کد خبر: 4303805
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۱

گردشگری سلامت ایران صاحب برند می‌شود

در نشست خبری معاون درمان وزارت بهداشت و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام شد: تمام نهادهای مرتبط با گردشگری سلامت برای ایجاد برندینگ گردشگری سلامت با هم وفاق کرده‌اند.

گردشگری سلامت ایران صاحب برندینگ و نظم می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سیدسجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت و انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با موضوع گردشگری سلامت، امروز 16 شهریور ماه در وزارت بهداشت برگزار شد. 

در ابتدای این نشست خبری سیدسجاد رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت، به توانمندی‌های ایران در گردشگری سلامت اشاره و با تاکید بر اینکه باید جایگاه مناسبی در خصوص گردشگری در جهان به دست آوریم، گفت: اگر بخواهیم فعالیت‌ها در کشور منسجم شود، باید تمام افراد، سازمان‌ها و ... که در حوزه سلامت هستند گردهم بیایند و قوانین منسجمی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: اگر برندینگ قوی داشته باشیم و در خصوص این برندینگ به توافق برسیم، می‌توانیم به فعالان حوزه گردشگری سلامت مجوز فعالیت دهیم که این برندینگ نظم و انضباطی به گردشگری سلامت خواهد داد. 

رضوی اعلام کرد: در شورای راهبری گردشگری سلامت کشور مطرح شد که برندینگ و لوگوی گردشگری سلامت داشته باشیم که مسئول طراحی این برندینگ روابط عمومی وزارت بهداشت شد و مقرر شد طی فراخوانی بهترین طرح‌ها و ایده‌ها در این زمینه در قالب مسابقه‌ای گرآوری شود. 

انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز گفت: بعد از هشت ماه کار تیمی وزارت بهداشت، اتاق بازرگانی، وزارت میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و ... که مرتبط با گردشگری سلامت هستند، کار مشترکی انجام شد و شرایطی را برای معرفی توانمندی‌ها در گردشگری سلامت به دست آوردیم تا سامانه جامع گردشگری سلامت را راه‌اندازی کنیم. 

وی ادامه داد: کشورهای موفق در حوزه گردشگری سلامت در حوزه برندینگ و بازاریابی نیز موفق بودند و ما باید استراتژی در این زمینه داشته باشیم و اندیشه‌های مختلف در این زمینه را گردآوریم و برندینگ قوی طراحی کنیم. در گردشگری سلامت و زیارت ما قابلیت زیادی دارم. از پزشکان توانمند، بیمارستان‌های مجهز، تسهیلگران قوی و.... برخورداریم اما حلقه گمشده این کار جمعی، برندینگ است. 

محسنی‌بندپی افزود: مزیت رقابتی در این زمینه داریم. متخصصان، کیفیت بالا، هزینه به صرفه و .‌‌.. مزیت‌های ما هستند. از وزارت خارجه نیز انتظار داریم تصویر درست را از توانمندی ایران ارائه کند و اگر همین وفاقی که ایجاد شده در حوزه گردشگری سلامت ادامه پیدا کند، امیدواریم در پایان برنامه هفتم درآمد گردشگری سلامت بیش از میزانی شود که در ابتدای برنامه هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم.

رضوی در خصوص آمار گردشگران سلامت نیز گفت: آمار دقیقی نداریم چون بسیاری در مراکز خصوصی درمان شده‌اند و لازم است سامانه‌ای طراحی شود که آمار دقیق گردشگران سلامت در آن ثبت شود که این سامانه در حال طراحی است. 

وی با تاکید بر اینکه لازم است تبلیغات گسترده در خارج از کشور برای گردشگری سلامت صورت گیرد، گفت: حتی لازم است اقداماتی مثل بیمه سلامت انجام شود. 

بندپی در ادامه با اشاره به تعطیلی شورای راهبری سلامت در سال‌های قبل گفت: نشست‌هایی برای فعال شدن این شورا انجام و فعالیت آن در حال انجام است و تقسیم کار لازم بین وزارتخانه‌ها صورت گرفته است. 

وی با اشاره به صدمات وارد شده شدید به گردشگری در پی جنگ ۱۲ روزه، اعلام کرد: جنگ ۱۲ روزه به همه نهادها و بخش‌ها صدمه زد اما بیشترین لطمه به گردشگری وارد شد و حداقل هفت ماه زمان می‌برد که به حالت قبل بازگردیم. در فروردین امسال ۴۸ و نیم درصد افزایش گردشگر داشتیم. در خرداد ماه این رقم به منفی ۵۲ درصد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم در شهریور ماه به نقطه صفر برسیم.

رضوی وضعیت گردشگری سلامت کشور را بی‌نظم دانست و وجود مافیا در این زمینه را رد کرد و گفت: تلاش داریم نظم و انضباط در زمینه تعرفه‌ها ایجاد کنیم. اگر برندینگ داشته باشیم هر بخشی که برند ما را داشته باشد، براساس نظم اعلامی اقدام خواهد کرد و گردشگران سلامت خارجی نیز با دیدن برند ما با اطمینان خدمات را دریافت خواهند کرد و بر عملکرد شرکت‌های فعال نیز نظارت خواهد شد. 

وی بر لزوم شفافیت بیمارستان‌ها در زمینه هزینه‌های درمانی تاکید کرد و گفت: مراکز درمانی باید هزینه تمام شده را به شرکت‌ها اعلام کنند تا گردشگران سلامت بتوانند مراکز درمانی مدنظر خود را انتخاب کنند. 

رضوی در خصوص خدمات زیبایی نیز گفت: خدمات زیبایی ایران در منطقه و دنیا بی‌بدیل است و کادر درمان تجارب خوبی در این زمینه دارند. قصد داریم تمام خدمات سلامت که زیبایی هم جزو آن است را با کیفیت و قیمت مناسب به دنیا عرضه و با سایر کشورها رقابت کنیم، اما با ارائه خدمات زیبایی توسط افراد غیر حرفه‌ای به مردم کشورمان و گردشگران سلامت برخورد می‌کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه در گردشگری سلامت نیروی انسانی با ارزش‌ترین سرمایه نیروی سلامت است‌، گفت: در نگهداشت و تقویت این سرمایه‌ها باید کار و قدر نیروی انسانی خود را بدانیم.  

رضوی تاکید کرد: بنا نیست از یارانه کشور در گردشگری سلامت استفاده شود و خدمات به گردشگران خارجی با ارز تمام شده ارائه خواهدشد. 

محسنی بندپی نیز در خصوص فعال شدن رایزنان فرهنگی گفت: کشورهای اروپایی ما را قرمز اعلام کرده‌اند و کشورهای حوزه تمدنی نوروز، هند، چین، روسیه و کشورهای منطقه را برای جذب گردشگر سلامت هدف‌گذاری کرده‌ایم و به عنوان پایلوت رایزن گردشگری در برخی کشورها خواهیم داشت. 

وی با تاکید بر اینکه هر کسی وارد کشور می‌شود وضعیت برخورد با او نشان دهنده حرمتی است که برای گردشگران قائل هستیم و رفتار خوب موجب رونق گردشگری می‌شود، گفت: فروردین امسال ۱۳۸ تورگردان از ۳۸ کشور دعوت کردیم که موجب شد نگاه این تورگردان‌ها به کشور ما تغییر کند. در تمام نمایشگاه‌های دنیا نیز شرکت می‌کنیم. 

در پایان مراسم نیز از پوستر فراخوان جذب ایده‌های مرتبط با گردشگری سلامت رونمایی و اعلام شد ۳۰۰ میلیون تومان جایزه به ایده برتر ارائه خواهدشد.

انتهای پیام
captcha