کد خبر: 4295752
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵
کاظمی تأکید کرد:

تمرکز کمیسیون آموزش عمومی قرآن بر مهدهای کودک و دانشگاه فرهنگیان

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن گفت: سازمان تعلیم و تربیت کودک که متولی مهدهای کودک و پیش دبستانی است و همچنین دانشگاه فرهنگیان که فارغ‌التحصیلان آن در کسوت معلم در مدارس مشغول می‌شوند، باید در اولویت تمرکز این کمیسیون قرار گیرند.

تمرکز جدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن بر مهدهای کودک و دانشگاه فرهنگیانبه گزارش خبرنگار ایکنا، شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، پیش از ظهر سه‌شنبه 31 تیرماه، با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس این کمیسیون؛ حجت‌الاسلام محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ محمدرضا مسیب‌زاده؛ دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن و سایر اعضای این کمیسیون در سالن جلسات ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این جلسه شهادت جمعی از فرماندهان ارشد نظامی، دانشمندان هسته‌ای و امت ایران اسلامی در جریان جنگ تحمیلی دوازده‌روزه را تبریک و تسلیت گفت و افزود: دنیا بار دیگر شاهد رویارویی جبهه حق و باطل در این جنگ بود، جنگی که دنیای کفر و استکبار همه به کمک رژیم صهیونیستی آمدند و در جنگی نابرابر  جمعی از عزیزترین فرزندان ایران اسلامی را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: با این حال باید شکرگزار خداوند متعال بود که به فاصله چند ساعت پس از این حمله غافلگیرانه، نیروهای نظامی با بسیج همه امکانات و توان تخصصی و موشکی خود، درس عبرت‌آموزی به این گستاخی رژیم صهیونیستی دادند. صرفنظر از این موضوع باید به خاطر سه اتفاق مطلوب و غرورآفرین بیش از پیش شکرگزار الطاف الهی بود.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم


رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم تصریح کرد: نخستین اتفاق سلامتی وجود پربرکت مقام معظم رهبری و حضور پرصلابت و مقتدارنه ایشان در حسینیه امام‌خمینی(ره) در جریان مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) بود. باید شکرگزار و قدردان درگاه پروردگار باشیم که همچنان سایه وجود نازنین این رهبر فرزانه بر سر ملت ایران است. دومین اتفاق را باید حضور پرشور مردم شهیدپرور ایران در مراسم تشییع پیکر پاک شهدای جنگ تحمیلی دوازده‌روزه توصیف کرد، خضوری که نشان از صلابت، انسجام و وحدت ملی ملت ایران دارد. سومین اتفاق نیز مربوط به اقتدار موشکی ایران اسلامی است، در شرایطی که جبهه کفر و استکبار با همه قوا علیه ایران اسلامی بسیج شده بود، با پرتاب این موشک‌ها و به فاصله چند روز هیمنه پوشالی استکبار از همه گسسته شد و توانستیم در اوج اقتدار دشمن را به زانو درآوریم.

توسعه قرآن و نماز به موازات هم برای ما اهمیت دارد

کاظمی با تأکید بر اینکه مأموریت کمیسیون آموزش عمومی قرآن، توسعه قرآن و نماز به موازات هم و با میزان درجه اهمیت واحد است، گفت: از جمله اقدامات خوبی که طی روزهای اخیر توانستیم در این کمیسیون انجام دهیم، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استان‌ها و مناطق بود. این کارگروه‌ها روز 22 اردیبهشت‌ماه به همه مدیران‌کل استان‌ها ابلاغ شد.

وی بیان کرد: برنامه‌های توسعه آموزش عمومی قرآن در سطح کشور عملیاتی و اجرایی نخواهد شد مگر آنکه به دوردست‌ترین مناطق آموزش و پرورش در پهنه ایران اسلامی نیز توجه داشته و برای آن بخش نیز سیاستگذاری منظم و مدونی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش اولویت کمیسیون آموزش عمومی قرآن در بحث آموزش را سواد روخوانی و روانخوانی قرآن معرفی کرد و گفت: از جمله اهدافی که در این کمیسیون دنبال می‌کنیم، بررسی نسبت دستگاه‌های اجرایی کشور با توسعه آموزش عمومی قرآن است، اینکه قرار است این نسبت چگونه محقق شود و چه اقداماتی برای ارتقای برنامه‌های قرآنی صورت بگیرد نیز جزء اهداف است.

دوران کودکی دروازه اصلی آشنایی و آموزش قرآن است 

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم افزود: از جمله اولویت‌های کاری این کمیسیون، تشکیل کارگروهای تخصصی به منظور آموزش قرآن در سازمان تعلیم و تربیت است. این سازمان با توجه به اینکه آموزش در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی را تولیت می‌کند، دارای اهمیت مضاعف است، چرا که مهم‌ترین دوره و اساساً دروازه اصلی آشنایی و آموزش قرآن، دوران کودکی است.

کاظمی گفت: البته اقدامات خوبی در امر آموزش‌های دینی ویژه این سنین انجام شده است، اما با توجه به تعدد مؤسسات و مهدهایی که به کار آموزش کودکان در کشور مشغول هستند، همچنان کارهای زیادی در زمینه آشنایی و اُنس کودکان با قرآن می‌توان انجام داد، به همین منظور مقرر شد، کارگروهی تحت مسئولیت رئیس سازمان تعلیم و تربیت ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: حوزه بعدی مورد تأکید دانشگاه فرهنگیان است که در قالب طرح اتقان و سایر تصمیماتی که گرفته شده و به مسئولان دانشگاه نیز ابلاغ شده است، زین پس هیچ یک از دانشجویان این دانشگاه فارغ‌التحصیل نخواهند شد مگر آنکه طی یک فرایند به روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط شوند.

تمرکز جدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن بر مهدهای کودک و دانشگاه فرهنگیانبر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با تمجید از پویایی و فعالیت مستمر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم گفت: مدلی که در مدیریت این کمیسیون در نظر گرفته شده است، باید الگوی بسیاری از کمیسیون‌ها با ماهیت فرهنگی و آموزشی قرار گیرد، چرا که علاوه بر حضور معاون وزیر در میدان عمل، با این وجود برای پیگیری امور اجرایی و تحقق سیاست‌های آن، دبیری مستقل برای آن منصوب شده است.

استفاده مفید از محیط مدارس به منظور قرآن‌آموزی

وی به تأکید اخیر ریاست جمهوری در خصوص حکمرانی مردم‌محور اشاره کرد و افزود: در بسیاری از محلات ممکن است مسجد و یا مؤسسه آموزش قرآن نداشته باشیم، اما اغلب دارای مدرسه و محیط آموزشی زیر نظر نظام آموزش و پرورش هستیم، لذا باید از این ظرفیت موجود به عنوان یک پایگاه قرآنی استفاده کنیم. در تابستان امسال با وجود دارا بودن این ظرفیت ساختاری حاضر و آماده اما بسیاری از مدارس ما فاقد برنامه‌ای مشخص در امر آموزش قرآن و یا جذب مؤسسات و مراکز آموزش قرآن هستند که متأسفانه به جهت عدم تأمین مکان، اغلب با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

حسینی با اشاره به این تعبیر مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «ما قهرمان از دست دادن فرصت‌ها هستیم»، گفت: چرا در شرایطی که مکان آموزشی و مدارس متعددی در اختیار داریم، همچان برخی از مؤسسات و مراکز آموزشی قرآن باید معطل ساخت و ساز و یا اجاره فضای آموزشی باشند؟ یکی از دلایل عدم میزبانی مدارس از جلسات و کلاس‌های آموزشی قرآن این است که تصور می‌کنند، تردد بیش از حد مردم در محل مدرسه موجب تخریب و یا استهلاک ابزار و امکانات آن می‌شود، در حالی که تجربه نشان داده است، حضور و مشارکت مردم در هر جایی نه تنها خسارت به بار نمی‌آورد که موجب سازندگی نیز می‌شود.

گردهمایی مجازی 16 هزار مدیر در جلسه آتی کمیسیون

در ادامه این جلسه، محمدرضا مسیب‌زاده، دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به ارائه گزارشی از اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی این کمیسیون پرداخت و گفت: فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی همچون «منابع انسانی» و «توسعه و پشتیبانی فناوری» از جمله این اقدامات بوده است.

وی به فعالیت 750 منطقه آموزش و پرورش در کل کشور اشاره کرد و گفت: به ازای هر جلسه این مناطق حداقل 20 مدیر اجرایی شرکت می‌کند، لذا نزدیک به 16 هزار نفر از مدیران در عرصه آموزش عمومی قرآن دخیل هستند. این افراد در جلسه آینده از طریق ویدئوکنفرانس حضور دارند و به ارائه گزارشی اجمالی از کارهایی که در حوزه خود انجام داده‌اند، خواهند پرداخت. 

تمرکز جدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن بر مهدهای کودک و دانشگاه فرهنگیانمسیب‌زاده در ادامه از تشکیل مجمع مشورتی دستگاه‌های خارج از بدنه آموزش و پرورش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اخیراً جلسات هیئت اندیشه‌ورزی کمیسیون برگزار شد، خوشبختانه در این سلسله‌نشست‌ها 344 نفر شامل 102 کارشناس دکترا، 143 کارشناس ارشد و 99 کارشناس دغدغه‌مند حضور داشتند.

انتخاب 5 استان به عنوان اقطاب مدیریت آموزش عمومی قرآن 

مسیب‌زاده تصریح کرد: در زمینه راه‌اندازی کارگروه‌های ویژه استانی چند استان را به عنوان قطب‌های مدیریتی در نظر گرفته‌ایم که شامل استان‌های فارس، مرکزی، خراسان‌رضوی، شهرستان‌های استان تهران و همدان است، سایر استان‌ها نیز باید در مسیر تحقق اهداف کمیسیون از آنها تبعیت کنند.

وی در پایان گفت: در انتهای این جلسه ما دو رونمایی خواهیم داشت. یکی رونمایی از نشان‌واره کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن و دیگری رونمایی از پیش‌شماره نشریه این کمیسیون با عنوان «رحیق» است.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حمیدرضا شیخ‌الاسلام، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: 32 هزار مجوز برای کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی کشور صادر شده است که 27 هزار مجوز از هم‌اکنون فعال است. بنا بر دستورالعمل آموزشی، قصد ورود مستقیم به زبان‌آموزی در محیط‌ مهدهای کودک و پیش دبستانی نداریم. 

ارائه آموزش‌های کاربردی قرآن به 27 هزار مدیر مهدهای کودک

وی تأکید کرد: باید با استفاده از آموزش‌های بازی‌محور، در جهت انس و آشنایی کودکان با قرآن گام برداریم، البته متناسب با این 27 هزار مهدکودک و مراکز پیش‌دبستانی 27 هزار مدیر نیز در اختیار داریم که تا 15 شهریورماه سال جاری آموزش‌های لازم کاربردی به آنها داده خواهد شد. 

تمرکز جدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن بر مهدهای کودک و دانشگاه فرهنگیانرجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در بخشی از این نشست با اشاره به اجرا شدن طرح اتقان در این دانشگاه گفت: فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به شرط تسلط آنها به روخوانی و روانخوانی قرآن با جدیت دنبال می‌شود اما چون این قانون از سال 1402 به شکل رسمی دنبال می‌شود، لذا باید برای فارغ‌التحصیلان سال 1406 به شکل رسمی اعمال شود.

وی ادامه داد: با این وجود به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که بالای 90 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، اشراف و تسلط کافی بر روخوانی و روانخوانی قرآن دارند، اما تحقق این امر در سالهای آتی منوط به همکاری مؤسسات آموزش قرآن با این دانشگاه در جهت صدور گواهینامه احراز مهارت روخوانی و روانخوانی است که برای هر یک از فارغ‌التحصیلان صادر خواهد شد.

تمرکز جدی کمیسیون آموزش عمومی قرآن بر مهدهای کودک و دانشگاه فرهنگیان

این گزارش حاکی است، در ادامه و پیش از رونمایی از دو محصول کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم، پس از اظهار نظر چند نفر از اعضای این کمیسیون، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنان کوتاهی با تشکر از پیگیری‌های این کمیسیون در همه‌گیر کردن آموزش عمومی قرآن با مشارکت همه دستگاه‌های متولی و اجرایی گفت: توفیق در این منوط به همکاری و همدلی همه دستگاه‌ها است. در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی نهایت همکاری را با استفاده از همه ظرفیت‌ها و توان تخصصی به کار خواهد گرفت.

در پایان این جلسه از نشان‌واره کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن و نشریه تخصصی این کمیسیون با عنوان «رحیق» رونمایی شد.    

انتهای پیام
captcha