محمدعلی خواجهپیری؛ پیشکسوت قرآنی کشور در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در مورد مباحث مطرح شده پیرامون تغییر ساختار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: در مورد تغییر ساختار، ادغام یا انحلال
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اخیراً مطرح شده است چند نکته وجود دارد که باید ابتدا بدان توجه کرد و سپس این ادغام یا انحلال را محل بررسی قرار داد.
وی با اشاره به اینکه چنین مسئلهای بعید است اتفاق بیفتد، افزود: در دولتهای قبل چنین موضوعی با اِعمال فشار از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور مطرح شده بود، اما وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت زیر بار این مسئله نرفته بودند. در دولت دوازدهم نیز جناب آقای سیدعباس صالحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، با وجود آنکه این فشار سنگینتر از قبل بود، اما با هرگونه تقلیل یا ادغام معاونت قرآن و عترت در معاونتهای دیگر مخالفت داشتند.
خواجهپیری تصریح کرد: مطرح شدن این مسئله و تحقق آن در ابتدای دولت فعلی نیز فاقد صحت است. به نظر میرسد این معاونت با قوت در جای خود باقی بماند، دلیل این ادعا هم آن است که با تعاملات معاونت قرآن و عترت و واگذاریهایی همچون بنیاد امام رضا(ع)، مهدویت و ستاد اقامه نماز که از جانب وزیر به این ساختار اجرایی، صورت گرفته، تکالیف متعدد دیگری نیز به عهده این معاونت اضافه شده باشد و همه این تکالیف به معنی تقویت جریان جاری در معاونت قرآن و عترت است.
وی ادامه داد: مسئولیتهای سنگینی که به این معاونت محول شده است، عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، مسئولیت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن طبق منویات مقام معظم رهبری همه دست به دست هم میدهد تا تغییر ساختار این معاونت به یک اداره کل یا مرکز عالی یا ادغام در یک مجموعه و معاونت دیگر مردود تلقی شود، چرا که این میزان مسئولیت و اختیارات را یک اداره، سازمان یا مرکز عالی نمیتواند تمشیت کند و تنها از عهده ساختاری همچون معاونت ساخته است.
این پیشکسوت قرآنی تأکید کرد: حتی طرح این مسئله در جریان فعالیتها و کارهای اجرایی دولت چهاردهم که دولتی قرآن و نهجالبلاغهمحور است و همه ما این محوریت را در سخنان رئیس جمهور محترم بارها و بارها شنیدهایم، دون شأن دستگاه اجرایی است. از آنجا که مسئولان فرهنگی کشور و اهالی قرآن از حامیان ساختار فعلی هستند، به نظر میرسد که همه امور در جهت تقویت این معاونت به پیش خواهد رفت و خبری از تقلیل سازمانی یا ادغام آن نخواهد بود.
وی افزود: اگر با ادامه فشار از ناحیه سازمان امور اداری و استخدامی کشور مواجه شویم، این پرسش پیش میآید که چرا باید کاهش معاونتهای وزارت ارشاد تنها شامل حوزه قرآنی باشد؟ تشکیلاتی که حلقه واسط همه نهادها و سازمانهای سیاستگذار و اجرایی کشور محسوب شده و از مجرای آن است که آنچه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شاهد تصویب آن هستیم به سایر دستگاهها ابلاغ میشود.
خواجهپیری گفت: اگر همچنان فشار از سوی سازمان امور اداری و استخدامی تداوم یابد آن زمان است که جامعه قرآنی باید متفقالقول از رئیسجمهور درخواست کنند که به این واسطه فضایی برای تعطیلی و مسکوت ماندن فعالیتهای قرآنی ایجاد نشود؛ به این منظور رئیسجمهور از اختیارات خود در ازدیاد معاونان خود استفاده کرده و نسبت به ابقای یک معاونت در ذیل وزارتخانه تحت نظر خود استفاده کند؛ چرا که هر اتفاقی به غیر از ابقای این معاونت، بار سنگینی را در عرصه قرآنی به بدنه اجرایی فرهنگی کشور تحمیل خواهد کرد. با این وصف به نظر میرسد، موضوع تبدیل شدن این معاونت به یک مرکز عالی و یا اداره کل نیز منتفی است، چرا که هیچ ساختاری در امور اجرایی قدرت و اختیارات معاونت را نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: از همان ابتدا که مسئولیت اداره این تشکیلات را در دورهای که در حد یک مرکز بود، به عهده داشتم به جهت عدم تأمین نیروی انسانی و تخصیص نیافتن بودجه لازم و اینکه مجبور بودیم نیرو و تجهیزات را از سایر بخشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خدمت بگیریم، حتی در پرداخت قبوض آب و برق ساختمان محل استقرار عاجز بودیم، در چند نوبت هم حکم تخلیه ساختمان تسلیم ما شده بود، در آن زمان هم صحبت در مورد تعطیلی و مسکوت ماندن این جریان مطرح شد، اما با تلاشهای جناب آقای محمدحسین صفارهرندی؛ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و با نظر مساعد جناب آقای محمود احمدینژاد؛ رئیس جمهور وقت این معاونت شکل گرفت و اکنون قریب به دو دهه است که به فعالیت خود ادامه میدهد.
خواجهپیری در پایان گفت: با چنین سابقهای و منشأ اثر بودن معاونت، حال شایسته نیست که در دولت چهاردهم تصمیم به تقلیل سازمانی یا ادغام آن گرفته شود و لذا تنها امری که میتواند فشارهای سازمان امور اداری و استخدامی را در این زمینه کاهش و از میان ببرد، ورود و دستور مستقیم رئیسجمهور است.
انتهای پیام