به گزارش خبرنگار ایکنا، صادق حسینزاده ملکی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش که یکشنبه ۱۱ آبان ماه در دبیرستان هاجر برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه و اشاره به روز ۱۳ آبان، روز دانشآموز، گفت: ایام سیزدهم آبان، به جهت دربرگرفتن مناسبتهای مهم و متعددی برای ملت ایران، از جایگاه ویژهای برخوردار است. از جمله این مناسبتها میتوان به روز بسیج دانشآموزی، سالگرد تأسیس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در سیزدهم آبان و همچنین سالگرد تأسیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در چهاردهم آبان اشاره کرد. به طور کلی، فاصله هشتم تا چهاردهم آبان شاهد رخدادهای خاصی در ارتباط با تشکلهای نوجوانان بوده است. از این منظر، این ایام حائز اهمیت است چراکه هم مجاهدتهای دانشآموزان در ادوار مختلف در آن تبلور یافته و هم جنایات آمریکا علیه دانشآموزان در این روز مصداق داشته است. افزون بر این، این روز نمادی از مقاومت تاریخی ملت ایران در برابر تهاجم و زیادهخواهی آمریکا محسوب میشود.
وی افزود: این تقابل تاریخی دستکم از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که آمریکا علیه دولت مردمی ایران رقم زد، آغاز شده و تا حوادث آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و نیز وقایع پس از آن ادامه یافته است. اسناد منتشرشده در رسانههای آن زمان و همچنین اسناد لانه جاسوسی، گواه آن است که آمریکا در آستانه تکرار کودتای ۲۸ مرداد در ایران بود. مجموعه بیانیههایی که پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط نیروهای انقلابی از گروههای مختلف صادر شد، تصویری گویا از این واقعیت ارائه میدهد.
حسینزاده ملکی ادامه داد: با توجه به کثرت این مناسبتها، آشنایی دانشآموزان با تاریخ و واقعیتهای کشور، وظیفهای بسیار مهم است. در همین راستا، شاید اشاره به کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» که امسال نیز مورد توجه قرار گرفته، مناسب باشد. این کتاب محتوای ارزشمندی را برای فضای آموزش و پرورش و دانشآموزان فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: در آستانه سیزدهم آبان، مجموعهای از برنامهها دنبال میشود که از مهمترین آنها، آمادهسازی دانشآموزان برای راهپیمایی این روز است. همانطور که اشاره شد، سابقه تهاجمات و زیادهخواهیهای آمریکا علیه ملت ایران به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بازمیگردد و تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ که با چراغ سبز و پشتیبانی همهجانبه آمریکا، رژیم جنایتکار صهیونیستی جنایت بزرگی را در ایران عزیزمان مرتکب شد و شمار زیادی از کودکان، نوجوانان، زنان و مردان ملت بزرگ ما به شهادت رسیدند، ادامه یافته است. از این منظر، سیزدهم آبان امسال، اولین سیزدهم آبان پس از این رخداد بزرگ است و دانشآموزان و فرهنگیان ما باید آماده باشند تا پیام وحدت، مبارزه با دشمن و هر عنصر تجاوزگر را به بهترین شکل به دنیا عرضه کنند؛ همانگونه که در دوران دفاع مقدس این پیام را به جهانیان ارائه کردند و منجر به پیروزی بزرگ و سیلی سختی بر دشمن شدند.
وی تأکید کرد: یکی از مهمترین برنامههای تدارک دیدهشده، موضوع راهپیمایی سیزدهم آبان است. هماهنگیهای لازم انجام شده و دستسازههای دانشآموزی در این زمینه آماده شده است. دانشآموزان ما در این راهپیمایی و برنامههای جنبی آن، نه فقط مخاطب، که مجری و حتی مدیر برنامهها هستند. برنامههای مرتبط در ساعت ۸ سیزدهم آبان با زنگ «استکبارستیزی» در قالب فعالیتهای پرورشی دفتر تحول بنیادین آموزش و پرورش آغاز میشود.
سرود «نسل ضد زورگویی»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از گزارههای بسیار مهم، توجه ویژه به بحث سرگرمیهای گروهی در مدرسه است. با استفاده از این ظرفیت، میتوان محتوای ارزشمندی را در اختیار دانشآموزان قرار داد. بر همین اساس، برای مقاطع ابتدایی و متوسطه، مجموعهای از سرگرمیهای گروهی به مربیان پیشنهاد شده است. همچنین سرودهایی تولید شده که از جمله آنها میتوان به سرود «نسل ضد زورگویی» اشاره کرد که حاصل خلاقیت فضای دانشآموزی و معلمان ماست و برای عموم مدارس ارسال شده است.
وی با اشاره به برنامه «جمعخوانی» مفصل کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» و نیز برخی دیگر از کتابهای مرتبط بیان کرد: بخش مهمی از فعالیتها نیز متکی به تشکلهای دانشآموزی، شامل بسیج دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان و سازمان دانشآموزی خواهد بود. از جمله برنامههای سازمان دانشآموزی، میتوان به طرح «نوراوی» برای روایتگری فعالیتهای دانشآموزی در مناسبتهای آبان، مجموعه «وطندار» و نیز مجموعه «روایت ۱۳» اشاره کرد که در آن دانشآموزان عزیز به روایتگری یاری ملت خود در برابر دشمنان میپردازند. خوشبختانه در هفتههای اخیر اتفاقات مختلف و جالبی در این فضاها رقم خورده است. یکی از مهمترین رویدادهای چند ماه گذشته در آستانه سیزدهم آبان و روز دانشآموز، رونمایی از «بسته محصولات و فعالیتهای مدرسهای ایران ما» است. این بسته ارزشمند که در آستانه سال تحصیلی توسط معاون اول رئیسجمهور، رونمایی شد، از این جهت بسیار حائز اهمیت است که مضامین مناسب برای دانشآموزان را در موضوعاتی، چون هویت ملی و روایتگری استخراج و تبیین کرده است. در این بسته به بیش از ۱۰۰ سوال رایج دانشآموزان پاسخ داده شده و درسنامههایی برای مربیان تهیه شده است. محورهای محتوایی این بسته شامل موضوعات استکبارستیزی، هویت ملی و روایت جنگ ۱۲ روزه و نوع دشمنی که جنایتکاران عالم علیه ملت حقطلب ایران دارند، میشود.
اجرای پروژه فانوس
وی تصریح کرد: در قالب «پروژه فانوس»، نزدیک به ۵۰ فعالیت گروهی مدرسهای که عمدتاً بر پایه سرگرمی هستند، برای موقعیتهای مختلف پرورشی به مربیان پیشنهاد شده است تا در قالب بازی و فعالیتهای گروهی، به ارتقای سطح هویت ملی دانشآموزان کمک کنند. علاوه بر این، حدود ۲۰ بسته محصول دیگر نیز تولید شده که از جمله آنها بستههای نمایشگاهی برای مدرسه در موضوعات مختلف، از جمله «موضوعات روز کشور» و تبیین «جبهه جنایت» در مقابل «جبهه ضد جنایت» در سطح جهان است که رفتارها و اتفاقات قابل تأملی را در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان میدهد.
حسینزاده ملکی با اشاره به رویکرد جدید فعالیتهای جدید پرورشی گفت: در دوره جدید فعالیتهای پرورشی، باور ما بر این است که دانشآموزان تنها مخاطب برنامهها نیستند، بلکه باید به عنوان میدانداران، پرچمداران، مدیران، مجریان و برنامهریزان اصلی این فعالیتها نقشآفرینی کنند. با سپردن میدان عمل به دانشآموزان، بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی و ملی به بهترین شکل توسط خود ایشان پیگیری خواهد شد. بر این اساس، مربیان و مدیران آموزشی میبایست بیش از آنکه به انجام امور اجرایی بپردازند، فضا و امکان لازم را در اختیار دانشآموزان قرار دهند. حتی اگر در این فرآیند، خطاها یا اشتباهاتی از سوی دانشآموزان سر بزند، این موارد به عنوان فرصتی برای یادگیری جمعی قلمداد خواهد شد.
وی افزود: این رویکرد موجب تقویت توانمندیهای فردی و اجتماعی دانشآموزان در بستر فعالیتهای فرهنگی و مدرسهای شده و سرمایهای ارزشمند برای مسئولیتهای آینده آنها اعم از زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی فراهم میآورد تا در آینده افرادی موفقتر باشند.
انتهای پیام