کد خبر: 4286284
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۲
یادداشت وارده

بیان اندیشه‌های امامین انقلاب در «صفحه امام» کتاب‌های درسی

کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به صفحه‌ اول کتاب‌های درسی که با عنوان «صفحه امام» شناخته می‌شود و منقوش به تمثال امام خمینی(ره) است، بر لزوم استفاده مطلوب از این صفحه در تبیین اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی تأکید کرد.

بیان اندیشه‌های امامین انقلاب در «صفحه امام» کتاب‌های درسیبه گزارش ایکنا، رضا نباتی، کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آستانه سالروز رحلت جانسوز معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در یادداشتی به موضوع استفاده مطلوب از «صفحه امام» در کتب درسی پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

سالروز رحلت حضرت امام خمينی(ره) بنيانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی بهانه‌ای است تا يكی از مطالبات مكرر مقام معظم رهبری از كتاب‌های درسی و سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی كه اتفاقاً در هفته معلم امسال نيز بيان شد، مورد بررسی قرار گيرد.

در ابتدای ۹۹۲ عنوان كتاب درسی، صفحه‌ای با عنوان «صفحه امام» وجود دارد كه مزين به تصوير و سخنان نورانی امام خمينی(ره) و يا درباره ايشان است. با وجود درخواست‌های مكرر برای خارج كردن اين صفحه از انفعال و طرح انديشه‌های حضرت امام (و امامين انقلاب اسلامی) از طريق درج رمزينه‌های سريع پاسخ (QR CODE) تا كنون چنين اقدامی صورت نگرفته است. انتظار می‌رود مانند درج عبارت نورانی «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم» ذيل آيه «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ» در همه كتاب‌های درسی، نسبت به اين پيشنهاد چندساله هم اقدام مؤثری صورت گيرد.

در چند سال اخير با تغيير جريان مديريت در معاونت پژوهشی آموزش و پرورش (سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی) شاهد تغييرات كلی و جزئی در كتاب‌های درسی بوده‌ايم. تغييراتی كه گاهی حاشيه‌های پر رنگی نيز برای نظام آموزشی در سطح جامعه به دنبال داشت. يكی از آن تغييراتی كه در همه ۹۹۲ عنوان كتاب درسی شاهد بوديم اضافه كردن «ذكر صلوات» و عبارت شريف «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم» ذيل آيه «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ» بود. اين كه ذكر شريف صلوات با چه مبنای علمی و معرفتی و بر اساس چه بررسی‌های پژوهشی و ميدانی به همه ۹۹۲ عنوان كتاب اضافه شد، خود داستان ديگری است. اما اين كه چرا تا‌ كنون «صفحه امام» به كليشه‌ای‌ترين صفحه كتاب‌های درسی تبديل شده، مطلب مهمی است كه پس از درخواست‌های مكرر برنامه‌ريزان و كارشناسان و مؤلفان كتاب‌های درسی از مديران سازمان پژوهش برای اصلاح و ارتقای اين صفحه، ديگر نبايد از كنار آن به راحتی عبور كرد، چرا كه برخورد دوگانه با چنين موضوعی كه در يك بخش بدون رعايت ملاحظات فرهنگی، سياسی و اجتماعی تا اين سطح از عمق و گستره در برنامه‌های درسی اعمال نظر می‌شود و در مقابل نسبت به صفحه امام(ره) كه بهترين فرصت و ظرفيت برای تحقق بخشی از منويات رهبر معظم انقلاب است، عكس‌العملی نشان داده نمی‌شود، قابل درك نيست. 

در همين زمينه چند نكته و پيشنهاد قابل طرح است:

ـ مقام معظم رهبری بارها به غفلت برنامه‌ها و محتواهای كتاب‌های درسی در طرح مباحث مربوط به معارف انقلاب اسلامی، شناخت امام و معرفی اسناد لانه جاسوسی اشاره فرموده‌اند. «صفحه امام» يكی از صفحاتی است كه می‌توان از آن در نشر معارف انقلاب اسلامی استفاده كرد.

_ پيشنهاد می‌شود، اين صفحه به «صفحه امامين انقلاب اسلامی» ارتقا يابد تا ضمن تنوع و روزآمدی بيشتر، دانش‌آموزان و معلمان از طريق امكانات و ابزار الكرونيكی مانند رمزينه سريع پاسخ، به متون و تصاوير و نيز فيلم‌ها، موشن‌گرافی‌ها، اينفوگرافی‌ها و ... دسترسی داشته باشند.

ـ درباره «صفحه امام» در اغلب كتاب‌های راهنمای تدريس معلم، مطالب تكميلی و نيز روش تدريس آن ذكر نشده است، از آنجا كه كتاب‌های درسی نيازمند آموزش از سوی معلم است، در طراحی، تدوين، توليد و تدريس اين صفحات، علاوه بر توجه به استفاده از تجارب معلمان، در كتاب‌های راهنمای تدريس معلم درباره اهداف، مفاهيم و روش تدريس «صفحه امامين انقلاب» مطالب و شيوه‌های مناسب تدريس  ارائه شود. 

ـ در طراحی، تدوين، توليد و تأليف «صفحه امامين انقلاب» متناسب بودن متن و تصاوير (اعم از عكس، فيلم، صوت، موشن‌گرافی و اينفوگرافی) با عنوان و موضوع درس و مباحث آموزشی توجه شود و تا حد امكان نقطه نظرات امامين انقلاب اسلامی در باب مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سياسی متناسب با كتاب ارائه شود.  

‌ـ برای اين منظور كارگروه خاصی تشكيل و با هماهنگی مؤلفان كتاب‌های درسی محتواهای مناسب تربيت را در قالب‌های نو و جذاب برای دانش‌آموزان طراحی، توليد و تدوين كنند. اين گروه بايد به اين صفحه به عنوان يك درس كه بايد از سوی معلم تدريس شود نگاه كنند و طبيعتاً همه شرايط لازم برای ارائه موفق آن از سوی معلم در كلاس درس را فراهم آورند. 

ـ با توجه به اهميت سازمان پژوهش به عنوان «قلب نظام آموزشی» (تعبير مقام معظم رهبری) به ويژه در سال‌های اخير به دليل بروز اتفاقات و حواشی نامطلوب؛ مراقبت از نفوذ افكار و انديشه‌های «سكولار» و نيز «شبه انجمن حجتيه» در فرايند طراحی، تدوين، توليد و تاليف برنامه‌ها و كتاب‌های درسی و بسته‌های تربيت و يادگيری، يك ضرورت اجتناب ناپذير است كه به توجه هر چه بيشتر نهادهای تربيتی و امنيتی نياز دارد.

در پايان اميد است با توجه به نكات و پيشنهادهای ارائه شده، كتاب‌های درسی موجود و بسته‌های تربيت و يادگيری نوپديد در زمينه معرفی هرچه مؤثرتر شخصيت امامين انقلاب اسلامی عميق‌تر و وسيع‌تر از گذشته عمل كند. ان‌شاء‌الله.

انتهای پیام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۳ - ۱۳:۵۴
1
0
اين سطح از بي توجهي وزارت آموزش و پرورش به اين صفحه كه هر ساله انجام مي شود جاي تاسف و جاي سوال است. نتيجه چنين عملكردي هم معلوم است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۳ - ۱۴:۰۰
0
0
سلام عليكم
از سازمان پژوهش انتظار مي رود به اينگونه امور به نحو شايسته ورود داشته باشند تا حاشيه هاي نامطلوب چند سال گذشته تكرار نشود.
ان شاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۳ - ۱۴:۱۲
0
0
سلام عليكم پيشنهاد تبديل اين صفحه به صفحه امامين انقلاب اسلامي خيلي خوب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۳ - ۱۵:۲۷
0
0
معلمان وقتی مطلب دیگری جز یک سطر آن هم تکراری از امام را دریافت نکرده و روش تدریس آن را هم ندارند چون نوشته نشده است، چگونه باید حق این صفحه را ادا کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۰۹:۵۸
0
0
سلام علیکم
با گرامیداشت یاد و نام امام راحل ره
واقعا چرا این ۱۶ میلیون صفحه هر ساله راکد است؟!
واقعا چرا با وجود گله های مکرر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به این ظرفیت عظیم توجه نمی شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۱۰:۰۰
0
0
با سلام مطلب درستی است. اغلب معلمان این صفحه را تدریس نمی کند چون مطلب جدیدی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۱۰:۴۴
0
0
سلام علیکم
تعبیر رهبری درباره قلب آموزش و پرورش بودن سازمان بسیار حکیمانه است. اما سطح عملکرد این سازمان محل بحث جدی است.
سازمان پژوهش باید منشأ نظم و ترتیب و نماد فعال بودن باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۱۰:۴۶
0
0
تشکیل كارگروه خاص با هماهنگی مؤلفان كتاب‌های درسی پیشنهاد خوبی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۲۱:۳۴
0
0
همانطور که باید مراقب تمرکز افراد سکولار بر سازمان پژوهش و آموزش و پرورش باشند، مراقب نفوذ شبهه انجمن حجتیه ها هم باید بود. این خیلی خیلی مهم است. اما چگونه؟!

چون انجمن حجتیه بسیار مرموز عمل می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۲۲:۰۰
0
0
نسل جوان از امام خمینی شناخت عمیقی ندارد. این صفحه باید به شناخت عمیق تر و علمی تر دانش آموزان کمک کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۲۲:۰۳
0
0
چرا جملات امام خمینی در کتاب های درسی تا این انداره تکراری است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۴ - ۲۲:۰۴
0
0
سلام علیکم پیشنهاد خوبی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۵ - ۱۰:۳۲
0
0
با سلام و درود
اشاره به جریان های انجمن حجتیه و سکولار در مطلب فوق به ویژه در این مقطع در وزارت آموزش و پرورش که اجرا کردن سند تحول بنیادین مطرح است، جای نگرانی است.
امید است نهادهای امنیتی هوشیار عمل کنن‌د.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۵ - ۱۰:۳۶
0
0
تمرکز بر امور تبلیغی و ترویجی در وزارت آموزش و پرورش به جای تمرکز بر آموزش همگانی در سال های اخیر غفلتی نابخشودنی است.

آقای وزیر فعلی سال ها معاون پرورشی و مبلغ همین تفکر بوده اند و امروز دم از تحول می زنند.

به نظر می رسد تحول بنیادین هنوز هم یک شعار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۷ - ۰۰:۵۲
0
0
خواهشمند است به جای محتواهای تکراری به عبارات کلیدی مانند عدالت محوری اخلاق و نماز و جهاد در راه خدا و کارو کوشش هم توجه شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۴/۰۳/۱۷ - ۰۹:۵۶
0
0
16 ميليون صفحه مشابه هر سال چاپ مي شود بدون آنكه از آن بهره برداري قابل قبولي اتفاق بيافتد. اين تهديد را مي توان با فكر صحيح تبديل به يك فرصت كرد.
captcha