کد خبر: 4301546
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۷

کنفرانس «قرآن و اسلام شیعی» در دانشگاه تورنتو برگزار می‌شود

کنفرانس «قرآن و اسلام شیعی: متون، مطالعات، میراث‌ها» با همکاری مؤسسه تحقیقات شیعی(SRI) و مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تورنتو به صورت حضوری و مجازی روزهای 25 تا ۲۶ آگوست ۲۰۲۵ (۳ تا ۴ شهریور ۱۴۰۴) در ساختمان علوم انسانی جکمن (تورنتو، کانادا) برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد فضایی برای پژوهشگران جهت بررسی جنبه‌های گوناگون رویکرد شیعه به قرآن و کاوش در مشارکت غنی و متنوع علمای شیعه در مطالعات قرآنی است.

برنامه‌های کنفرانس «قرآن و اسلام شیعی: متون، مطالعات، میراث‌ها» طبق برنامه زیر در روزهای سوم و چهارم شهریور برگزار می‌شود.

روز اول: دوشنبه ۲۵ آگوست (۳ شهریور)

پنل ۱: ریشه‌ها و بنیادها (ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی)
- سارا عزیز(Sarah Aziz): هرمنوتیک در میدان نبرد: علی بن ابی‌طالب و قرآن در صفین(حضوری)
- احمد کریمی(Ahmad Karimi): اصول تفسیری امام علی در نهج‌البلاغه(مجازی)
- ساره تنافرد و زهرا قاسم‌نژاد(Sareh Tanafard & Zahra Ghasemnejad): معرفی تفاسیر شیعی و ردیابی تطور تاریخی-گونه‌شناختی آن‌ها(مجازی)
- سید محمدهادی گرامی(S.M. Hadi Gerami): مواجهه متقدم شیعه با قرآن: میان قرائات متمایز و گفتمان تحریف(مجازی)
- سید زیدی(Syed Zaidi): رویکرد اخوان الصفا به قرآن در رساله نجوم(حضوری)

پنل ۲: پیامبران، امامان و قرآن (ساعت ۱۱:۲۵ صبح)
- اهاب بداوی(Ahab Bdaiwi): بت‌پرستی و دین اختری: مسیر ابراهیم به‌سوی توحید در قرآن(حضوری)
- سجاد رضوی(Sajjad Rizvi): قرابت قرآن و امامان در تفسیر شیعی(حضوری)
- رندی رمال (Randy Ramal): قرآن در رسائل حکمت دروزیان(حضوری)
- اسکات لوکاس(Scott C. Lucas): تفسیر قرآنی یکی از امامان بزرگ زیدی(مجازی)

پنل ۳: ظاهر و باطن (ساعت ۲:۱۵ بعدازظهر)
- حلیم چالیس(Halim Calis): لایه‌های معنای قرآنی: تفاسیر شیعه امامی از حدیث «چهار وجه قرآن»(حضوری)
- ارخان میرقاسم‌اُف(Orkhan Mir-Kasimov): آیا گروه‌های عرفانی و مسیحایی پس از مغول، رویکردهای شیعی به قرآن را ادامه دادند؟(حضوری)
- محمدامین منصوری(Mohammad Amin Mansouri): خوانش کیهان، خوانش قرآن: سید حیدر آملی و آموزه تأویل(حضوری)
- متیو تِریه(Mathieu Terrier): هرمنوتیک شیعه دوازده‌امامی بر سر یک دوراهی(حضوری)

روز دوم: سه‌شنبه ۲۶ آگوست (۴ شهریور)

پنل ۴: تشیع و تسنن (ساعت ۹:۴۵ صبح)
- فارِس ژیلون(Fârès Gillon): «مکتب تفسیری پیش از بویهیان» و میراث نصیری و اسماعیلی آن(حضوری)
- خالد سنداوی(Khalid Sindawi): مرگ می‌گرید، قرآن سخن می‌گوید: تلاوت آیات توسط سر بریده امام حسین(مجازی)
- یاسمین امین(Yasmin Amin): دروغ‌هایی درباره دروغ؟ حدیث افک میان عایشه و ماریه قبطیه(مجازی)
- آرتور شِکتِر(Arthur Schechter): امام الهی به‌مثابه قرآن مخلوق‌نشده(مجازی)
- حسین عبدالساتر(Hussein Abdulsater): وعده‌های قرآنی پیروزی: تفاسیر شیعی(مجازی)
- ریچل فریدمن(Rachel Friedman): کشف الاسرار و تعامل تطور هرمنوتیکی شیعی-سنی(حضوری)
- صدیقه کاردان(Seddigheh Kardan): جریان پنهان شیعی در تفسیر قرآنی شهرستانی(حضوری)

پنل ۵: چرخش صفوی (ساعت ۱:۰۰ بعدازظهر)
- یوسف اونال (Yusuf Ünal): هرمنوتیک قرآنی در اخلاق صوفیانه قزلباش-علوی (حضوری)
- لیاقت تکیم (Liyakat Takim): تفسیر محمد محسن فیض کاشانی (حضوری)
- مریم مؤذن (Maryam Moazzen): خوانش قرآن از طریق سنت: روش‌شناسی تفسیری فیض کاشانی (حضوری)
- سید نظام‌الدین احمد (Saiyad Nizamuddin Ahmad): مبانی قرآنی حکمت متعالیه (حضوری)

پنل ۶: تحولات و آیین‌های مدرن (ساعت ۳:۰۰ بعدازظهر)
- سید محمد رضوی (Syed Muhammad Rizvi): کاربست حدیث توسط علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (حضوری)
- حسن دعاگو (Hasan Doagoo): مجازات ابدی و عدالت الهی: دیدگاه شیعی از المیزان (حضوری)
- زینب وصال (Zeinab Vessal): آیاتی بر عَلَم: کتیبه‌های قرآنی بر روی علامت‌های فلزی (مجازی)

انتهای پیام
captcha