گفت: باور داریم که هر پدیده‌ای از جمله توسعه از مسیر گفت‌و‌گو و رویش و ساختن عبور می‌کند.

ربیعیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران(شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع بزرگ) امروز، ۲۹ اردیبهشت‌ماه از سوی سازمان جهاددانشگاهی تهران در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

علی ربیعی، مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: طی یک سال گذشته کوشش‌های زیادی برای طرح مسائل حوزه مسئولیت اجتماعی صورت گرفته است و امیدواریم این تلاش‌ها گامی در جهت توسعه این مفهوم اجتماعی باشد. جامعه ایران امروز بیش از هر دوره‌ای نیازمند توسعه کنش‌ها و رفتار‌های مسئولانه در همه سطوح است. همچنین، امروز نیازمند تجدیدنظر در رفتار‌ها و کنش‌های خود نسبت به حوزه‌های مختلف هستیم.

ربیعی اظهار کرد: در دوره‌ای که اعتماد در آن کاهش پیدا کرده، مسئولیت‌پذیری و مسئولیت اجتماعی محل ایجاد اعتماد در میان جامعه است. با توجه به اینکه این همایش مسئولیت اجتماعی شرکتی را مورد توجه قرار داده، به صورت ویژه به این مقوله می‌پردازم. باور داریم که هر پدیده‌ای از جمله توسعه از مسیر گفت‌و‌گو و رویش و ساختن عبور می‌کند.

وی افزود: در گام اول عمل جهاددانشگاهی در رابطه با مسئولیت اجتماعی به خوبی وارد میدان شده و باید به جایی برسیم که دستاورد این همایش منجر به مفهوم‌یابی صحیح از مسئولیت اجتماعی شود. امروز در رابطه با ایجاد پلی میان مسئولیت اجتماعی و شرکت‌ها و نهاد‌های مختلف هنوز دچار مشکلات فراوان هستیم. از یک سو با شرکت‌هایی مواجه هستیم که اقدامات مختلفی در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهند، اما مطالعات نشان می‌دهد این اقدامات اغلب فاقد چارچوب و استراتژی بوده است.

تبدیل مسئولیت اجتماعی به باج دادن 

ربیعی بیان کرد: وقتی مسئولیت اجتماعی به باج دادن به ذی‌نفعان غیر حق تبدیل می‌شود، این مفهوم حتی به ابتذال نیز کشیده می‌شود. امروز باید در این زمینه به دنبال راه حل بود و این همایش را راهی به سوی حرکت صحیح بدانیم و از دل دستاورد‌های آن، به سمت تدوین سند مسئولیت اجتماعی حرکت کنیم. امروز شرکت‌هایی که می‌خواهند در حوزه مسئولیت اجتماعی در مسیر درست حرکت کنند، حتماً در فضای نقد غیر منصفانه دچار تردید خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند گفتمانی تازه در حوزه مسئولیت اجتماعی هستیم، گفت: این همایش باید آنچه در مسیر صحیح مسئولیت اجتماعی قرار دارد را به خوبی مشخص کند. مفهوم ریشه‌ای مسئولیت اجتماعی براساس این باور شکل گرفته که نهاد‌های مختلف کشور صرفاً واحد‌های اقتصادی نیستند که به دنبال سودآوری باشند، بلکه هر کدام از این شرکت‌ها یک نماد اجتماعی کوچک هستند.

مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور بیان کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی باید بدانیم که شرکت‌ها فقط سوداگر نیستند، بلکه به مثابه یک نهاد اجتماعی ذی‌نفعان متعددی دارند که به نوعی کلیت جامعه را تشکیل می‌دهند. سه پایه اصلی مسئولیت اجتماعی شامل پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری محیطی است و همایش ملی تجارب مسئولیت اجتماعی باید به خوبی به این پایه‌ها بپردازد.

ضرورت نگاه راهبردی به مسئولیت اجتماعی

وی با بیان اینکه امروز در پایداری اجتماعی از نقاط ضعف فراوانی برخوردار هستیم، گفت: متأسفانه در کشور ما مفهوم مسئولیت اجتماعی به نوعی از مسیر اصلی خود خارج شده و به جای نگاه راهبردی، به مفهوم فعالیت‌های پراکنده و گذرا تبدیل شده است. مسئولیت اجتماعی باید در دل ساختار حکمرانی یک شرکت نهادینه شود. امروز مسئولیت اجتماعی به نوعی به منگنه شرکت‌ها تبدیل شده است که این تفکر نادرست است.

مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: اقدامات ناصحیح در حوزه مسئولیت اجتماعی، اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده و باعث می‌شود تا فعالیت منصفانه برخی شرکت‌ها دیده نشود. طی چند ماه اخیر در دولت تلاش شده است تا با مشارکت نخبگان، معیار‌های منطقی و فرآیند ایفای مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌های دولتی نظام‌مند شود.

وی بیان کرد: تدوین استاندارد‌های ملی، تعریف و اجرای پروژه‌های ویژه حوزه مسئولیت اجتماعی و ... از جمله برنامه‌های دولت در این زمینه است. در این حوزه تلاش خواهیم کرد تا اهداف حوزه مسئولیت اجتماعی به خوبی پیگیری شود. تنظیم‌گری و توان‌افزایی دو برنامه ویژه دولت در تدوین فرآیند مسئولیت اجتماعی در کشور است.

ربیعی با بیان اینکه دولت‌ها حق ندارند تا بودجه مسئولیت اجتماعی را در سایر حوزه‌ها مصرف کنند، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به اصالت مفاهیم هستیم و شاید یکی از وظایف دانشگاه‌ها بازتعریف مفاهیمی است که دستخوش تحریف شده‌اند. البته شرکت‌های زیادی وجود دارند که به صورت خاموش به حوزه مسئولیت اجتماعی پرداخته‌اند و باید زمینه برای قدردانی و تشویق آن‌ها فراهم شود.

انتهای پیام
captcha