کد خبر: 4292062
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۱
حجت‌الاسلام لکزایی:

امام حسین (ع) با افشای نفاق، حکمرانی اسلامی را احیا کرد

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسین (ع) با افشای نفاق، حکمرانی اسلامی را احیا کرد و امروز نیز جهان اسلام گرفتار نفاق است.

نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عصر سه شنبه دهم تیرماه در جلسه سوم از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین(ع) با تأکید بر نقش بی‌بدیل قیام امام حسین(ع) در احیای اسلام، اظهار کرد: امام حسین(ع) با قیام و شهادت خود نه‌تنها از اسلام دفاع کرد بلکه به همه بشریت فهماند که مشی و روش یزید و یزیدیان هیچ نسبتی با اسلام ندارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: آن حضرت در ابتدای نهضت خود تصریح کرد که قیامش از سر ظلم، فساد، تکبر یا خودخواهی نیست، بلکه در امتداد سنت و سیره رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین امام علی(ع) برای اصلاح جامعه اسلامی است؛ ایشان خواست جلوی انحطاط امت اسلامی را بگیرد چرا که بزرگ‌ترین خطر جامعه اسلامی از درون، خطر نفاق و منافقان است.

خطر نفاق بالاتر از کفر آشکار است

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: قرآن کریم در سوره‌های مختلفی، چون بقره، توبه و منافقون به خطر نفاق پرداخته و تصریح کرده که خطر منافقین از کفار بیشتر است؛ زیرا بطلان کفر برای مسلمان روشن است، اما نفاق با ظاهر دین‌داری، در عمل به اسلام خیانت می‌کند.

وی با اشاره به آیات سوره ممتحنه، گفت: قرآن کفار را نیز دو دسته می‌داند؛ کفاری که دشمنی می‌کنند و کفاری که دشمنی نمی‌کنند و با گروهی که دشمنی نمی‌کنند می‌توان بر اساس عدل و قسط رفتار کرد، اما منافقین با زبان ادعای اسلام می‌کنند، سوگند‌های شدید می‌خورند ولی در باطن اعتقادی به اسلام ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: این همان جریان خطرناکی است که امام حسین(ع) در عالی‌ترین سطح با آن مقابله کرد؛ یعنی حکمرانی نفاق را افشا کرد تا نشان دهد حکمرانی یزیدی در ذات خود ظالمانه و فاسد است و کوچک‌ترین نسبتی با حکمرانی قرآنی ندارد.

وی ادامه داد: حکمرانی قرآنی همان‌گونه که در دولت‌های حضرت یوسف(ع)، طالوت، سلیمان(ع) و ذوالقرنین دیده می‌شود، مبتنی بر تحقق حق و دفع باطل است و پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین (ع) نیز همین مسیر را ادامه دادند اما منافقان مانع تحقق این مسیر بوده و هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اوج نفاق همان جریانی است که در برابر امام معصوم می‌ایستد و منافقین پیش از امام حسین(ع)، در برابر پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) ایستادند و در نهایت در کربلا رو در روی امام حق صف‌آرایی کردند.

امام حسین(ع) و رسوایی حکمرانی نفاق

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: جمله امام حسین(ع) که «ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه» نشان می‌دهد ایشان هدف قیام را بازگرداندن حق و جلوگیری از تداوم باطل دانست که اگر قدرت نتواند حق را برپا دارد و جلوی باطل را بگیرد، حکمرانی اسلامی نیست.

وی تأکید کرد: امام حسین(ع) حاضر نشد حتی برای چند روز بیشتر زنده بماند و با یزید بیعت کند، زیرا در همان دیدار نخست با فرماندار مدینه، فرمود اگر، چون یزید حاکم شود، باید فاتحه اسلام را خواند.

تداوم نفاق در عصر حاضر

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه امروز نیز جهان اسلام گرفتار نفاق است، گفت: امروز کسانی که به ظاهر مسلمان‌اند، اما با دشمنان اسلام و رژیم غاصب صهیونیستی پیمان می‌بندند، امت اسلامی را تهدید می‌کنند و اینان در عین حال شعار حمایت از فلسطین می‌دهند، اما در خلوت با صهیونیست‌ها دیدار می‌کنند.

وی با استناد به آیات قرآن ادامه داد: منافقان با مؤمنان هم‌نشینی کرده و می‌گویند ایمان داریم، اما در خلوت با شیاطین می‌گویند ما با شما هستیم و مؤمنان را مسخره می‌کنیم. خداوند در قرآن تأکید کرده است که اینان در حقیقت خود را فریب می‌دهند.

حرکت ملت ایران در امتداد قیام حسینی

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی در ادامه تصریح کرد: امروز ملت ایران با تأسی از امام خمینی(ره) و امام حسین(ع) بر مدار حق ایستاده و عظمت این ملت در ایستادگی در برابر ظلم، سلطه و باطل است و بر اساس نقشه قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) حرکت می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با حرکت خود بشر را از ظلمت نفاق بیرون آورد و به وادی نور رهنمون کرد و در حکمرانی حسینی، دنیا کشتزار آخرت است و انسان باید در همین دنیا برای سعادت ابدی تلاش کند.

 
انتهای پیام
captcha