به گزارش ایکنا، علی ابراهیم در گزارشی برای الجزیره پیرامون پروژه یهودیسازی قدس توسط رژیم صهیونیستی و نقشی که جشنوارههای یهودیان در این زمینه ایفا میکند، نوشت: مسائل یهودیسازی قدس اشغالی به اشکال بسیار پیچیدهای در هم تنیده و تشدید میشود. دستگاههای مختلف در رژیم صهیونیستی ذرهای از این شهر را بدون هدف قرار دادن توسط یک نهاد، سازمان یا طرح رها نمیکنند. آنها دیوانهوار به دنبال تغییر وضعیت موجود این شهر و تحریف تاریخ و روح فرهنگی، هنری، شهری و تمدنی قدس هستند و از ابزارها و روشهای مختلفی استفاده میکنند، به ویژه جشنوارههای بزرگی که در قدس برگزار میشود.
به موازات ممنوعیت برگزاری رویدادهای فرهنگی فلسطینیان در قدس اشغالی و سرکوب هرگونه تلاش مردمی در این زمینه، مقامات اشغالگر اسرائیلی در حال سازماندهی تعدادی از رویدادهای بزرگ برای یهودیسازی قدس هستند و از فرهنگ، هنر، غذا و سایر ابزارها به عنوان پوششی برای این تحریف عمدی استفاده میکنند. بیشتر این رویدادها در طول تابستان برگزار میشوند و چندین بنای تاریخی و باستانی شهر را هدف قرار میدهد. در این مطلب، به تعدادی از این جشنوارهها، از جمله جشنواره بینالمللی فیلم قدس، جشن نور (حانوکا)، جشن اتو فود، جشن شیشبش و موارد دیگر میپردازیم.
قدس اشغالی میزبان تعداد زیادی جشنواره است. در نمونههای زیر، بر جشنوارههایی تمرکز میکنیم که بهطور کامل یا جزئی در بخش شرقی قدس اشغالی برگزار میشوند و از طریق آنها، اشغالگران برخی از اماکن دیدنی قدس را هدف قرار میدهند:
این جشنواره بینالمللی سالانه در قدس و معمولاً در ماه ژوئیه هر سال برگزار و فعالیتهای آن در یکی از مکانهای باستانی قدس (برک السطان) آغاز میشود.
فیلمهای شرکتکننده، چه اسرائیلی و چه خارجی، در این مکان باستانی و در سینماها و سالنهای بخش غربی قدس به نمایش در میآیند. سخنرانیها، سمینارها و کارگاههای آموزشی نیز برای مخاطبان شهرکنشین برگزار میشود. فیلمی که برنده جایزه اصلی جشنواره میشود، در یک مکان روباز به نمایش در میآید.
در سال جاری این جشنواره تیرماه برگزار شد. در سال ۲۰۲۴، همزمان با نسلکشی در نوار غزه، برگزارکنندگان جشنواره از مشارکت تقریباً 70 هزار شهرکنشین در فعالیتهای آن خبر دادند.
این جشنواره یکی از جشنوارههای فرهنگی در سرزمینهای اشغالی به طور کلی و به طور ویژه در قدس است که در بهار هر سال برگزار میشود و به مدت چند هفته ادامه دارد. فعالیتهای این جشنواره در بخش غربی قدس اشغالی متمرکز است.
فعالیت این جشنواره در سال ۱۹۶۱ در شهر اشغالی قیساریه آغاز و سپس در سال ۱۹۸۲ به قدس منتقل شد. در کنار زمینههای متنوع مورد توجه در این جشنواره شامل رقص محلی، بازیگری، موسیقی جاز، هنرهای تجسمی و سخنرانیهای کارشناسان هنر و فرهنگ، گروههای هنری اسرائیلی و بینالمللی اجراهای رقص و آواز را در چندین مکان در بخش غربی قدس ارائه میدهند.
جشنواره اتوفود یکی از جشنوارههای تابستانی در قدس اشغالی، با هدف جذب گردشگران به فعالیتهای یهودیسازی و در محله وادی الربابه در شهر سلوان، در جنوب مسجد مبارک الاقصی برگزار میشود. این جشنواره شامل یک فود کورت، سالنهای کنسرت، کیوسکهای فروش و نوشیدن مشروبات الکلی، کافههای سیار و فعالیتهایی برای بزرگسالان و کودکان است. شهرداری سالهاست که با هدف جذب هزاران شهرکنشین از قدس و فراتر از آن، این جشنواره را تبلیغ میکند.
انوار، جشنواره هنری یهودیسازی است که در هر دو بخش قدس اشغالی با تمرکز بر شهر قدیمی برگزار میشود. مقامات اسرائیلی آن را برجستهترین جشنوارهای میدانند که گردشگران را جذب میکند. در طول جشنواره، شهر قدیمی بیتالمقدس به سالنهای رقص، سالنهای آواز و اجراهای هنری پر سر و صدا تبدیل میشود که مرکزیت و موقعیت شهر قدیمی را مخدوش میکند. این جشنواره توسط چندین نهاد رسمی از جمله شهرداری، اداره توسعه قدس و دفتر میراث قدس سازماندهی میشود.
جشنواره انوار سالانه در تابستان برگزار میشود و تمرکز آن بر ساعات شب، از بعد از غروب آفتاب تا اواخر شب است. در این جشنواره از نورهای عظیم، نمایشهای لیزری و جلوههای صوتی برای نمایش مجسمهها و اشکال هنری استفاده و کنسرتهای عصرانه پر جنب و جوش و تورهای گروهی رایگان برگزار میشود. نمایشهایی که در طول این جشنواره برگزار میشود با روایت اشغالگران درباره قدس و سایر عناصر یهودیسازی مرتبط هستند.
فعالیتهایی که در طول این جشنواره برگزار میشود، چندین مکان مقدس و باستانی در بخش شرقی قدس اشغالی، از جمله ورودی دیوار البراق، منطقه کاخهای اموی در جنوب و غرب مسجدالاقصی و منطقه بابالعامود را هدف قرار میدهد. در این جشنواره همچنین دیوار تاریخی قدس، میدان بابالخلیل نورافشانی میشود و با عبور از میدان عمر بن خطاب، محله ارمنیها، محلههای الشرف و مسیحیها به بابالعامود و به خیابان یافا میرسد.
با توجه به نام جشنواره، نیروهای اشغالگر از جشنواره انوار به عنوان بستری برای هدف قرار دادن هویت شهر، به بهانه جشن گرفتن این عید، استفاده میکنند. در طول این جشنواره، نیروهای اشغالگر تعداد زیادی شمعدان در سراسر قدس اشغالی مستقر میکنند و شهرداری شمعدانهای بزرگ و نورانی را در میدان دیوار براق و سایر مناطق داخل و خارج از شهر قدیمی نصب میکند.
این جشنواره یک رویداد عادیسازی است که توسط شهرداری در منطقه بابالجدید برگزار میشود. شهرداری این جشنواره را سالانه در میان مغازهها و فروشگاههای قدس و نزدیک دیوارهای شهر قدیمی برگزار میکند. این رویداد شامل یک تورنمنت بازی «ششبش» (تاس) است که از طریق آن نیروهای اشغالگر به دنبال جذب فلسطینیها در کنار شهرکنشینان هستند و بخشی از تلاش برای عادیسازی حضور شهرکنشینان به حساب میآید. این جشنواره همچنین شامل رویدادهای موسیقی است که معمولاً شهرکنشینان در آن شرکت میکنند.
در سال ۲۰۱۶، منابع فلسطینی از قصد چندین شرکت اسرائیلی برای برگزاری یک جشنواره شراب در محوطه مقبره تاریخی اسلامی مأمنالله در قدس اشغالی و تحت نظارت شهرداری وقت اسرائیل، خبر دادند. این جشنواره شامل طیف گستردهای از شرابهای محلی و بینالمللی، همراه با تعدادی کنسرت پر جنب و جوش، و مشارکت برخی از بزرگترین رستورانها و بارهای اسرائیل است.
دادههای فوق نشان میدهد که تعدادی از جشنوارههای اسرائیلی در چندین مکان باستانی در قدس اشغالی متمرکز شدهاند. برخی از آنها حتی در نزدیکی دیوارهای مسجدالاقصی و در گورستانهای تاریخی اسلامی برگزار میشوند. برخی از این جشنوارههای اسرائیلی حتی از مکانهای باستانی اسلامی به عنوان سکوهای اصلی برای فعالیتهای خود استفاده میکنند. در میان این مکانهای هدف، برک السلطان به عنوان یکی از مکانهای باستانی که سالانه توسط جشنواره بینالمللی فیلم قدس تخریب میشود، برجسته است.
برخی از این جشنوارهها در نزدیکی مسجدالاقصی برگزار میشوند، مانند جشنواره اتوفود در محله وادیالربابه در سلوان، در جنوب مسجدالاقصی.
شکی نیست که انتخاب این مکانها بیهدف نیست و به وضوح با سایر سیاستهای اشغالگران که با هدف اعمال کنترل بر بخشهای بزرگی از قدس اشغالی و تحریف این بناهای تاریخی اصیل انجام میشود، همسو است. این اقدامات تأیید میکند که این جشنوارهها تلاشی از سوی اشغالگران برای سوءاستفاده از پوشش فرهنگی و هنری برای یهودیسازی این بناهای تاریخی و اسلامی است که در چارچوب یک سیاست سیستماتیک و تدریجی برای تغییر هویت اسلامی شهر قدس دنبال میشود.
دادههای موجود در مورد این جشنوارهها نشان میدهد که نهادهای رسمی اسرائیلی، مانند شهرداری، اداره توسعه قدس، اداره آثار باستانی اسرائیل و دیگران پشت آنها هستند. در همین زمینه، دادههای روزنامه جروزالم پست در سال ۲۰۰۶، منابع مالی «جشنواره فرهنگ اسرائیل» را فاش کرد. این دادهها نشان داد که مؤسسات حامی تقریباً ۲.۵ میلیون شِکِل، علاوه بر ۳.۵ میلیون شِکِل ارائه شده توسط وزارت فرهنگ صهیونی، را تأمین مالی کردهاند. فهرست حامیان جشنواره شامل چندین بانک است که کمکهای آنها بین 100 هزار تا 250 هزار شِکِل بوده است و در فهرست حمایتها نیم میلیون شِکِل ارائهشده توسط شهرداری اسرائیل در قدس نیز دیده میشود.
حمایتهای مالی به حمایت مستقیم از جشنواره محدود نمیشود و توسعه زیرساختهای محل برگزاری را هم شامل میشود. اگر این پروژهها در یک مکان باستانی برگزار شوند، ابعاد مختلفی دارند، از جمله یهودیسازی منطقه و باز کردن راه برای شهرکنشینان و گردشگران خارجی بیشتر برای شرکت در این رویدادها. نمونهای از این پروژهها، چیزی است که شهرداری قدس در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ در منطقه تاریخی برک السلطان، با همکاری صندوق قدس و اداره آثار باستانی و طبیعت و پارکهای اراضی اشغالی فلسطین انجام داد.
این رویدادهای عظیم تنها به سرگرمی محدود نمیشوند؛ بلکه از حضور گسترده مردم و پیامهایی که این جشنوارهها منتقل میکنند، به عنوان بخشی از تلاشهای مداوم اشغالگران برای تغییر چشمانداز فرهنگی قدس اشغالی و روایت تاریخی اصیل آن و تحریف واقعیت حضور یهودیان در قدس، بهرهبرداری میشود. از مهمترین آثار و پیامدهای برگزاری این جشنوارهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حذف هویت فلسطینی و برجسته کردن روایت صهیونی با استفاده از رویدادهای فرهنگی و هنری برای بازسازی چشمانداز فرهنگی قدس اشغالی. این تلاشها با معرفی شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در سطوح فرهنگی و هنری، به موازات تلاش برای تثبیت آن به عنوان پایتخت سیاسی و اداری، مرتبط است.
در مقابل برگزاری این تعداد زیاد از جشنوارهها، نیروهای اشغالگر تلاش میکنند تا از برگزاری رویدادهای فلسطینی جلوگیری کرده و هرگونه فعالیت فرهنگی فلسطینی را در بخش شرقی قدس اشغالی سرکوب کنند. مقامات اشغالگر حتی نهادهای مدنی با اهداف فکری و فرهنگی را تعطیل میکنند تا هرگونه تلاش فلسطینیها برای احیای فرهنگی در بخش شرقی قدس را خنثی کنند.
- تحریف بناهای تاریخی و باستانی قدس، تغییر عملکرد تاریخی آنها و جلوگیری از نزدیک شدن یا بازدید فلسطینیها از آنها.
- تقویت زیرساختهای ویژه فعالیتهای شهرکسازی، به بهانه جشنوارهها، رویدادهای بزرگ و موارد مشابه. این یک هدفگیری فرهنگی بلندمدت است که بر بناهای تاریخی قدس سرپوش گذاشته و مانع از دیده شدن آنها میشود.
- تقویت حضور شهرکنشینان در بخش شرقی قدس با هدف جذب شهرکنشینان و تمرکز بخش بزرگی از این فعالیتها در قدس شرقی.
- بازتولید روایت صهیونی در هر فعالیت یهودیسازی که توسط نهادهای رژیم اشغالگر انجام میشود و ترویج نمادها، مفاهیم و ایدههای یهودی و صهیونیستی به قیمت از دست رفتن روایت اصیل و هر آنچه با آن مرتبط است.
انتهای پیام