
به گزارش ایکنا به نقل از Gbusiness، این طرحها شامل نوآوریهای دیجیتال، بهبود اقدامات مربوط به ایمنی و ارتقاء زیرساختها است.
اپلیکیشن «رشد» (Rushd)
وزارت امور اسلامی عربستان سعودی همزمان با آغاز سفر
عمره مفرده سال ۱۴۴۷، کمپینی را برای افزایش آگاهی در مورد اپلیکیشن «رشد» در مدینه راهاندازی کرده است.
بیشتر بخوانید
این
اپلیکیشن خدمات دیجیتال متعددی از جمله قرآن الکترونیکی، اوقات نماز به وقت مکه، جهت قبله و راهنمای واقعیت مجازی سه بعدی چند زبانه برای آموزش حج و عمره را به زائران ارائه میدهد. همچنین دارای یک کتابخانه الکترونیکی اسلامی و دسترسی به وبسایت صحیح الاستشهاد است.
بر اساس گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، این اپلیکیشن در مکانهای مهم اطراف مدینه، از جمله مساجد تاریخی و مناطق نزدیک
مسجدالنبی(ص) فعال است و به بازدیدکنندگان کمک میکند تا برای بهبود سفر معنوی خود استفاده کنند.
دستبندهای هوشمند
در همین حال، اداره کل تولیت مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، دستبندهای ایمنی هوشمندی را با هدف خدماترسانی به گروههای آسیبپذیر مانند کودکان، سالمندان و بازدیدکنندگان کمبینا معرفی کرد. این دستبندها اطلاعات تماس اضطراری را ذخیره و در صورت نیاز امکان کمک سریع را فراهم میکنند و در طول عبادت باعث اطمینان خاطر زائران میشوند.
این ابتکار، تلاشهای مداوم برای ارائه خدمات یکپارچه 24 ساعته را با هدف تضمین ایمنی و آسایش همه زائران در
مسجدالحرام تکمیل میکند.
بهبود زیرساختها و خدمات در مدینه
اداره توسعه منطقه مدینه در سال 2024، 16 طرح را به عنوان بخشی از برنامه تجربه زائران اجرا کرده که بر بهبود زیرساختها، آموزش، مدیریت جمعیت و استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی تمرکز دارد.
این تلاشها برای تسهیل زیارتهای روانتر و افزایش خدمات در مسجدالنبی(ص) و اماکن تاریخی اطراف آن طراحی شدهاند.
بستن مراکز غیرمجاز
وزارت گردشگری عربستان سعودی برای حفظ استانداردهای بالا، بازرسیهایی را در مکه انجام داد و ۲۵ مرکز پذیرایی را در جولای ۲۰۲۵ به دلیل تخلفاتی مانند فعالیت بدون مجوز، خدمات ضعیف و نگرانیهای ایمنی تعطیل کرد. این اقدام بخشی از تلاش گستردهتر برای اطمینان از مطابقت همه خدمات گردشگری با مقررات و برآورده کردن انتظارات زائران است.
کمپین این وزارتخانه با عنوان «مهمانان ما در اولویت هستند» زائران را تشویق میکند تا با استفاده از 930 مرکز گردشگری یکپارچه از خدمات باکیفیت استفاده کنند.
مراکز خدماتی جدید
در مدینه دو مرکز خدماتی در صحنهای مسجدالنبی(ص) در سال ۲۰۲۴ به ۱۸۸۰۰۰ زائر خدمترسانی کردند. این مراکز با ارائه راهنماییهای چندزبانه، وسایل کمک حرکتی، مطالب اطلاعاتی و دستبندهایی برای کودکان و سالمندان، به زائران در پیمایش مسجد و دسترسی به پشتیبانیهای مورد نیاز کمک میکنند.
این تلاشها که بخشی از مأموریت گستردهتر اداره کل
تولیت حرمین برای ارتقای جنبههای زیستمحیطی و انسانی خدمات در داخل مسجد است، از طریق ترکیبی از نوآوری دیجیتال، افزایش ایمنی، اجرای مقررات و بهبود زیرساختها ادامه دارد.
انتهای پیام