به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد وحیدی، استاد حوزه علمیه شامگاه شنبه ۱۴ تیرماه در جمع عزاداران افغانستانی و خانواده معظم شهدای فاطمیون در صحن قدس حرم مطهر رضوی با اشاره به «حُسن استفاده از میراث محرّم»، اظهار کرد: خطری که معاویه و یزید بر اسلام داشتند این نبود که غصب خلافت کردند. این یک خطر کمتر از آن بود. خطری که اینها داشتند این بود که اسلام را به صورت سلطنت در میخواستند بیاورند، میخواستند معنویت را به صورت طاغوت درآورند... این خطر را سیدالشهداء دفع کرد.
وی که در جمع صدها نفر از زائران افغانستانی حرم مطهر رضوی سخنرانی میکرد، افزود: حضرت امام حکومت را به عنوان یک مجموعه در نظر میگیرد و نشان میدهد که چگونه تسامح، سهل انگاری و خیانت در انتخاب شخص حاکم که خود گناهی بزرگ است میتواند فساد عملی را به سرعت به ارکان حکومت سرایت دهد و از آنجا تمام شئون اجتماعی و فرهنگی جامعه را مخدوش نماید. عدالت را کم رنگ و دین را از محتوا خالی کند. نفاق و ظاهر سازی، قدرت طلبی و بازگشت به اخلاق جاهلی را ترویج نماید.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: آن روح قدسی با پیروی از حضرت اباعبداللّه(ع) و با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا بر این حقیقت ثابت یعنی ترسیم دو جناح حق و باطل و مبارزه قاطع با اهل فساد و ستم به معنای عام آن و سازش ناپذیر بودن آن دو یعنی بر همه اصولی که در روش و گفتار رهبر عاشورا مشاهده مینمود تأکید میورزید و در هدف خود از قاطعیت ویژه و عزم راسخ و تغییر ناپذیری برخوردار بود.
حجت الاسلام وحیدی بیان کرد: هنر حضرت امام در بهره وری شایسته از عاشورا تعویض نگاه مردم بود. کاری که حضرت امام موفق به آن شد این بود که نگاه مردم را در این رویداد از مقام ثبوتی به اثباتی کشانید و توجه مردم را بیشتر به فلسفه قیام جلب کرد تا خود حادثه، از قیام امام حسین (ع) و حماسههای عاشورا مشعلی برای حرکت و زندگی مردم ساخت و این حماسه را در متن زندگی سیاسی اجتماعی مردم وارد کرد و از آن به عنوان الگویی برای نجات انسانها از چنگال جنود شیطان الهام گرفت و آن را پشتوانه حرکت و قیام عمومی ساخت.
وی ادامه داد: این نگرش چنان تأثیر شگرفی نهاد که انسانهای ذلیل، ترسو، ظلم پذیر، بی اراده و فرو خفته در غفلتهای فراوان را به انسانهای استوار با شهامت، ستم گریز و خودباور تبدیل ساخت و فرهنگ حسینی را در بطن اجتماع وارد ساخت و نظامی به ظاهر محکم و استوار را سرنگون نمود و تشکیلاتی دیگر به جای آن بنیان نهاد و به مردم آموخت عاشورا فقط برای گریستن نیست بلکه این گریهها و مویهها فلسفه دارد. آدمی ضمن گرامی داشت عاشورا باید بیاموزد که حسینی زندگی کند وگرنه همچون یزیدیان خواهد بود؛ بنابراین فرهنگ این قیام میتواند در تمامی جوامع درس آموز، هدایت گر و راهنما باشد و کلام نبوی که فرمودهاند: «انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» تحقق عینی خواهد یافت.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: زنده ماندن عاشورا با این نگاه به معنای زنده ماندن همه ارزشهای والای انسانی و الهی است یعنی مصونیت جامعه در برابر سلطه گریها استبدادها و جهالت ها.
وی تأکید کرد: نگاه رهبری انقلاب اسلامی به میراث گرانقدر و حیات بخش عاشورا، تعالی بخش ولی در عین حال قدردان تلاش افراد در اعصار گذشته بود. آن روح قدسی ضمن آن که خود عمیقترین تحول نظری و عملی نسبت به درک عاشورا و نهضت حسینی را داشت. نقدی سازنده و احترام آمیز به برداشتهای رایج از سنتها و سوگواریهای محرم داشت و قدر و ارزش همین مجالس و محافل سنتی عزاداری و بزرگداشتهای متداول و مرسوم را در حفظ اساس نهضت و انتقال پیام آن به خوبی میشناخت و بر این اعتقاد بود که «ما هرچه داریم از محرم است» و یا این که «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است» و «با ذکر مصائب اهل بیت(ع) این مذهب تا حالا زنده مانده است» وامداری خود را نسبت به سوگواریهای صادقانه و خالصانه مردم بروز میداد و بعضاً با لحنی توأم با احترام، خطای روشنفکران را در کم اعتنایی و نادیده انگاشتن کوششهای گذشتگان اعلام میداشت.
استاد حوزه علمیه اظهارکرد: امام خمینی با حسن استفاده از میراث بزرگداشت محرم و احیاء و اصلاح ابعاد فراموش شده اش یا بد فهمیده شده اش خیل عظیم محبّان کربلا و دوستداران اهل بیت را به سرچشمه کوثر حقیقی عاشورا اتصال داد و از توده وسیع، اما خاموش و بی خطر عزاداران، مداحان، گویندگان مذهبی و مرثیه سرایان فاجعه کربلا لشکرهای فریادگر با هدف، شهادت طلب و فداکار سامان داد که بنیاد بیدادگری ظلم و بیگانه پرستی را در کام آتش افروخته از ایمان به «کل یوم عاشورا» فرو بلعید. به یمن این حرکت قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ سند آغازگر نهضتی شد که در عاشورای ۱۳۵۷ سند ختم مشروعیت و مقبولیت رژیم شاهنشاهی را به امضای همه مراکز خبری و محافل تصمیم گیری هواداران نظام طاغوتی رسانید و به این ترتیب یکی از مستحکمترین نظامهای یزیدی تاریخ به مَدَد فهم درست از نهضت عاشورا به موزه تاریخ پیوست.
گفتنی است، این برنامه به همت بخش شبهقاره مدیریت زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی سازماندهی شد و شامل بخشهای متنوعی از جمله تلاوت قرآن، دعا، سخنرانی، مداحی و منقبتخوانی بود.
برنامههای مراسم:
- تلاوت قرآن: سید مرتضی علوی (هیأت سادات)
- مجری برنامه: شقیقاله یوسفی (هیأت کابلیها)
- قرائت دعا: جلیل احمد عظیمی (هیأت هراتیها)