به گزارش ایکنا، بزرگداشت ایام ارتحال امام خمینی(ره)، اجرای پویش جمعآوری دارو و تجهیزات پزشکی برای اربعین، ابلاغ سند سیاستهای تسهیم درآمد محتوا، برپایی پویش لقمه میلیونی غدیر با محور موکبهای خانوادگی، برگزاری همایش بینالمللی «امام خمینی(ره) و مسئله فلسطین»، برگزاری نشست هماندیشی صاحبنظران و فعالان مردمی نهجالبلاغه و ... از جمله رویدادهای مهم در حوزه اجتماعی در هفته گذشته است.
گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته با تمرکز بر موضوع غدیر به بررسی ابعاد گوناگون آن در گفتوگو با کارشناسان و پژوهشگران دین پرداخته است که مورد توجه مخاطبان ایکنا قرار گرفته است.
در گزارش برخط جامعه ایکنا در این هفته گزیدهای از رویدادها و مصاحبههای انجام شده در گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا را مرور میکنیم.
چرا امام خمینی (ره) دورانساز شد
حسین سیماییصراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۱۰ خردادماه طی سخنانی در مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمانهای امام راحل و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری بیان کرد: امام(ره) معمار هویت جدید برای مسلمانان عصر ما بود. ایشان نه در مدرنیته حل شده و نه در ستیز با آن بودند. امام خمینی مردمگراترین فقیه شیعه است. در تئوری امام (ره) بود که مردم جایگاهی والا داشتند. ایشان همواره میفرمودند که بدون پشتوانه مردم هیچ کاری از پیش نمیرود.
وی بیان کرد: به تعبیر یکی از پژوهشگران حوزه اجتماعی اگر با رحلت امام(ره) جمهوری اسلامی باقی ماند، معلول دو عامل بود. اول اینکه مراسم درگذشت ایشان نشان داد جمهوری اسلامی ایران از چه پایگاه عظیم مردمی برخوردار است. دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران حکومت یک نفره نبود. گرچه امام (ره) چنان میدرخشید که تصور میشد جز ایشان فرد دیگری حکومت نمیکند، اما ایشان همواره با مردم بوده و سیستمی مردمی طراحی کردند.
امام خمینی(ره) و انقلاب، بازخیزش طنین فرهنگ ایرانی و اسلامی بود
التزام انطباق رخدادهای اجتماعی در ساحت فرهنگ را بهعنوان محور اصلی گفتوگوی ایکنا با محمد محمودیکیا عضو هیئت علمی پژوهشکده حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در شرایطی همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار کبیر و معمارانقلاب اسلامی به بحث گذاشته شد که بنا بر ضرورت اصل آسیبشناسی؛ تحقق نگرش فرهنگی امام خمینی(ره) در مسیر تربیت نسلهای فرزندان انقلاب را به عنوان محور اصلی این گفت و شنید برگزیده شد.
وی معتقد است؛ علقه و نگرش جامعه نسبت به سرنوشت نظام جمهوری اسلامی ایران یا حتی کُنشهای دورهای، مقطعی و اتفاقهای تعریف شده در نظام فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی کشور اگر کاهش پیدا کند و جای خود را به بیتفاوتی بدهد، زنگ خطری بسیار جدی است. برای آنکه جامعه را به مسیر همدلی و تعامل بازگردانیم، باید مبتنی بر مفاهیم بنیادین فرهنگی و علوم اجتماعی حرکت کنیم.

محمودیکیا ادامه داد: عالیترین درجه قدرت اجتماعی و فرهنگی که در درون یک جامعه تمام صنوف، اقشار جامعه شهری و روستایی، متمول و فرودست را دربرمیگیرد و انقلابی ساختاری را رقم میزند، مسئله وحدت کلمه و مشارکت حداکثری مردمان آن جامعه است. وقتی ما به انقلاب اسلامی ایران نگاه میکنیم؛ به وضوح میبینیم که در ضمن تکثری که در درون انقلاب و مردمان انقلابی به گاه تحقق آن وجود داشت؛ آن بحث تربیت اخلاقی نکته بسیار کلیدی در مسیر اتحاد آحاد ملت برای تحقق آرمان انقلابی و به زیر کشیدن حکومت طاغوت به شمار میرفت. تربیت اخلاقی جامعه یعنی همان حرکت دقیق و هوشمندانهای که حضرت امام خمینی(ره) در مواجهه با جامعه و مردم ایران انجام داد و همگی را به سمت نوعی نظام هنجاری سوق داد؛ نظامی هنجاری که در آن «دگرخواهیها» از «خودخواهیها» سبقت گرفت.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
پاسخ غدیر به جستجوی بشر برای مسیر نجات
حجتالاسلام والمسلمین حسین اسکندری، استاد برجسته حوزه علمیه و پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع با نگاهی تحلیلی به اینکه چرا غدیر هدف تحریفها قرار گرفته و چگونه میتوان با شناخت عمیقتر این خطبه، مسیر هدایت را در عصر حاضر ترسیم کنیم، به ارائه توضیحاتی برای مخاطبان ایکنا پرداخته است.
وی معتقد است؛ نکته اساسی این است که خداوند متعال صراحتاً بیان میفرماید: انسان باید تنها آنچه را که خداوند خواسته است انجام دهد، نه آنچه را که خود میطلبد. صراط مستقیمی که در نماز به آن اشاره میشود، دقیقاً همان مسیری است که پیامبر اکرم (ص) در واقعه غدیر ترسیم کردند. مسیری که همان راه هدایت است و از وجود مقدس پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه معصومین(ع) میگذرد. خداوند متعال در آیات متعدد قرآن کریم تأکید فرموده است که این صراط مستقیم، تنها راه نجات بشر از وسوسههای شیطان است.
حجتالاسلام اسکندری در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار کرد: پیامدهای پیروی از وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) در آیات متعدد قرآن کریم به وضوح بیان شده است. تمامی آیات الهی با صراحت اعلام میدارند که هر که طالب سلوک در مسیر الهی است، باید در صراط مستقیم گام بردارد که تنها راه رستگاری از وسوسههای شیطان است. براساس خطبه غدیر، تنها آنان که از رسول اکرم(ص)، امیرالمومنین علی(ع) و ائمه اطهار(ع) پیروی میکنند، در مسیر راستین الهی گام نهادهاند.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
نقش جهاددانشگاهی در تربیت نسل انقلابی با الهام از سیره امام خمینی(ره)
علی منتظریمقدم، رئیس جهاددانشگاهی به مناسبت سی و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با ایکنا، به حرکت جهاددانشگاهی به عنوان نهادی روئیده از انقلاب اسلامی در مسیر تحقق آرمانهای امام راحل(ره) اشاره و اظهار کرد: مهمترین هدف جهاددانشگاهی، ایجاد ارتباط گسترده با دانشجویان بهمنظور ترویج اندیشههای والای امام خمینی(ره) و شناخت تفکر ایشان بود. به همین دلیل مجموعه جهاددانشگاهی از سالهای دور نسبت به تشکیل مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی اقدام کرده است. این مرکز چندین برنامه را در دستور کار خود قرار داده است. براساس برنامهریزیهای انجام شده، علاوه بر تلاش برای معرفی و گسترش اندیشههای امام خمینی (ره) در برنامههای مختلف فرهنگی جهاددانشگاهی، برنامهای نیز با عنوان «طریق جاوید» طراحی و اجرا شده که امسال پس از مدتی وقفه، ادامه خواهد یافت.

وی افزود: برنامه طریق جاوید، یک حرکت عمومی هنری با محوریت اندیشههای امام خمینی (ره) است که در رشتههای متنوعی همچون عکاسی، نقاشی، طراحی، خوشنویسی، نمایشنامهنویسی، داستاننویسی و... برگزار میشود. در طراحی فعالیتهای این جشنواره، همواره تلاش شده تا روحیه پویا، شور و نشاط دانشجویی مورد توجه قرار گیرد. جشنواره طریق جاوید از جمله برنامههای ارزشمندی است که سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با همکاری مرکز امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پیگیرانه دنبال میکند. امیدواریم امسال پس از وقفهای که ایجاد شد، این رویداد با عظمت و شکوهی بیش از گذشته برگزار شود.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
مسئله فلسطین؛ سرلوحه نهضت قرآنی امام خمینی(ره)
همایش بینالمللی «امام خمینی (ره) و مسئله فلسطین»، ۱۲ خردادماه با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و حجتالاسلام رحیمیان، دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در محل تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
محمدامین توکلیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این همایش با بیان اینکه آرمان قدس به ما شجاعت و عزت داد، گفت: امروز قدس معیار تشخیص حق از باطل و ایستادن در مکان درشت تاریخ است. هرکس در برابر این جبهه حق یعنی قدس قرار بگیرد، در سمت نادرست تاریخ قرار دارد. امروز بیش از ۵۰ هزار کودک در فلسطین جان خود را از دست دادهاند و برخی که در برابر این رخداد ساکت هستند، در سمت نادرست تاریخ قرار دارند.
حجتالاسلام رحیمیان، دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز طی سخنانی در این همایش درباره تبیین بنیانهای فکری امام خمینی (ره) درباره فلسطین، بیان کرد: مبنای تفکر امام (ره) دقیقا براساس قرآن کریم بود. قرآن به صورت کامل و در همه ابعاد مورد باور امام (ره) بود. از جمله باورهای قرآنی امام (ره) این بود که همه آنچه که در برابر خداست را باید نفی کرد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز گفت: نوع نگاه امام(ره) به موضوع فلسطین، نگاهی تمدنی است. امام(ره) در پاسخ به مبارزان فلسطینی از رژیم صهیونیستی با عنوان تهدید اسلام نام میبردند. توجه امام(ره) به این بود که عدهای آمدهاند تا ملتی از ملل اسلامی را به بردگی ببرند و بخشی از جغرافیای کشورهای اسلامی را به یغما برده و هویت اسلامی را تهدید کنند؛ لذا امام(ره) موضع محکمی بیان کردند که در آن محو رژیم صهیونیستی را مطالبه میکردند و هرکسی باید در توان خود در این زمینه گام بردارد.
نشان جهانی غزه به سه چهره منتخب سیدعبدالله صفیالدین، نماینده حزبالله لبنان، خالد قدومی، نماینده جنبش حماس و احمد امام، مسئول فرهنگی انصارالله یمن با حضور زهرا مصطفوی، فرزند امام خمینی(ره) و حجتالاسلام محمدحسن رحیمیان، دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و حجتالاسلام اختری اعطا شد.
نهجالبلاغه؛ گنجینهای دستنخورده برای حل چالشهای امروز جامعه
نشست هماندیشی صاحبنظران و فعالان مردمی نهجالبلاغه یکشنبه ۱۱ خردادماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست صاحبنظران و پژوهشگران نهجالبلاغه بر بازخوانی نهجالبلاغه به سبک زندگی امروز، برگزاری کنگره بینالمللی، مطالبه تفسیر فاخر توسط آیتالله جوادی آملی و ... تأکید کردند.
حجتالاسلام حمیدرضا اربابسلیمانی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: صاحبنظران و مؤلفان در این زمینه گامهای بسیار بلندی برداشتهاند، اما نسبت به آن رسالتی که بر عهده داریم، فاصله زیاد مانده است. به تعبیر یکی از اساتید، درباره نهجالبلاغه بسیار سخن گفته شده و نوشتهاند، اما هنوز نهجالبلاغه دستنخورده باقی مانده و جای کار بسیاری دارد که باید با توجه به شرایط زمانی، بار دیگر به آن مراجعه کنیم.
وی با بیان اینکه مسائل امروز ما جدای از مسائل روزگار نهجالبلاغه نیست، گفت: این کتاب بینظیر و گنجینه فوقالعادهای است که تک تک ما باید اولاً در زندگی شخصی خودمان از آن بهره ببریم و برنامهای برای بهرهگیری از آن داشته باشیم و ثانیاً برای اینکه بتوانیم نهجالبلاغه را در حکمرانی ایران اسلامی به نمایش بگذاریم، باید سالیان سال تلاش کنیم و خون دل بخوریم تا این امر محقق شود. اگر بخواهیم الگویی را به دنیا معرفی کنیم، جز با مراجعه به نهجالبلاغه امکانپذیر نیست. مطمئن باشید اگر بخواهیم الگوهای دیگری را تجربه کنیم، دچار خسارت خواهیم شد.
پاسخ به شبهات انکار حقانیت امیرالمؤمنین(ع) در واقعه غدیر
یکی از دستاویزهای مغرضان و دشمنان تشیع که از آنها برای زیر سؤال بردن مبانی اصیل و عمیق شیعه همچون واقعه غدیر به کار میبرند، شبهاتی است که به ویژه امروزه و با گسترش شبکههای اجتماعی از آنها استفاده کرده و ذهن بسیاری از جوانان و نوجوانان جامعه اسلامی را که اطلاعات چندانی نیز در این زمینهها ندارند، درگیر میکند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن مقدسان، استاد برجسته حوزه علمیه با نگاهی تحلیلی به موضوع شبهات مطرح شده در رابطه با مسئله غدیر و نیز سیره امیرالمؤمنین (ع) در دورانی که حق ایشان غصب شده بود، به ارائه توضیحاتی برای مخاطبان ایکنا پرداخته است.
وی معتقد است؛ واقعه غدیر خم یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام است که در آن پیامبر اکرم(ص) به فرمان الهی، امام علی ع) را به عنوان جانشین و ولی مسلمین معرفی کردند؛ اما متأسفانه برخی با طرح شبهاتی سعی در انکار این حق الهی دارند. در این گفتوگو به بررسی مستند این شبهات و پاسخهای قاطع از منابع معتبر شیعه و سنی میپردازیم تا حقانیت امیرالمؤمنین(ع) در این واقعه تاریخی بیش از پیش آشکار شود.
وی افزود: کسانی که امروز درباره ولایت امام علی(ع) شبهه ایجاد میکنند، فقط بخشهایی از خطبه غدیر را که مطابق میلشان است مطرح میکنند و سخنان پیامبر(ص) را به طور کامل نقل نمیکنند. پیامبر(ص) پیش از آنکه به جمله معروف «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» برسند، فرمودند: «أَلَسْتُ أَوْلَى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟» (آیا من از خود شما به شما سزاوارتر نیستم؟). پس از این جملات بود که پیامبر(ص) به موضوع اصلی پرداختند و فرمودند: مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مولاه.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
شناخت امام؛ وجه اشتراک غدیر علوی و غدیر مهدوی
حجتالاسلام والمسلمین عرفان خادمیراد، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر دینی با نگاهی تحلیلی به واقعه غدیر، به تبیین موضوع شناخت دقیق امام و شباهتهای غدیر علوی و غدیر مهدوی برای مخاطبان ایکنا پرداخت و گفت: آیه شریفه فرمودهاند که إِلَّا لِیَعْبُدُونِ، یعنی بندگان و عبادت کنندگان باید امام زمان خود را بشناسند. لذا، چون هدف خلقت شناخت امام زمان هر دوران است، روز عید غدیر نیز که روز شناساندن امام است، بزرگترین روز خداست. هدف خلقت شناختن امام بوده و روز غدیر نیز که روز شناساندن امام از سوی پیغمبر اکرم (ص) است، روزی است که اگر پیغمبر (ص) رسالت خود را در آن روز انجام ندهند، تمام اعمال ایشان از بین میرود.

وی افزود: بین غدیر علوی و غدیر مهدوی رابطه ویژهای وجود دارد. انحراف غدیر علوی، دست برداشتن از امام علی (ع) به علت نشناختن ایشان بود. در غدیر مهدوی نیز انحرافی که به وجود میآید، دست برداشتن از امام زمان (عج) و بیاعتقاد شدن نسبت به حضرت است. طبق فرمایش امام عسکری (ع) که اکثر شیعیان در آخرالزمان از بین رفته و بیاعتقاد میشوند، باید به دنبال راه حل برای این قضیه بود که راه حل اصلی این موضوع نیز شناخت امام زمان (عج) است. اگر مردم در زمان غدیر علوی، امیرالمؤمنین (ع) را میشناختند و نسبت به ایشان معرفت پیدا کرده و میدانستند که نباید امام را با چیزی قیاس کنند و باید به ایشان اعتقاد پیدا کنند، سقیفه تشکیل نمیشد. اگر مردم به این باور میرسیدند، غصب خلافت نشده و بیاعتقادی ایجاد نمیشد. در زمان امام زمان (عج) نیز به همین صورت است. اگر مردم امام خود را بشناسند، چنانچه ظهور ایشان طولانی و یا نزدیک نیز شود، هیچ تفاوتی نمیکند و ضرری به افراد آگاه نمیرسد.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
حرکت حاجیان ایرانی از عرفات به سمت مشعرالحرام
زائرانی که از عصر روز ترویه (هشتم ذی الحجه) از مکه به سرزمین عرفات رفته و روز نهم ذیالحجه را تا غروب آفتاب در عرفات وقوف کرده بودند، پس از مغرب در حال حرکت به سمت مشعرالحرام هستند تا باقی مانده اعمال خود را به جای آورند.
انتقال زائران از عرفات به مشعرالحرام با بهره گیری از اتوبوسهای نقل ترددی صورت میگیرد که در چند مرحله تمام زائران را به این وادی مقدس منتقل میکنند. در مرحله نخست این انتقال، بانوان و زائران وقوف اضطراری به مشعر و سپس سرزمین منا منتقل میشوند و در ادامه سایر زائران به مشعرالحرام انتقال مییابند.
حاجیان باید شب دهم ذی الحجه را در صحرایی بدون چادر و زیرانداز به نام مشعرالحرام (مزدلفه) با لباس احرام تا صبح بگذرانند و ضمن دعا و نیایش، ذکر پروردگار را بر دل و زبانش داشته باشند. حجاج تا طلوع آفتاب را در مشعر میمانند و پس از طلوع، با پای پیاده و گذر از مسیر دو و نیم کیلومتری مشعر، به وادی کم عرضی به نام محسِّر میرسند و از آنجا به سرزمین منا وارد میشوند. رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی کردن (گوسفند یا شتر) و حلق یا تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) از جمله اعمال روز دهم ذیالحجه است که به نام «عید قربان» در تقویم اسلامی شناخته میشود.
پس از اعمال عید قربان، حاجیان از احرام خارج میشوند، اما همچنان انجام برخی اعمال بر آنان حرام است؛ حاجیان سپس به مدت سه روز در سرزمین منا بیتوته میکنند و پس از آن، آنهایی که در این سه روز سایر اعمال خود (طواف و نماز طواف و سعی و طواف نسا و نماز طواف نسا) را به جا نیاوردهاند، برای انجام طواف و آخرین مراحل مناسک به مسجدالحرام در مکه مکرمه میروند تا حج تمتع آنها کامل شود.
یادآوری میشود، امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف اسلامی در مناسک حج تمتع شرکت دارند.
برپایی پویش لقمه میلیونی غدیر با محور موکبهای خانوادگی
محمدجواد واعظی، دبیر پویش لقمه میلیونی غدیر در گفتوگو با ایکنا، از تفاوت برنامه سال جاری این پویش با دورههای قبل خبر داد و گفت: تا سال گذشته از مردم دعوت میکردیم که به عشق امیرالمؤمنین علی(ع) لقمههای اطعام خود را آماده کنند و غذاهای تهیه شده توسط مردم را در موکبهای مختلف توزیع میکردیم، اما امسال از مردم دعوت کردهایم برای اینکه بتوانند حلاوت توزیع نذریها و اطعام خود را نیز بچشند در مواکب خانواگی به توزیع نذورات خود بپردازند.
وی اعلام کرد: امسال برای اولین بار موکبهای خانوادگی در پیادهروی ۱۰ کیلومتری غدیر برپا خواهد شد و به هر خانواده متناسب با توانایی و خدماتی که میتواند به مردم اختصاص دهد از نیم ساعت تا شش ساعت موکب اختصاص میدهیم.
ویژهبرنامههای بنیاد غدیر به مناسبت سالگرد ارتحال امام(ره)
بنیاد بینالمللی غدیر به مناسبت فرارسیدن سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و احیاگر پیام غدیر در دوران معاصر، مجموعهای از ویژه برنامههای فرهنگی، علمی و رسانهای را برگزار میکند. این برنامهها با هدف تبیین جایگاه والای غدیر و شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) در اندیشه امام راحل(ره) و نیز زنده نگه داشتن آرمانهای ایشان در پاسداشت فرهنگ ولایت اعلام شده است.
برگزاری سمینار تخصصی «غدیر و امیرالمؤمنین(ع) از منظر امام خمینی(ره)» این نشست علمی با حضور اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه، و پژوهشگران عرصه معارف اسلامی برگزار میشود و به بررسی ابعاد معرفتی، تاریخی و اجتماعی غدیر در اندیشه امام خمینی (ره) خواهد پرداخت.
تجدید عهد خادمان غدیر با آرمانهای امام راحل(ره)؛ جمعی از اعضای بنیاد و خادمان غدیر با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، با آرمانهای بلند آن رهبر فرزانه تجدید بیعت کرده و بر استمرار راه ولایتمداری تأکید خواهند کرد.
ابلاغ سند سیاستهای تسهیم درآمد محتوا
معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در آستانه ابلاغ سند «سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» و ضرورت تشریح جزئیات آن، نشست هم اندیشی با حضور فعالان بخش خصوصی و ذی نفعان را برگزار کرد.
در این نشست، حجتالاسلام محمدمهدی تجریشی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، جزئیات سند «سیاستها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» را برای فعالان این حوزه تشریح کرد و در خصوص شیوه نامه اجرایی این سند به تبادل نظر و گفتوگو با آنها پرداخت.
همچنین حسن میثمی، مدیر کل دفتر توسعه فناوریهای نوین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده ویژه آن وزارتخانه ضمن حضور در جلسه اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام ظرفیت خود را به کار خواهد گرفت که این مصوبه به شکل مطلوبی اجرایی شود.
در نشست هماندیشی تبیین «سند سیاستها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» مدیران سکوهای محتوایی در بخش خصوصی از جمله هلدینگ صبا ایده (فیلیمو، آپارات)، تلوبیون، نماشا، گپ فیلم، فیلم نت، روبیکا، هلدینگ فراکاو (ورزش سه، آنتن)، نماوا، لنز، هاشور، مایکت، شاد، دیجیتون، ایتا، بله، سروش پلاس، اپرا و ... حضور داشتند.
گردشگری سلامت؛ فرصتی استراتژیک برای مقابله با ایرانهراسی
نشست خبری سومین کنفوبیشن بینالمللی گردشگری سلامت دوشنبه ۱۲ خردادماه با حضور انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، حمید ملانوری، استاندار همدان و بهروز کارخانهای، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در هتل باباطاهر برگزار شد.
انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این نشست درباره اهمیت گردشگری سلامت گفت: یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، تربیت نیروی انسانی متخصص در تمامی رشتهها به ویژه در حوزه پزشکی بوده است. امروز نهتنها نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم، بلکه با دارا بودن پیشرفتهترین تکنیکهای پزشکی، میزبان بیماران از سایر کشورها هستیم. این ظرفیت، مزیتی استراتژیک محسوب میشود.
وی با اشاره به ابعاد گردشگری سلامت افزود: گردشگری سلامت از بعد سیاسی ابزاری مؤثر برای مقابله با ایرانهراسی و نمایش ظرفیتهای واقعی کشور است. از بعد اقتصادی، درآمدزایی تا سه برابر سایر انواع گردشگری دارد و از بعد اجتماعی عاملی برای حفظ و ماندگاری نیروهای متخصص پزشکی در کشور است.
حمید ملانوری، استاندار همدان در ادامه نشست با اشاره به برنامههای کنفرانس گردشگری سلامت گفت: این رویداد بینالمللی از ۲۱ تا ۲۳ خرداد ماه برگزار خواهد شد و شامل پنلهای تخصصی از جمله نقش هوش مصنوعی و استارتاپها در گردشگری سلامت، معرفی توانمندیهای درمانی ایران، بررسی طب سنتی در اقتصاد سلامت، تحلیل نقش کشورهای منطقه در گردشگری پزشکی و ایران به عنوان قطب گردشگری سلامت است.
بهروز کارخانهای، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: یکی از مهمترین مزیتهای ما در این زمینه، صرفهجویی هزینهای برای بیماران خارجی است. براساس آمارها، بیمارانی که برای درمان به ایران میآیند میتوانند بین ۳۰ تا ۷۰ درصد در هزینههای درمانی خود صرفهجویی کنند. این یک رقم بسیار قابل توجه است. از نظر درآمدزایی هم گردشگری سلامت برای کشور ما بسیار ارزشمند است. وقتی مقایسه میکنیم، میبینیم که یک گردشگر معمولی ممکن است بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه کند، اما هر گردشگر سلامت به طور متوسط بین دو هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ دلار برای کشور درآمد ایجاد میکند. جالب است بدانید که اگر محاسبه کنیم، درآمد حاصل از هر گردشگر سلامت تقریباً معادل درآمد حاصل از فروش ۵۰ بشکه نفت برای کشور است.
موزه «آب» کاخ سعدآباد؛ محل جدید موزه ملی قرآن
نشست رسانهای سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سهشنبه ۱۳ خردادماه در سالن نوروز این وزارتخانه برگزار شد.
صالحیامیری در این نشست با اشاره به مشوقهای سرمایهگذاری در بخش گردشگری گفت: تصویب بسته حمایتی دولت، معافیت گمرکی و عوارض صفر برای واردات ۲۰۰ قلم کالای مورد نیاز هتلها (شامل کشتیهای کروز، خودروهای حمل و نقل و تجهیزات هتلداری) با امضای وزرای مربوطه، معافیت ۸۰٪ عوارض شهرداری برای ساخت زیرساختهای گردشگری در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز و تسهیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به گردشگری با مشوقهای مالی از جمله این مشوقها است.
وی درباره گردشگری دریامحور گفت: شناسایی ۲۲۴ نقطه برای ایجاد زیرساختهای گردشگری دریا، ورود اولین کشتی کروز با ظرفیت هزار و ۳۰۰ اتاق و ۳۰۰ سوئیت به آبهای جنوب ایران انجام شده است.
وزیر میراث فرهنگی درباره موزه ملی قرآن تصریح کرد: محدودیتهای فعلی همچون ساختار امنیتی یکپارچه با کنترلهای شدید، از جمله ثبت قبلی مشخصات بازدیدکنندگان، بررسی صلاحیت امنیتی و محدودیت تعداد بازدید، باعث انتقال این موزه شد. در همین راستا پیشنهاد انتقال به فضای بزرگتر در کاخ سعدآباد محل موزه آب که ۲۷ سال غیر فعال بوده مطرح شد و با اقداماتی، چون آمادهسازی برای انتقال نسخ خطی و ایجاد موزه قرآن استاندارد با ظرفیت پذیرش بالاتر در دست اقدام است.
اجرای پویش جمعآوری دارو و تجهیزات پزشکی برای اربعین
جمعیت هلال احمر کشورمان پویش مردمی جمعآوری دارو و تجهیزات پزشکی را در قالب طرح «مرهم مهر ۴» برای ارائه به زائران پیادهروی اربعین حسینی را برگزار میکند.
در این پویش مردم کشورمان میتوانند دارو و تجهیزات پزشکی که در منزل خود دارند، اما از آنها استفاده نمیکنند را به مراکز جمعیت هلال احمر تحویل دهند تا برای تجهیز موکبهای سلامت اربعین و ارائه به زائران پیادهروی اربعین مورد استفاده قرار گیرد.
مردم خیر کشورمان میتوانند داروهایی که در منزل دارند و تاریخ مصرف آنها به اتمام نرسیده است (به غیر از شربتها)، ویلچر، عصا و سایر تجهیزات پزشکی که مورد نیازشان نیست را به مراکز جمعیت هلال احمر تحویل دهند.
پاسخی به چیستی مد ایرانی در جشنواره مد و لباس فجر
نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر شنبه ۱۰ خردادماه با حضور زهرا گلپایگانی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و محسن گرجی، دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
زهرا گلپایگانی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: هدف اصلی ما حمایت از ایدههایی است که میتوانند در بازار رقابتی پوشاک، مزیتهایی برای طراحان و تولیدکنندگان ایرانی ایجاد کنند. امروز اگر از برندهای مطرح یا طراحان بپرسید مد ایرانی چیست، پاسخ روشنی ندارند. در حال کمک به شکلگیری این ادبیات و فرهنگسازی هستیم تا شاخصهای مد ایرانی تعریف و اجرایی شود؛ و محسن گرجی، دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز گفت: در سال جاری، پژوهشهای تخصصی با همکاری دانشگاه الزهرا انجام شده و تمام مجوزهای لازم از وزارت علوم اخذ شده است. یکی از اقدامات مهم، ایجاد پایگاههای منتورینگ در سه مرکز آموزشی خصوصی بوده که با استقبال خوبی مواجه شده است. همچنین برنامهریزیهایی برای تأسیس «مرکز توانافزایی غیرمتمرکز» پس از اختتامیه جشنواره در دست اجراست. این مرکز با هدف شبکهسازی حرفهای، ارائه آموزشهای تکمیلی و تسهیل ورود طراحان به بازار فعالیت خواهد کرد.
دنیای فریبندهای که صنایع دخانی برای جوانان میسازد
بررسیهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نشان میدهد که هر سال در کشور حدود ۱۳ هزار نفر به دلیل مصرف سیگار جانشان را از دست میدهند. بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد، عوامل فرهنگی و آموزشی مصرف دخانیات تهدیدی برای هر انسان محسوب شده و رنج و بیماری، مرگ و فقر را برای فرد و خانواده به ارمغان آورده و اقتصاد ملی را هدف قرار میدهد.
بهزاد ولیزاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتوگو با ایکنا گفت: آخرین مطالعه وضعیت مصرف دخانیات ایران در جمعیت بالای ۱۵ سال که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، نشان میدهد که ۱۴،۰۱ جمعیت کشور از محصولات دخانی استفاده میکنند. در این میان ۹.۳۳ سیگار استعمال میکنند و ۴.۵ درصد نیز مصرف کننده قلیان هستند. بنابر نتایج این مطالعه ۴۴.۴ درصد زنان ایرانی از محصولات دخانی استفاده میکنند که ۰.۷۷ درصد آنها سیگاری هستند و ۳.۶۴ درصد نیز قلیان استعمال میکنند. براساس این بررسی ۲۵.۸۸ درصد مردان ایرانی از محصولات دخانی استفاده میکنندکه ۱۹.۹۵ درصد سیگار و ۵.۵۶ درصد قلیان استعمال میکنند.
آرش نیکخلق، دبیر علمی انجمن زندگی بدون دخانیات در مورد علت گرایش جوانان به سیگار به خبرنگار ایکنا گفت: جوانی که هیچ راهی برای بالندگی ندارد چگونه میخواهد خودش را در جامعه نشان دهد. این بستر ناآگاهی که در رسانه و خانوادهها وجود دارد به همراه عدم رعایت قوانین کنترل دخانیات باعث افزایش مصرف سیگار در کشور میشود. برای مثال فروش سیگار نخی در کشور ممنوع است. جوان هیچ وقت یک بسته سیگار نمیخرد، زیرا نمیتواند آن را پنهان کند، از این رو هر روز یک نخ سیگار میخرد و بدین ترتیب سیگاری میشود. مطالعات علمی نشان داده است وسوسه کشیدن اولین نخ سیگار که فرد به هر علت شروع میکند تا دو سال در ذهنش میماند و یک سوم افرادی که اولین نخ سیگار را شروع میکنند، سیگار کشیدن برای تمام عمرشان ادامه پیدا میکند.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
انتهای پیام