به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز جمعه ۱۳ تیرماه در ششمین نشست از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین (ع) که امروز به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به بزرگترین چالش امت اسلامی اظهار کرد: امام حسین (ع) وقتی تصمیم گرفت از مدینه منوره به سمت مکه هجرت کند، با توجه به فشاری که از سوی حاکم مدینه برای بیعت با یزید وجود داشت، نامهای به برادر خود محمد بن حنفیه نوشت و در آن هدف قیام خود را توضیح داد. در بخشی از این نامه آمده است: «اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالمَعروفِ و اَنْهى عَنِ المُنکَرِ».
وی افزود: این نشان میدهد امام حسین(ع) جامعه را اسلامی میدانست و مهمترین چالش یک جامعه اسلامی جابهجایی ارزشهاست؛ یعنی جایی که معروف به منکر و منکر به معروف تبدیل شود. در آن مقطع کسی که این انحراف را ترویج میکرد، خود حکومت بود؛ حکومتی که بر جامعه اسلامی حاکم بود و پیروان و اعوان و انصاری هم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: پیش از این، امامان معصوم(ع) تلاشهای بسیاری برای جلوگیری از این وضعیت کردند؛ هم امام حسن مجتبی(ع) و هم امیرالمومنین علی(ع) در این مسیر کوشیدند، اما مواجهه امت اسلامی با مسئله سیاست و حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) بهگونهای پیش رفت که امت را به مسیری کشاند که نباید کشیده میشد.
وی ادامه داد: در شرایطی که امام حسین(ع) در آن قرار گرفت، منکرها مستقر و معروفها مورد نهی واقع شدند و بزرگترین تغییر ارزش این بود که فردی، چون یزید خلیفه مسلمین شود و از امام حسین(ع) دعوت شود با او بیعت کند؛ از این بالاتر نمیتوان مصداقی برای وارونگی ارزشها تصور کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: قرآن کریم این وضعیت را ترسیم کرده و بیان میدارد که در جامعه اسلامی گاهی جای معروف و منکر عوض میشود و جای آمر و ناهی تغییر میکند؛ این در حالی است که منافقین در جامعه فعال میشوند و قدرت را در دست میگیرند و بزرگترین چالش پیشروی جامعه اسلامی همین جریان نفاق است.
به گفته وی، منافق بهخاطر منافع دنیوی شکل میگیرد و زمانی که پیامبر اکرم (ص) در مکه حضور داشتند، آیات نفاق نازل نشد اما در دوره مدینه، یعنی زمانی که اسلام قدرت پیدا کرد و دولت تشکیل شد، خطر شکلگیری نفاق نیز بروز یافت. هر جا که پای منافع به میان بیاید، خطر نفاق وجود دارد؛ اما در میدان مبارزه، شهادت و مقاومت، منافقان کمتر حضور پیدا میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی یادآور شد: در سوره مبارکه توبه که حدود صد آیه درباره جریان نفاق آمده، در آیات ۶۷ و ۶۸ میفرماید: «المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض»؛ مردان و زنان منافق بهسبب منافع، یک شبکه تشکیل میدهند، امر به منکر میکنند و از معروف نهی میکنند و دستشان را میبندند؛ یعنی دست به خیر نیستند و خیری از آنها به جامعه نمیرسد. اینان خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را فراموش کرد: «إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ یعنی منافقین فاسقاند و از قوانین الهی عدول کردهاند.
وی گفت: خداوند بهپاس عملکردشان وعده آتش جهنم را به مردان و زنان منافق و کفار داده است: «وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْکُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ...». هرچند ظاهراً مسلماناند، اما در باطن ایمان ندارند و در قیامت همنشین کفار خواهند بود.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: در آیات ۷۱ و ۷۲، قرآن در مقابل جریان نفاق، جریان ایمان را معرفی میکند: «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض...»؛ مردان و زنان مؤمن نیز یک شبکه ولایت تشکیل میدهند که برخلاف منافقین که اتحادشان بر اساس منافع است، مؤمنان پیوندی عمیق و ایمانی دارند و اهل ایثار و ازخودگذشتگیاند.
وی افزود: اصحاب امام حسین (ع) نمونه بارز این پیوند ایمانی بودند؛ برخی از آنان جان خود را سپر کردند تا امام نماز بخواند و تیر دشمن به او نرسد و مؤمنان امر به معروف و نهی از منکر میکنند، نماز را برپا میدارند و به آن رونق میبخشند؛ یعنی اقامه نماز بهمعنای رونقبخشیدن به آن است، چنانکه وقتی میگویند فلانی به بازاری رونق داد، یعنی آن را زنده کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اقامه نماز یعنی جامعهای که اهل نماز باشد باید دروغ نگوید، رشوه نگیرد و اهل منکر نباشد؛ وگرنه این نفاق است و نمازخوانی که دروغ میگوید، نفاق دارد و به نماز آسیب میزند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: امام حسین (ع) در شب عاشورا فرصت خواست تا با خدا راز و نیاز و عبادت کند. مؤمنان برخلاف منافقان که «یَقبِضونَ أیدِیَهُم» (دستشان به خیر نیست)، زکات میدهند، انفاق میکنند، به نیازمندان کمک میکنند و مطیع خدا و رسولاند و امام حسین (ع) فرمود: «اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالمَعروفِ و اَنْهى عَنِ المُنکَرِ و أسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی»؛ یعنی میخواهم ادامهدهنده سبک زندگی پیامبر (ص) و پدرم علی (ع) باشم.
حجتالاسلام والمسلمین لکزایی در پایان گفت: خداوند وعده رحمت و بهشتهای جاری از زیر نهرها را به مؤمنان داده است؛ جایی که در آن جاودانه خواهند بود و رضوان الهی بزرگترین پاداش آنهاست و این همان رضایتی است که در صحنه عاشورا دیده میشود؛ هرچه شدت واقعه بیشتر میشود، جلوه رضایت الهی بیشتر متجلی میشود.
انتهای پیام