کد خبر: 4303331
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۹
سیره نبوی در قرآن/ 2

جامعه با انس با قرآن انسانی و توحیدی می‌شود

استاد محمدتقی فیاض‌بخش در سخنانی به مناسبت میلاد پیامبر(ص) به اهمیت قرآن کریم پرداخت و تاکید کرد: کاوش در قرآن کاوش در انسانیت انسان و روح الهی است؛ اگر در جامعه قرآن رواج یابد و امت اسلام با قرآن مانوس باشند و از پیامبر(ص) اطاعت کنند مطمئن باشند که این جامعه یک جامعه قرآنی و انسانی خواهد شد.

محمدتقی فیاض بخشبه گزارش ایکنا، استاد محمدتقی فیاض‌بخش در قالب سلسله‌ درس‌گفتارهایی به مناسبت ایام میلاد پیامبر اکرم(ص) به اهمیت قرآن کریم و سیره و شخصیت نبی اعظم(ص) از منظر قرآن پرداخته است که مشروح بخش دوم این درس‌گفتار را با هم می‌خوانیم و می‌بینیم:

در برنامه قبل در مورد اهمیت و ارزش قرآن و اینکه قرآن متعلق به زمان خاصی نیست و همیشه پاسخگوی نیازهای بشریت است سخن گفیتم و اینکه خداوند کتاب خاتم را برای پیامبر خاتم وامت خاتم قرار داد.

در این جلسه به ارزش قرآن و کسانی که در آن تدبر می‌کنند عرض می‌کنم؛ خداوند در قرآن کریم تاکید دارد که قرآن، تبیان انسانیت شما است و اگر شما بخواهید با حقیقت خود و عالی‌ترین مراتب انسانیت خود ارتباط برقرار کنید تدبر در قرآن داشته باشید زیرا خداوند فرمود: وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ؛ یعنی خدا انسان را در عالی‌ترین مقام یعنی خلیفه‌اللهی خود قرار داد.

و اگر به آدم و بنی آدم اینقدر ارزش داد که فرمود: وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ یعنی خود خدا به آدم و بنی آدم همه اسماء خود را یاد داد و از سوی دیگر می‌دانیم همه اسماء الهی در قرآن جمع است پس نتیجه سخن آن است که خداوند به بشریت آنقدر ارزش داد که گویی همه قرآن در لوح وجود او می‌تواند قرار بگیرد به شرط آن که حقیقت و فطرت خود را در ظل عنایات الهی و اطاعت از پیامبر(ص) و شریعت الهی بارور کرده باشد و فعلیت ببخشد.

اینکه خداوند در سوره مبارکه الرحمن فرموده است: الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ظرافت سلوکی دارد؛ خداوند انسان را آن زمان انسان دانست و خالق انسان شد و به تعبیر دیگر وقتی انسان وارد نشئه انسانیت شد که حامل قرآن شد به همین دلیل ابتدا فرمود که علم القرآن خلق الانسان. 

یا در مورد خلقت انسان فرمود: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي؛ در مورد حقیقت این روح در آیه دیگر فرمود: ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ. گویی انسان با قرآن به یک موجود دیگری تبدیل می‌شود و وارد مرحله حیات و خلقت دیگری می‌شود بنابراین کاوش در قرآن کاوش در انسانیت انسان و روح الهی است که خدا به جامعه دینی مجتمع انسانی عنایت فرموده است یعنی اگر در جامعه قرآن رواج یابد و امت اسلام با قرآن مانوس باشند و به حقیقت قرآن ادب داشته باشند و از پیامبر(ص) اطاعت کنند مطمئن باشند که این جامعه یک جامعه قرآنی و توحیدی و انسانی خواهد شد که قرآن آن امت و جامعه را به سوی فلاح و حیات طیبه و خوشبختی ابدی هدایت خواهد کرد.

این تعهد الهی است که خدا فرموده است: وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ به عهد خود وفا کنید تا من هم به عهد ربوبیت خودم وفا کنم بنابراین اگر جامعه‌ای به عهد الهی که عبارت از قرآن است وفا کرد خداوند هم تربیت و هدایت و پیروزی او را ضمانت خواهد کرد. 

توضیح بیشتر این نکات را در جلسه بعد ارائه خواهم کرد. 

انتهای پیام
captcha