مهیار صادقزاده، کارگردان نمایش «گورستان فرنکلیف» در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه، این نمایش از ۲۵ تیر در تماشاخانه تهران شروع به اجرا کرده و تا 10 مرداد ادامه دارد، گفت: این اثر صحنهای به موضوعات عمیقی چون؛ مرگ، سرنوشت، اختیار و معاد میپردازد. هدف ما این است که مخاطب را به تفکر فلسفی و دینی درباره این مفاهیم پیچیده و بنیادین دعوت کنیم.
وی درباره درونمایه اصلی نمایش گفت: «گورستان فرنکلیف» روایت انسانی است که با مرگ مواجه میشود و تلاش میکند معنای آن را درک کند. شخصیت اصلی نمایش، فردی است که در کلیسا زندگی میکند، اما رفتاری دوگانه با مرگ دارد؛ از یک سو به خواندن آگهیهای ترحیم علاقهمند است و این برای او نوعی لذت دارد، اما همزمان به شدت برای بقا و زندگی میجنگد. این همان تناقض ذاتی بشر است که نمیتواند پذیرای مرگ بهطور کامل باشد.
کارگردان نمایش «گورستان فرنکلیف» افزود: مرگ در این نمایش صرفاً پایان یک زندگی فیزیکی نیست، بلکه گذرگاهی به دنیای دیگر است. در آموزههای اسلامی، مرگ به مثابه انتقالی از دنیای مادی به حیات ابدی است، اما این موضوع در نمایش ما به چالش کشیده میشود. آیا مرگ پایان واقعی است؟ یا آغاز مسیری نو؟ این پرسشی است که مخاطب را وادار به تأمل عمیق میکند.
صادقزاده درباره مفهوم سرنوشت در نمایش گفت: یکی از مفاهیم محوری، تقابل میان تقدیر و اختیار است. در نمایش نشان میدهیم که سرنوشت انسان از پیش تعیین شده، اما این تعیین سرنوشت به معنای نفی تلاش و مسئولیت نیست. در روایات دینی هم به این نکته اشاره شده که توکل همراه با عمل و کوشش است. انسان در برابر سرنوشت خود باید واکنش فعال داشته باشد.
کارگردان «گورستان فرنکلیف» درباره نمادهای موجود در نمایش اظهار کرد: اعداد روی محفظههایی که در نمایش دیده میشوند، اشارهای به آزمایشهای هولناک جنگ جهانی دوم است که انسانها در آن به شمارههایی تبدیل شدند. این نمادگرایی یک پرسش بنیادین درباره ارزش انسانی و تقدیر او ایجاد میکند. آیا انسان فقط عددی است در یک معادله بزرگ؟ یا موجودی است با ارزش ذاتی و اراده؟
«گورستان فرنکلیف» میکوشد مخاطب را به تفکر درباره معاد و زندگی پس از مرگ وادار کند؛ در نمایش سعی داریم این نکته را نشان دهیم که دنیای فانی فقط مرحلهای گذراست و آنچه پس از مرگ میآید اهمیت بنیادی دارد
وی در مورد پیام کلی نمایش تأکید کرد: هدف ما این است که به مخاطب نشان دهیم انسان باید با سرنوشت خود به صلح برسد، اما این صلح به معنای تسلیم شدن بیچون و چرا نیست. در فرهنگ دینی، توکل همراه با تلاش است؛ یعنی پذیرش سرنوشت و در عین حال فعالیت و مبارزه با شرایط.
صادقزاده همچنین توضیح داد: «گورستان فرنکلیف» میکوشد مخاطب را به تفکر درباره معاد و زندگی پس از مرگ وادار کند؛ در نمایش سعی داریم این نکته را نشان دهیم که دنیای فانی فقط مرحلهای گذراست و آنچه پس از مرگ میآید اهمیت بنیادی دارد. این تفکر دینی که معاد واقعی است و زندگی پس از مرگ ادامهای بر مسیر انسان است، در متن نمایش کاملاً ملموس است.
صادقزاده درباره بازیگران نمایش بیان کرد: خوشبختانه در «گورستان فرنکلیف» جمعی از هنرمندان توانا و متعهد حضور دارند که هر کدام با نقشآفرینی خود، عمق مفاهیم نمایش را به خوبی به تصویر میکشند. در این اجرا، خودم نیز به همراه ایمان سلیمانی، شهریار عسکری، یاسین میرزائی، رودابه پیریایی، فافا وکیلی، سپیده پلنگی، علی اسدوند، المیرا طالبی و ارینا معطر ایفای نقش میکنیم و تلاش کردهایم با همدلی و دقت، فضای فلسفی و عرفانی اثر را برای مخاطب ملموس کنیم.
وی در پایان گفت: نمایش تا ۱۰ مرداد در تماشاخانه تهران اجرا میشود و امیدواریم مخاطبان با دیدن آن بتوانند به مفاهیم عمیق زندگی، مرگ، سرنوشت و معاد فکر کنند و در نهایت آرامشی نسبت به سرنوشت خود پیدا کنند.
انتهای پیام