کد خبر: 4283427
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵

تبیین آفرینش کوه از منظر قرآن در نشست مسجد جامع الازهر

نشست مسجد جامع الازهر با موضوع آفرینش کوه‌ها از منظر قرآن با حضور کارشناسان و پژوهشگران اعجاز قرآن در این مسجد برگزار شد.

تبیین آفرینش کوه از منظر قرآن در نشست مسجد جامع الازهربه گزارش ایکنا به نقل از rosaelyoussef.com، مسجد جامع الازهر دیروز یکشنبه، 28 اردیبهشت نشست هفتگی تفسیر و ابعاد اعجاز قرآن خود را با عنوان «جلوه‌هایی از اعجاز قرآن درباره کوه‌ها» برگزار کرد و عبدالفتاح العواری، رئیس اسبق دانشکده اصول دین قاهره و مصطفی ابراهیم، استاد دانشکده علوم دانشگاه الازهر در آن حضور یافته و سحنرانی کردند.

عبدالفتاح العواری طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: کوه‌ها پیوند نزدیکی با زمین دارند و نقشی حیاتی در حفظ تعادل زمین و ثبات آن ایفا می‌کنند.

وی افزود: کوه‌ها یکی از نشانه‌های قدرت خداوند و بیانگر قدرت و خلقت عظیم الهی است و هیچ بشری، هر که باشد، نمی‌تواند چنین خلقتی را بیافریند و نقش کوه‌ها در حفظ تعادل زمین تا روز رستاخیز ادامه دارد.

رئیس اسبق دانشکده اصول دین قاهره تصریح کرد: قرآن می‌فرماید «وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا و از تو [ای محمد] درباره کوه‌ها می‌پرسند، بگو پروردگارم آنها را [در قيامت] ريز ريز خواهد ساخت»(آیه 105 سوره طه) یعنی خداوند متعال کوه‌ها را از جا می‌کند و در روز قیامت چیزی در آنها باقی نمی‌گذارد تا زمین صاف شده و چیزی بر روی آن نماند.

العواری با تأکید بر اهمیت تأمل عمیق در آیات قرآنی درباره کوه‌ها بیان کرد: این تفکر عظمت خالق و قدرت شگفت‌انگیز او در خلق جهان هستی را آشکار می‌کند، کوه‌ها فقط زمین‌هایی بایر نیستند، بلکه نشانه‌های آشکار و شواهدی محکم از خلقت خداوند هستند؛ همان‌طور که خداوند متعال می‌فرماید: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ: به‌زودى نشانه‏‌هاى خود را در افق‌ها[ى گوناگون] و در دل‌هايشان بديشان نشان خواهیم داد تا برايشان روشن گردد كه او خود حق است آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است»(آیه 53 سوره فصلت).

در ادامه نشست مصطفی ابراهیم، استاد دانشکده علوم دانشگاه الازهر طی سخنانی اظهار کرد: در قرآن به اشکال مختلفی به کوه‌ها اشاره شده و 48 مورد در سوره‌های مختلف به کوه‌ها اشاره دارد و واژه کوه در 31 مورد به صورت جمع و در چهار مورد به صورت مفرد در قرآن آمده است.

وی افزود: قرآن برای توصیف کوه تنها به واژه «الجبال» اکتفا نکرده؛ بلکه با واژه‌ها و اسامی دیگری مانند «الرواسی» که 9 بار در قرآن آمده، به توصیف کوه‌ها پرداخته است و نشان از ثبات، استحکام و نقش آنها در تثبیت زمین دارد.

مصطفی ابراهیم ادامه داد: در آیه «وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ يُسَبِّحْنَ: و كوه‌ها را با داوود و پرندگان به نيايش واداشتيم»(آیه 79 سوره انبیا) نیز تسبیح کوه‌ها برای خداوند متعال با تسبیح حضرت داوود(ع) همراه است که نشان می‌دهد که این جمادات، ناشنوا و فاقد احساس و ادراک نیستند، بلکه مخلوقاتی هستند که پروردگار خود را به گونه‌ای تسبیح می‌کنند که خداوند سبحان آن را بهتر می‌داند.

سلسله نشست‌های «تفسیر و جنبه‌های اعجاز قرآن» هر یکشنبه در مسجد الازهر با نظارت احمد الطیب، شیخ الازهر و با اهتمام به توصیه‌های محمد الضوینی، معاون وی برگزار می‌شود.

هدف از این سلسله نشست‌ها ابراز مفاهیم و اسرار علمی قرآن اعلام شده و این برنامه هر هفته میزبان گروهی از پژوهشگران و کارشناسان اعجاز قرآن است.

انتهای پیام
captcha