
از بدو تأسیس
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سومین شخصی بود که سکان مدیریت این سازمان و در کنار آن مدیریت خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) را به عهده گرفت.
با پشتوانه حضور در عرصه جبهه و جهاد که از جمله مهمترین آنها شرکت در عملیاتهای کربلای5، نصر4 و بیتالمقدس2 بود، همان روحیه سلحشوری را در عرصه دیگر جهاد یعنی جهاد فرهنگی حفظ کرد و در طول نزدیک به پنج سال عهدهداری مسئولیت نهادی قرآنی وابسته به بدنه علمی و دانشگاهی کشور یعنی
جهاددانشگاهی؛ تمام تلاش خود را کرد که تا این روحیه را به حوزهای که مسئولیت آن را تقبل کرده بود، تزریق کند.
نتیجه التزام به چنین روحیه و باوری بود که عرصه فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی در اوضاع و احوالی که اوج تحریمها در همه زمینه به ایران اسلامی، وارد شده بود، حوزهای که او مسئولیتش را به عهده داشت، الگو شد و او توانست با وجود محدودیتها به توفیقاتی دست پیدا کند و علاوه بر اداره کل واحدهای زیرمجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، زمینه و بستر برای ایجاد واحدهای دیگری همچون مرکز مطالعات میانرشتهای قرآن کریم در ذیل این سازمان فراهم کند.
بعدها مشاهده شد که تشکیل این مرکز، حرکتی پیشران در عرصه قرآنی شد؛ امری که امروزه نیاز آن بیش از هر زمان دیگری حس میشود و توانسته حوزههای تدبری، ارتباطات مفهومی میان عبارات قرآن با سایر ساحتهای علمی، اجتماعی و فرهنگی و بسیاری دیگر را به وجود آورد.
مصداق عملی چنین رویکردی را در جریان یکی از رویدادهایی که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور متولی آن است، شاهد بودیم و آن اینکه از پنجمین دوره برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان مبتنی بر چنین منظری، بخش پژوهشی به بخشهای آوایی و حفظ قرآن مسابقات نیز اضافه شد.
شهید تقوی در نوجوانی آنچنان از خود قابلیت و سلحشوری نشان داد که در جریان عملیات کربلای5، به عنوان رزمنده تخریبچی لشکر 10 سیدالشهداء(ع) انجام وظیفه کرد. بیباکی و تنها ترس از خدا داشتن از جمله روحیاتی بود که او با تجربه مشاهده شهادت همرزمانش در جریان عملیاتهای گوناگون، آن را در خود باوراند.
این روحیه را حفظ و با خود همراه کرد تا جایی که پس از اتمام جنگ و زمانی که جهاد در عرصه فرهنگی و مقابله به تهاجم فرهنگی دشمن به میان آمد، سنگر خود را در این جبهه مستقر کرد و ابتدای امر در مکتب امام صادق(ع) به عنوان یک طلبه راهی حوزههای علمیه قم شد.
از زمانی که او سلاح گرم در پیکار با دشمن را زمین گذاشت و سلاح نرم را در مواجهه با تهاجم فرهنگی دشمن به دست گرفت، دغدغههایش عموماً متمركز بر مباحث علوم انسانی، اسلامی و آموزههای قرآنی بود، در طی این مسیر مسئله وحدت حوزه و دانشگاه، ترویج اندیشه قرآنی، گفتمان انقلاب اسلامی و نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داد.
اما او در کسوت روحانی نسبت به امری با عنوان منبر خطابه به عنوان یکی از سنتیترین و پرنفوذترین تریبونهای ترویج و انتقال مفاهیم قرآن و اهل بیت(ع) غافل نبود و نتیجه آن که به عنوان یک اقدام شاخص و ماندگار از او در این حوزه، مجموع سخنرانیهایش در ایام فاطمیه، طی چند سال در قالب کتابی با عنوان «قدر مخفی» به چاپ رسیده که محتوای آن در ارتباط با ساحت حضرت فاطمه زهرا(س) است.
از آنجا که هیچگاه یک انسان نمیتواند با وجود آن که سراسر زندگیش قرآنی است به منتهای افق این معرفت دست پیدا کند، لذا شهید تقوی برای عمقبخشی به معرفت قرآنی خود از محضر درس اساتیدی چون آیتالله العظمی جوادی آملی بهرهها برد تا جایی که مبدع طرحی قرآنی براساس اندیشههای مفسر بزرگ تسنیم شد و خود آن را بنیان گذاشت و پیش از حضور مؤثرش در جهاددانشگاهی در دانشگاه امام حسین(ع) و در مرکز نهاد نمایندگی رهبری در این مرکز علمی، مشغول به خدمات فرهنگی شد.
بیشک چنین شخصیتی که سرآخر مزد سالها دغدغهمندی و خوندل خوردنهایش را در ترویج فرهنگ دینی و قرآنی، به دست آورده و به فیض شهادت نائل آمد از جمله سوژههای اصلی کمیته شهدای قرآنی است؛ سنتی حسنه که به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران از سال 93 شکل گرفته است و اتفاقاً خود شهید تقوی نیز در سامان یافتن این حرکت فرهنگی بنا به گفته رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، نقش تعیینکننده داشت و از جمله ایدهپردازان آن بوده است.
اکنون دو نماد در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا، هر روز جلوی چشمان همکاران قدیم و جدید شهید تقوی، یاد او را در اذهان زنده نگه میدارد و به آنها این مسئله را یادآور میشود که باید در عرصه جهاد فرهنگی و تبیین؛ منش و رفتار او را سرلوحه قرار داد؛ یکی سالن کنفرانس سازمان است که به نام او مزین شده و دیگری نهال درختی است که در محوطه این سازمان قرآنی؛ پلاکش منقوش به چهره آرام و پرصلابت اوست.
انتهای پیام