کد خبر: 4299548
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۱

برگزاری اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با محور عدالت آموزشی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور گامی بلند برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت و  این دوره فرصت تاریخی برای تحول در آموزش و پرورش است.

تحقق عدالت آموزشی؛ هدف اجلاس رؤسای آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید حمایت میرزاده، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش سه‌شنبه ۲۱ مردادماه در نشست خبری سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: این اجلاس روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه ۲۷ و ۲۸ مرداد از ساعت ۷ تا ۱۹ در اردوگاه شهید باهنر وزارت آموزش وپرورش برگزار می‌شود و قرار است هزار نفر از رؤسا، مدیران و معلمان در این نشست بزرگ به صورت مجازی و حضوری شرکت کنند.

وی با اشاره به پیشینه این اجلاس گفت: این رویداد به پیشنهاد شهید رجایی از سال ۱۳۶۱ آغاز شده و تاکنون ۳۷ دوره آن برگزار شده است و امسال سی‌وهشتمین دوره را پیش‌رو داریم که البته در طول این سال‌ها به دلایلی مانند همه‌گیری کرونا و تغییر دولت‌ها، شش دوره برگزار نشده است و امسال برای نخستین‌بار، این رویداد به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) طراحی شده است. مدیران کل استان‌ها، مسئولان محلی و رؤسای مناطق به صورت حضوری شرکت می‌کنند، در حالی که ارتباط با ستاد مرکزی وزارتخانه از طریق بستر‌های مجازی برقرار خواهد شد. 

رئیس ستاد اجلاس با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق این رویداد توضیح داد: فرآیند طراحی و برنامه‌ریزی از چهار ماه پیش با تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی و برگزاری جلسات مستمر آغاز شده تا اطمینان حاصل شود همه چیز به صورت هدفمند پیش می‌رود.

میرزاده دو محور اصلی اجلاس را اینگونه برشمرد و بیان کرد: ارتقای کیفیت آموزش، گذار از نظام تست‌محور، تأکید بر یادگیری عمیق، مهارت‌محوری، پرورش تفکر و گروه‌بندی بهینه دانش‌آموزان و معلمان و عدالت آموزشی، رفع تبعیض در توزیع امکانات، حذف مدارس کپری، سنگی و کانکسی و تجهیز اولویت‌دار مدارس مناطق محروم از جمله این محور‌ها است.

تبعیض‌ها را به حداقل برسانیم

وی با تأکید بر رویکرد عملیاتی اجلاس گفت: هدف ما صفر کردن بی‌عدالتی نیست، اما متعهدیم تبعیض‌ها را به حداقل برسانیم. برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری چنین پیگیری مستمری داشته‌اند و تقریباً هر هفته جلسه‌ای ویژه با مسئولان آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند. این نشان‌دهنده نگاه راهبردی به آموزش به عنوان اولویت ملی است.

میرزاده به وحدت‌رویه در مدیریت آموزشی اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که یک مدیر در دورافتاده‌ترین نقطه کشور، همان درک و اطلاعاتی را داشته باشد که یک مدیر در وزارتخانه. این همگرایی، فهم مشترکی از آینده آموزش ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر نقش رسانه‌ها و خانواده‌ها اظهار کرد: دغدغه ما آینده فرزندان این سرزمین است. باید از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کنیم تا امید را به جامعه بازگردانیم. مدرسه باید خانه دوم دانش‌آموزان باشد، نه منبع اضطراب. این اجلاس گامی بلند برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت است.  این دوره فرصت تاریخی برای تحول در آموزش و پرورش است. از روسای ادارات خواسته‌ام مشکلات را صریح بیان کنند. برخی همکاران از بیان مشکلات واهمه دارند، اما ما معتقدیم فقط با شفافیت می‌توان به بهبود وضعیت کمک کرد.

میرزاده درباره نظرسنجی‌ها نیز گفت: در طول ۳۷ دوره گذشته، این روند به صورت مستمر انجام شده است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد در همه دوره‌های گذشته، رضایت شرکت‌کنندگان کمتر از ۸۰ درصد نبوده است.  

وی در بخشی دیگری از این نشست با اشاره به ضرورت تأمین نیروی انسانی در این حوزه اظهار کرد: همگان واقفند که آموزش و پرورش به دلیل مأموریت حساس و گسترده خود، همواره نیازمند جذب نیروی انسانی بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌هاست. این واقعیت در تمام بخش‌ها از جمله امور اداری، مالی و فنی صدق می‌کند. تعداد بالای پرونده‌های آموزشی نشان‌دهنده گستردگی فعالیت‌های ماست. همچنین نرخ بالای بازنشستگی در این وزارتخانه، نیاز مستمر به جذب نیروی جدید را ایجاد می‌کند. در همین راستا، در آخرین آزمون استخدامی کشوری، بیشترین سهمیه به آموزش و پرورش اختصاص یافته است که این تصمیم کاملاً مبتنی بر نیازسنجی‌های دقیق بوده است.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش با تجلیل از زحمات معلمان گفت: در یک سال گذشته، فرهنگیان با ایثار و تلاش بی‌وقفه، نقش بی‌بدیلی در تربیت نسل آینده کشور ایفا کرده‌اند. رسالت اصلی ما پرورش دانش‌آموزانی است که هم به هویت ایرانی - اسلامی خود افتخار کنند و هم در هر شرایطی حافظ منافع ملی باشند.

سابقه درخشان معلمان در دوران دفاع مقدس

وی با اشاره به سابقه درخشان معلمان در دوران دفاع مقدس افزود: همان روحیه ایثار و مقاومتی که در سال‌های جنگ تحمیلی نظام آموزشی ما را تقویت کرد، امروز نیز در مدارس کشور جریان دارد. مصمم هستیم دانش‌آموزانی تربیت کنیم که در تمام عرصه‌ها پرچمدار عزت ایران اسلامی باشند. از اصحاب رسانه انتظار داریم با انعکاس دقیق و عادلانه عملکرد دستگاه‌ها، تصویر واقع‌گرایانه‌ای از فعالیت‌های آموزش و پرورش ارائه دهند. متأسفانه شاهدیم گاهی پروژه‌هایی که سال‌ها قبل اجرا شده، به نام دولت جدید معرفی می‌شود.  به صراحت اعلام می‌کنیم اگر پروژه جدیدی اجرا نکرده‌ایم، هرگز به انتشار اخبار نادرست متوسل نمی‌شویم. افتخار ما به کار‌های اصیل و ابتکاری است، نه انتساب دستاورد‌های گذشته به خود.

میرزاده در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایکنا درباره چالش‌هایی که رؤسای آموزش و پرورش با آن مواجه هستند، بیان کرد: نیروی انسانی شامل کمبود معلم، وضعیت رفاهی و آموزش‌های تخصصی، چالش‌های فضای آموزشی از جمله مشکلات مربوط به پروژه‌های نیمه‌تمام مدرسه‌سازی و استاندارد‌های فضای آموزشی و سرانه دانش‌آموزی همچون تأمین به موقع و کافی منابع مالی برای مدارس از جمله این مسائل است. 

وی درباره فرآیند جمع‌آوری و تحلیل نظرات توضیح داد: در این اجلاس، حدود ۱۰ نفر از نمایندگان منتخب رؤسای آموزش و پرورش به ارائه دیدگاه‌ها می‌پردازند. برای هر محور اصلی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی یا مدیریت منابع انسانی، نماینده‌ای خاص مسئول جمع‌بندی و ارائه نظرات است.

میرزاده بر لزوم اولویت‌دهی به حل مشکلات معلمان تأکید کرد: تجربه نشان داده تا زمانی که دغدغه‌های معلمان از جمله آموزش کتب جدید و مسائل معیشتی برطرف نشود، پرداختن به مسائل دانش‌آموزان مانند آسیب‌های اجتماعی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. این رویکردی کاملاً کارشناسی و مبتنی بر واقعیت‌های میدانی است. 

انتهای پیام
captcha